Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Avverkning intill järnväg

51 inlägg 34487 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Kse  
#203069 Du måste alltid ha en spårvakt på plats om du arbetar innanför spårområdet, och för att få arbeta i spårområdet måste du minst ha en "Råd och skydd" utbildning. Ska du jobba med maskin tillkommer ytterligare utbildningar. Dom reglerna gäller iaf om du som entreprenör jobbar vid järnväg. Nu tror jag inte att du har träd så långt ut mot spåret men kolla upp ordentligt vad som gäller innan du påbörjar arbetet.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Peteflamingstar  
#204152 Vi har jobbat en hel del längs järnväg, både inom trädsäkringsprojekten och utanför. Nu minns jag inte detaljerna och hittar inte papperen nu heller, men skall du (manuell) fälla träd som kan nå järnvägsanläggningen (med det menas räl, spår, kontaktledning, stolpe, stag osv) måste du ha ABC-kort på motorsåg. Tidigare fanns det ett speciellt kompetensbevis som utfärdades av Trafikverkets interna utbildare, men det tror jag togs bort förra året. Skall du köra maskin (gäller alla typer av maskiner) inom fyra meter från järnvägsanläggningen krävs att du har en Sos-ledare (denne har ansvar för tågen under arbetet) på plats, naturligtvis också i fallet med manuellfällningen. Ska du arbeta i spårområdet med maskinen gäller andra (hårdare) regler, men dessa minns jag inte nu!

Ring någon på Trafikverket för klara besked. Reglerna ändras rätt ofta, bara på de fem år jag jobbat med järnväg (till o från) har det ändrats en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#207485 D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Peteflamingstar  
#207492 Ja där ser man, reglerna har ändrats igen! Blev lite nyfiken, gäller dessa nya regler även vid klättring kring järnväg? Under trädsäkringsprojekten har ganska många arborister/klättrare varit inblandade och de har väl i bästa fall haft AB-kort på motorsåg. Med dessa nya regler minskar snabbt skaran trädfällare som är "pappersgodkända" att arbeta längs järnväg. Vet du förresten om Trafikverkets tidigare kompetensbevis (utfärdat av Ingemar Lundin) helt tappat sin betydelse i och med de nya reglerna?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#207499 Hej.
Jag har ingen aning om trafikverkets regler. Det jag nämner är arbetsmiljöverkets nya direktiv, alla som arbetar kommersiellt ska ha adekvat utbildning enligt arbetsmiljöverkets direktiv, några undantag för utbildade arborister finns vad jag vet inte, diskussioner om utlandsutbildade har behörighet som motsvarar verkets krav har varit uppe. Men det är nog bara att "bita i det sura äpplet" och utbilda sig. Själv har jag snart 40 års erfarenhet av skogsarbete och måste säga att kurserna jag gått ( ABC ) var kanonbra, alltså fällning med t.e.x kil och säkra hörnet gör arbetet så mycket enklare och mindre stressigt. Sen har nya regler tillkommit angående skyddskläder, man måste numera byta ut sina gamla "kamoflagekläder" till varselfärgade skyddskläder.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Peteflamingstar  
#207505 Ok. Dock kan jag tycka att adekvat utbildning i detta fall är ABC-kort plus förstås ESA-utbildning. Men om statliga tjänstemän suttit vid sina skrivbord och beslutat så är det väl så. Godkända varselkläder har varit krav för alla som vistas i spårområdet (oavsett arbetsuppgift) sedan länge så där är det inget nytt. Vanligaste fällningsmetoden som används längs järnvägen är vinschning och/eller fällriktare, eller att skördaren håller i när huggaren utför rikt och fällskär. D-behörigheten omfattar väl oftast skadade träd längs ledningar, något som sällan är aktuellt vid järnvägsarbeten. Nu är det ju såhär, men under trädsäkring av över 500 mil järnväg hittills (trädsäkringsprojektet) med bara ett fåtal påfällningar måste man säga att det fungerat bra utan Arbetsmiljöverket. De stora vinnarna är ju utbildarna som skär guld med täljkniv.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207540 Börjar med avverkningen imorrn. Som det ser ut i dagsläget kommer banverket,eller vad det nu heter att ha vakt samt manuellhuggare till förfogande på träd som är besvärliga. Står det för närma banvall så har de även möjlighet att gå med spårgående grävare och putta på träden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208077 Har idag kört av ena sträckan av objektet som går ut mot järnvägen.
De kom ut med personal som stämde av när det fanns luckor i tabellen så gick jag ner och körde när inga tåg gick.
På torsdag skall vi ta andra sidan där det kommer bli en del motorsåg...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215951 I dom sista 8 inläggen hittar jag knappt ett enda rätt när det gäller avverkning utmed järnväg!!....rätt häpnadsväckande får jag säga!! med tanke på att åtminstone en av er jobbar med detta!

jag ska försöka ge er min bild av det hela och vad det är som gäller via att citera varje inlägg och dess rätt och fel! kan ta några dar....men håll ut!......det är inte lätt att säga vad som är rätt och fel när det gäller avverkning utmed järnväg iom att dom sk "experterna" (självutnämda)som ska bestämma vad som gäller knappt kan svara på vad som gäller själva! :surp:

Vi börjar med:
Kse skrev:Du måste alltid ha en spårvakt på plats om du arbetar innanför spårområdet, och för att få arbeta i spårområdet måste du minst ha en "Råd och skydd" utbildning. Ska du jobba med maskin tillkommer ytterligare utbildningar. Dom reglerna gäller iaf om du som entreprenör jobbar vid järnväg. Nu tror jag inte att du har träd så långt ut mot spåret men kolla upp ordentligt vad som gäller innan du påbörjar arbetet.


Det heter för det första inte "spårvakt"! tågvarnare eller sos-ledare är det som gäller! sos -ledare gäller i alla fall! ska man dessutom göra arbeten inom riskzon(2.20) så gäller tåvarnare + sos-ledare eller avstängt spår! vid avstängt spår så är det tillsyningsman som gäller! tågvarnare är sällsynt idag vid STH över 130!

råd & skydd gäller för övrigt allt arbete inom skötselgatan! (riskzon + 20m)

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215952
Peteflamingstar skrev:Vi har jobbat en hel del längs järnväg, både inom trädsäkringsprojekten och utanför. Nu minns jag inte detaljerna och hittar inte papperen nu heller, men skall du (manuell) fälla träd som kan nå järnvägsanläggningen (med det menas räl, spår, kontaktledning, stolpe, stag osv) måste du ha ABC-kort på motorsåg. Tidigare fanns det ett speciellt kompetensbevis som utfärdades av Trafikverkets interna utbildare, men det tror jag togs bort förra året. Skall du köra maskin (gäller alla typer av maskiner) inom fyra meter från järnvägsanläggningen krävs att du har en Sos-ledare (denne har ansvar för tågen under arbetet) på plats, naturligtvis också i fallet med manuellfällningen. Ska du arbeta i spårområdet med maskinen gäller andra (hårdare) regler, men dessa minns jag inte nu!

Ring någon på Trafikverket för klara besked. Reglerna ändras rätt ofta, bara på de fem år jag jobbat med järnväg (till o från) har det ändrats en hel del.


Det krävs inte idag ABC körkort! idag gäller på senaste "sträckorna" AB + "kompetenbevis"!..vad det nu skulle tillföra säkerheten? eller nåt annat för den delen?

när det gäller spårområde,så får varken maskin eller en del av ett träd inkl kvistar vara inom spårområde utan att jordas!....det enklaste är då att fälla dessa träd manuellt.......sen får maskinen dra ut dom ur spårområdet!( dom lärde tvistar) när det gäller just denna regel så har man nästan lust att skratta röven av sig! men men....trafikverket har ju så klart naturligtvis 100% koll på vilka dom gett ramavtal till!! :lol:
Senast redigerad av Huggarn fre 08 mar 2013, 13:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215954
anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.


Det krävs vare sig D eller E behörighet för arbete vid järnväg! vid kraftledning däremot gäller esa röj!
Senast redigerad av Huggarn fre 08 mar 2013, 09:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215955
Peteflamingstar skrev:Ok. Dock kan jag tycka att adekvat utbildning i detta fall är ABC-kort plus förstås ESA-utbildning. Men om statliga tjänstemän suttit vid sina skrivbord och beslutat så är det väl så. Godkända varselkläder har varit krav för alla som vistas i spårområdet (oavsett arbetsuppgift) sedan länge så där är det inget nytt. Vanligaste fällningsmetoden som används längs järnvägen är vinschning och/eller fällriktare, eller att skördaren håller i när huggaren utför rikt och fällskär. D-behörigheten omfattar väl oftast skadade träd längs ledningar, något som sällan är aktuellt vid järnvägsarbeten. Nu är det ju såhär, men under trädsäkring av över 500 mil järnväg hittills (trädsäkringsprojektet) med bara ett fåtal påfällningar måste man säga att det fungerat bra utan Arbetsmiljöverket. De stora vinnarna är ju utbildarna som skär guld med täljkniv.


Den vanligaste fällningsmetoden utmed järnväg är absolut inte vinchning!...inte heller fällriktare! det är ju så klart skördare!.... metoden att skördaren håller i träden (trea) är förbjuden sen 2012-12-01! ..nu vet jag att metoden används i alla fall utmed järnväg! "folk jag känner" säger att dom använder metoden varje dag! pga att det är bråttom för att hinna klart sträckan(hestra -göteborg)........(som skulle vara klar för länge länge sedan) .........ja jösses.......

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216127
Huggarn skrev:
Peteflamingstar skrev:Vi har jobbat en hel del längs järnväg, både inom trädsäkringsprojekten och utanför. Nu minns jag inte detaljerna och hittar inte papperen nu heller, men skall du (manuell) fälla träd som kan nå järnvägsanläggningen (med det menas räl, spår, kontaktledning, stolpe, stag osv) måste du ha ABC-kort på motorsåg. Tidigare fanns det ett speciellt kompetensbevis som utfärdades av Trafikverkets interna utbildare, men det tror jag togs bort förra året. Skall du köra maskin (gäller alla typer av maskiner) inom fyra meter från järnvägsanläggningen krävs att du har en Sos-ledare (denne har ansvar för tågen under arbetet) på plats, naturligtvis också i fallet med manuellfällningen. Ska du arbeta i spårområdet med maskinen gäller andra (hårdare) regler, men dessa minns jag inte nu!

Ring någon på Trafikverket för klara besked. Reglerna ändras rätt ofta, bara på de fem år jag jobbat med järnväg (till o från) har det ändrats en hel del.


Det krävs inte idag ABC körkort! idag gäller på senaste "sträckorna" AB + "kompetenbevis"!..vad det nu skulle tillföra säkerheten? eller nåt annat för den delen?

när det gäller spårområde,så får varken maskin eller en del av ett träd inkl kvistar vara inom spårområde utan att jordas!....det enklaste är då att fälla dessa träd manuellt.......sen får maskinen dra ut dom ur spårområdet!( dom lärde tvistar) när det gäller just denna regel så har man nästan lust att skratta röven av sig! men men....trafikverket har ju så klart naturligtvis 100% koll på vilka dom gett ramavtal till!! :lol:
Senast redigerad av Flisaren sön 10 mar 2013, 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#216154
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.


Det krävs vare sig D eller E behörighet för arbete vid järnväg! vid kraftledning däremot gäller esa röj!
Självklart gäller helt andra regler vid fällning utmed järnväg, slarvigt inlägg av mig må jag säga. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217314
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:D behörighet, arbete vid järnväg och ledningsgator krävs numera, även E behörighet (elsäkerhetsutbildning). D utbildningen tar 2 dagar och kostar 3500:- plus moms när jag går den i April. E kursen kostar 2000:- plus moms och tar en dag att genomföra. Vid fällning invid ledningar som i och för sig inte är skyddsområde heter det att man, SKALL kontakta ledningsägaren, inte för att det krävs tillstånd, men sker ett avbrott p.g.a påfällning förenklar det för ledningsägaren då dom i förväg vet var skadan är belägen. Ansvar för påfällning har man såklart själv. Är man osäker är det bara att kontakta ledningsägaren som mer än gärna hjälper till.
Mvh Anders.


Det krävs vare sig D eller E behörighet för arbete vid järnväg! vid kraftledning däremot gäller esa röj!
Självklart gäller helt andra regler vid fällning utmed järnväg, slarvigt inlägg av mig må jag säga. :oops:


Nja...slarvigt eller inte!.du lär ju tänka till innan du yttrar dig...du har ju inte speciellt många rätt!! D utbildningen tar 1 dag o kostar ca 1500:-..man får ta ner träd som ligger över ledningar!....E behörigheten har ingenting med som du säger "elsäkerhetsutbildning" att göra! det handlar om sågning från skylift mm! troligtvis det enklaste körkortet av alla...förutom möjligen A!

Läs på vettja!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).