Motorsåg och handhållet

Hva och partner identifiering och frågor

95 inlägg 40096 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har sågen dålig komp?

traktorz  
#212747 Är kolvringen och cylindern repiga så kan man som test få dessa att täta bättre med att öka oljeinblandningen från 2% till 4%.

Fast du skriver ju att sågen tänder och går något varv, så problemet är därför mer troligtvis bränslerelaterat.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#212750 Eftersom stiftet blir blött så är det inte särskilt troligt att det är nån luftläcka. Kan vara bränslerelaterat, nåt trassel med nålventilen troligast då. Kan också vara tändningen, dålig kondensator är en möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#212763 vad kan hända med den, nålventilen alltså? kondensatorer till dessa lär väl knappast växa på träd? hur vet man om den är dålig? inget man kan se på gnistan vad jag vet ialla fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna

traktorz  
#212767
1113A skrev:gnistan ser likvärdig ut som jonsereden (jämförde) samt prövade att varmköra stiftet i jonsereden för att sen flytta över de till hvan igen?


Eftersom du har gnista, så torde inte kondensatorn vara problemet, den är ju mest till för att skydda brytaren mot materialmigration. Däremot tändläget kan ju vara fel, men mest sannolikt är det kanske ändå bränslerelaterat?

Ref:
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndspole

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#212842 Nålventilen kan vara allt från skadat säte, nålspets eller helt enkelt nåt lite goja som fastnat så den inte tätar. Kolla också så att inte nån av welsh-pluggarna (dom där små mässingsplåtpluggarna som du hittar under membranet i huset) är otät, då läcker bränslet över till munstyckena.

Och, jo, man kan ha gnista om kondensatorn är dålig, men gnistan kan vara för svag för att tända ordentligt. En passande konding bör en vettig HVA-handlare kunna fixa åt dig, annars duger det med vilken som helst tändningskondensator som passar på plats rent fysiskt.

Börja med att kolla igenom bränslegrejorna, tror som traktorz i första hand på det.

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#216090 ska kolla upp de, har inte varit så mycket tid över till sådant på sista tiden, men va ute i skogen hade med mig 535an hjälpte farsan att såga upp några vindfällen, sågen gick bra till en början sen börja den dö vid gas pådrag och fick hög tomgång.. jaja den har väl ändrat inställning, justerade om den och så gick den bra ett tag igen.. sen för att upprepa samma prossedur igen... misstänker "impulsslangen" kan de vara boven? någon här tipsade om en fjäder i den slangen, och de kanske är lösningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

bmbamse  
#216101
1113A skrev:misstänker "impulsslangen" kan de vara boven? någon här tipsade om en fjäder i den slangen, och de kanske är lösningen?


Kolla bränsleslangen och membranen med... Något problem med fjädern på impulsslangen tror jag inte det är; Jonsered använde spiralfjädrar i lämplig storlek som "slangklämmor" på alla slangar på den här modellen. Fjädern är trädd på slangänden som sedan trycks fast på slangnippeln.

Impulsslangen är i cylinderänden nerstucken i ett hål i cylinderfoten/övre vevhushalvan och du kommer definitivt inte åt den utan att ta bort förgasaren. Då kan du passa på att kika på membranen i den med. När förgasaren är borta är det fortfarande trångt att komma åt impulsen med cylindern kvar, så VAR FÖRSIKTIG med gummistosen som ansluter förgasaren till cylindern!!!!! Den gummiprylen ska du ha en väldig tur om du ska få tag på en ny, så var jäkligt rädd om den du har!

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#216106
bmbamse skrev:Kolla bränsleslangen och membranen med...

Något problem med fjädern på impulsslangen tror jag inte det är; Jonsered använde spiralfjädrar i lämplig storlek som "slangklämmor" på alla slangar på den här modellen. Fjädern är trädd på slangänden som sedan trycks fast på slangnippeln.




membranen böts för en månad sedan och sågen har gått ca 3 tankar med nya membran, bränslefiter och bränsleslang är nya, bräsnleslangen kanske inte ligger helt schysst..? och viks så den stryper?

inte fjädern som är problemet utan att montera en fjäder runt slangen så den inte kan vikas tänkte jag främst på, några slangklämmor existerar inte på denna såg, dom är borta sedan länge kan jag tänka mig.
slangarna är bara påskjutna på sina stosar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

bmbamse  
#216109
1113A skrev:membranen böts för en månad sedan och sågen har gått ca 3 tankar med nya membran, bränslefiter och bränsleslang är nya, bräsnleslangen kanske inte ligger helt schysst..? och viks så den stryper?


Alla slangar har ju sina givna dragningar, viktigt är att ingen blir för lång, då finns det nog risk för veck. Har du lyckats vika impulsslangen så måste det ju synas om du tar av kåpan och tittar?!

Nä, jag skulle vilja ge samma råd som totte gjort i många trådar tidigare på det här forumet:
-Låt sågen gå på tomgång, vänd och vrid på den och lyssna efter varvtalsförändringar!

Har den samma varvtal oavsett läge på sågen så är den förmodligen frisk och du kan fortsätta fundera på slangarna möjligen, men varierar det så är det nog dags att byta vevaxeltätningar. Om de är dåliga så kan den bli hemskt svår att ställa in...

Jag har bytt tätningarna på flera sågar i den här modellserien, och din 535:a har nog definitivt åldern inne för det felet...

Har en tråd här:
viewtopic.php?f=12&t=13447&st=0&sk=t&sd=a&hilit=renoveringsf%C3%B6rs%C3%B6k#p168983

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#216974 Du har säkert rätt, den ändrar varvet när man vänder och vrider på den... de verkar dock svårare att få tag i tätningar till den...

Har förövrigt fixat svärd samt skruvat ihop partnern, topp kåpan och svärdet fick sig lite färg med! (Huaqvarna svärd på en partner går ju inte) :grin:

Husqvarnas stora fäste fick modifieras lite, nytt hål till kedjespännaren samt ny oljekanal (den gamla är igenlagd)
DSC_0502.JPG



toppkåpan var så jävla risig så den fick bli svart alá Carl Hamilton stuk
DSC_0503.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

bmbamse  
#216982 Inga problem med tätningar, se min bif. tråd, annars PM:a mig om du vill ha dimensioner...

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#216983 vi in på din tråd efter att jag postat förra, ska kolla med brehemer maskin i norrtälje nån dag, de är vanliga packboxar alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

totte  
#216985 Viktigt att du berättar vilka varvtal det handlar om och att det är till en vevaxel så du får rätt kvalitet som tål hög hastighet och värme.

Användarvisningsbild

Re: Hva och partner identifiering och frågor

bmbamse  
#216987 Ja vanliga packboxar, så när som på det totte nämnde ovan. kan också vara värt att nämna för servicekillen att de ska tåla bensin med...

Avatar Fallback

Re: Hva och partner identifiering och frågor

1113A  
#216994 Ja de kan vara till fördel om dom ska hålla 25 år till :mrgreen:

skulle provsåga lite med partnern idag men det visade sig att pumpen inte vill leverera olja...
kan de ta ett tag innan den kommer igång och pumpar eller är pumpen körd?
tänkte om den torkat ihop eller är de bara riva isär och konstatera fakta?

Jag personligen föredrar mineralolja men farsan envisas med agrols bio, vad jag förstår så är mineral bättre för sågen? eller är det ingen skillnad?
Miljö alternativ brukar generellt sett vara sämre än dom hederliga produkterna, som tex avfettning...

om miljöoljan är sämre varför? vad jag märkt torkar kedjor etc ihop, måste ju bli lika i pumpen om den står utan oljan..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).