Skogsmiljö och Trädlära

Rådjursäten

5 inlägg 3658 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjursäten

halvproffs  
#216160 Är det vanligt att rådjuren äter granplant? Efter dom här hårda vintrarna har jag sett en del betade 0,5 till 1m höga plant som är betade. Fler som sett det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjursäten

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216176 Jag har inte sett något i år men för ett par år sedan så fann jag några, dock inte lika hårt betade som på din bild. Dom ger sig väl inte på äldre plantor, de jag såg var likt dina dvs ca 3-4 år.

Avatar Fallback

Re: Rådjursäten

Simon.M  
#216223 När jag var liten satte vi på får ull på granplantorna skulle göra susen tydligen var bara 10 år eller nått sådant nu finns det säkert nått att bara spruta på plantan

Avatar Fallback

Re: Rådjursäten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216345 Vid deras favorittillhåll i granplantering så har granarna svårt att komma upp. Men de brukar klara sig. En del granar har de dock dödat för mig.

Avatar Fallback

Re: Rådjursäten

Vorstehn  
#216709 På jobbet är rådjuren mycket på granplantorna men ännu mer lärkplantorna. Brukar skjuta några bockar om året vid nyplanterade hyggen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).