Öppna kategorin

Företagande i skogen??

19 inlägg 13386 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

vetinte  
#216183 Cruiser_no1 Jag kopierar inte hela din "fråga" men ska försöka ge min syn.

Jo jag har med åren bestämt mig för att "man ska klara sig själv". Givetvis klarar man inte allt helt själv. Men att försöka skapa sig et eget land så långt o gått de går. Jag ville inte vara delaktig i mentaliteten "grannen har köpt ny husvagn så då måste jag mä. o gärna dyrare o större".
Jag tror inte på "Stordrift" utan jag tror att dom som investerar i större o större när de går dåligt e ute o cyklar. O de tycker jag min se bla inom mjölkproduktionen tex. Men även tycker jag mig se de inom skogen.
Jag skulle gärna vilja lite tillbaka i tiden till då man hade lite skog några kor etc. Men idag så slås fler o fler fastigheter ihop till så stora att när (o jag säger NÄR för de kommer) det inte går runt så e dom så stora att dom inte går att sälja. O då kommer även avstyckningskostnader. O husen som legat på dom gamla små fastigheterna finns inte kvar.
Ser även problem som att "alla" ska ha så stora maskiner som möjligt. Klart att stora fastigheter kräver stora redskap o därmed stora maskiner. O de innebär att dom inte kan utföra vissa jobb. O där e vi tillbaka till tänket "investera, större o effektivare" gör att vi kan överleva.
Jag har inte maskiner för 6-700,000:-. Men jag har egna mindre o billigare maskiner.
O har fått höra till en början "vad ska du med dom leksakerna till". Men har nu oxå fått frågor om jag kan hjälpa vid såna jobb där de passar. O de värka helt plötsligt ploppat upp mängder med såna :???:
O många jag varit o set e såna som stora maskiner inte klarat av o då har de fått vara. Tex raviner så måste vinschas. Inte mycket virke i de stora hela men ändå. O de ser fördärvligt ut när de bara lämnas med motivationen de blir för dyrt att ta tillvara på de. Klart de gör om man ska stå med en maskin för millen.

Jag satsar inte pengar på utlandssemester eller nåt sånt utan jag satsar dom på att utveckla min "dröm" ett eget land. Vilket har lät till att jag äntligen har fått tag i en fastighet som ståt för fäfot i 20-talet år. O de innebär jobb. Men de e min dröm. :grin:
Började med att luna sen bidde de linkran o NU :grin: har jag precis köpt min första griplastare :grin:
(Vägen dit finns i viewtopic.php?f=9&t=15855)

Kanske inte riktigt dom svaren du ville ha o kanske inte nått direkt svar. Men det är en del av minan tankar o åsikter. O jag hoppas du förstår mitt tänk (vare sig du tycker de e bra eller inte :lol: ) o att det kanske e en form av svar som du kan använda.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Företagande i skogen??

vetinte  
#216188 Kom på en grej till :lol:
RÅD e ju ett uttryck som man använder olika o lägger olika värdering i.
Vissa tycker att man har råd om man kan låna pengarna tex.
Andra tycker man har råd när man har pengarna utan att behöva låna.

Många gånger har jag hört "oj va han måste vara rik eftersom han kör så ny o dyr bil eller traktor eller bor i ett så fint hus etc".
Men man behöver inte "äga" för att "ha".
O det e ett problem som vi framförallt måste lära barnen. För dom ser bara de dom ser.
O allt man ser behöver inte vara sant :wink:
Finns ett bra uttryck:
"Tur att lögnen finns, För annars skulle allt jag hör/ser vara sant." :wink: Tänkvärt.

Kommer man in i lånekarusellen har man oxå en piska.
Där var en man som sa för några år sen:
"Den som e i skuld är icke fri". Tänkvärt de mä :grin:

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

Richard Hjelm  
#220411 Ang höga investeringskostnader,köpte 2001 en John Deere 1640 -82 med lastare på Lantmänen i Bollnäs för 110000kr + moms och en beg Fmv skogsvagn för 35000+moms.I dag står traktorn kvar i ungefär samma värde om man kollar på div annons saiter och vagnen sålde jag för 2år sedan för 35000 ink moms,det blir ju lite som att jämföra att hyra en lägenhet eller att köpa ett hus-hyran är borta för alltid men det egna huset har du kvar som en pensionsförsäkring tex. Och ang skogsvagn så köpte jag mitt arma arsel en Kellfri sv9 med 6,3 meters kran och extra allt i utrustning för 110000+moms,och den vagnjäveln har jag lagat och bytt delar på i tvån år nu---mitt livs sämsta köp--Kina skräp.

Avatar Fallback

Re: Företagande i skogen??

r93  
#220418 Kan ta ett mindre exempel som knappt hör hemma här, i påsk så upptäckte jag att dräneringen var täppt i min avloppsbrunn, jag svor över detta för dom hade nyss varit och tömt den vilket kostar runt 1500:-

Men istället för att ringa slamsugaren och tömma den på nytt för att åtgärda felet köpte jag en dränkbar pump för 1500:- helt i rostfritt och som kan suga partiklar upp till 30mm.

Så jag pumpade ut gråvattnet själv och istället för att bara vara 1500:- fattigare så har jag en egen pump.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).