Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77943 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#215447 Säger inte emot ovanstående i sak, men vi har nog olika ingångsvärden här. För visst finns det olika nivåer av juridisk hjälp och stöd att söka?

Det jag tycker och menar är att man kan behöva en hjälpande hand att hålla för att få klarhet i rättsläget i första hand. Bara att kunna säga "detta måste jag diskutera med min jurist/advokat" skiljer ju personen ifråga från de mer eller mindre okunniga.

Många har kanske jurister i släkt eller vänskapskrets - en bra början. Bara för att man söker stöd i en för de flesta svår fråga så betyder det inte detsamma som att man måste gå till tinget. Snarare skapa ett bättre förhandlingsläge.

Skulle det sedan visa sig omöjligt att nå ens i närheten av en rimlig uppgörelse? Ja då har man ju kontakterna klara för den långa vägen. Men det aktuella fallet kan väl inte ses som annat än "bortom allt rimligt tvivel"?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#215505 Enligt uppgift i tråden är det ett större bolag. Som jag ser det är kostnaden (ersättningen) i det enskilda fallet sekundärt till principförlusten och jag tror aldrig att ett bolag låter sig styras (smädas) av en enskild person i det specifika fallet. Det kommer att bli prestige för bolaget att betala några extraordinära summor till kunden och motståndet till en affärsuppgörelse blir ännu större med advokathjälp.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

surjämten  
#215513 Om jag vore i bolagets kläder skulle jag illa kvickt försöka göra rätt för mig och få problemet ur världen.

Bara att bli avslöjad på skogsforum och i andra medier med att ha missat underskrifter av kontrakt och med att förmodligen inte ha kollat upp ägandeförhållanden blir jobbigt för alla i bolaget att leva med i kundrelationer, förtroendefrågor mm.

Utifrån den information som getts här känns resultatet av ev rättsligt efterspel glasklart. Och visst är det väl så att rättegångskostnaderna belastar den som förlorar målet ?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

RICKE3  
#215515 Jag fick 18 björkar i varierande storlek avverkade på min mark igår av misstag när dom skulle avverka hos grannen. Jag sa att jag behåller björkarna men vad ska man begära i skadestånd av skogsbolaget?
Det var ju inte så stora björkar men jag hade röjt runt dom o snyggat till för jag ville ha dom kavar.

Ursäkta trådkapningen.

//Rickard

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

elis  
#215516
surjämten skrev:Om jag vore i bolagets kläder skulle jag illa kvickt försöka göra rätt för mig och få problemet ur världen.

Bara att bli avslöjad på skogsforum och i andra medier med att ha missat underskrifter av kontrakt och med att förmodligen inte ha kollat upp ägandeförhållanden blir jobbigt för alla i bolaget att leva med i kundrelationer, förtroendefrågor mm.

Utifrån den information som getts här känns resultatet av ev rättsligt efterspel glasklart. Och visst är det väl så att rättegångskostnaderna belastar den som förlorar målet ?


Men... Det är väl ingen som är avslöjad! Såvida jag inte missat något i tråden så är "bolaget" okänt och har ingen som helst press på sig.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

elis  
#215517
RICKE3 skrev:Jag fick 18 björkar i varierande storlek avverkade på min mark igår av misstag när dom skulle avverka hos grannen. Jag sa att jag behåller björkarna men vad ska man begära i skadestånd av skogsbolaget?
Det var ju inte så stora björkar men jag hade röjt runt dom o snyggat till för jag ville ha dom kavar.

Ursäkta trådkapningen.

//Rickard


Det är inget misstag, det är bara slarv och nonschalans från bolag eller entreprenör. Jag antar förstås att det finns gränsmarkeringar. Bolaget kan och ska märka ut området som ska avvverkas. Är de osäkra på var gränsen är ska de självklart kontrollera med grannarna innan avverkning.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

haggloader  
#215533 Självklart vill bolaget göra rätt för sig, men för den skull vill nog inte bolaget betala några extraordinära summor som är nödvändigt för att säljarens risk mot nytta ska vara rimlig i processandet.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#215534 Några tankar tänktes till morgonkaffet. Skogsmylla, du ska inte se den andra delen av nedanstående som råd till dig utan mer som allmänna reflektioner. Att ta mig på orden i den senare delen kan om man är "fel" person bli besvärligt...:smile:

Flera har förordat att man ska göra upp i godo. Visst är det jättebra förutsatt att båda parter vet vad de gör och har rimliga förväntningar. Ett fel som begås ska alltid ersättas och ersättningen ska även innefatta olägenheten den drabbade får. I detta fallet har många anat oråd då man nämnt "gratis markberedning" som ett ersättningsalternativ. Då faller det jag skrev ovan om "rimliga förväntningar". Jag håller dock tummarna för att det går bra i det aktuella fallet, det är ju inte kört förrän man diskuterat vidare.

Tänkte lite på skrivningar likt denna:
Enligt uppgift i tråden är det ett större bolag. Som jag ser det är kostnaden (ersättningen) i det enskilda fallet sekundärt till principförlusten och jag tror aldrig att ett bolag låter sig styras (smädas) av en enskild person i det specifika fallet.

Skribenten låter erfaren, har skrivit klokt tidigare och vet säker vad han skriver. Detta andas dock uppgivenhet. Det låter som att alla skogsägare är chanslösa gentemot större bolag. Om så är fallet i ett så solklart fall som detta, var står vi då rättsligt? Och varför är det så? Har landets skogsägare måhända lite grann sig själva att skylla som inte driver fall till vägs ände?

Jag har full förståelse att en mindre skogsägare inte kan ta sig friheten att ta alltför stora risker. Men alla är inte mindre eller sårbara. Jag känner själv skogsägare som kunnat lägga stora summor bara för principen om de själva drabbats. Ja som rent av skulle kunna driva ett fall med förlust om så krävs för att bevisa sin rätt. Det kräver naturligvis att det finns kapital bakom. Tyvärr drabbas dessa sällan och sker ändå så görs det ofta snabbt upp. Undrar någon varför? Det gör inte jag. Men jag kan säga att dessa hade inte diskuterat några gratis markberedningar i ett fall som detta...

Idag diskuteras t.ex. skiljeförfarandet i kontrakt friskt. Om jag får gissa så är det borta inom tio år. Men det beror främst på er skogsägare. Desamma gäller rättsläget. Om ni väljer att huka er och inte räknar på verkliga förluster och ställer krav därefter OCH är beredda att nyttja det rättsväsen vi faktiskt har så lär bolag fortsätta slippa undan med "gratis markberedning". Även för felaktig avverkning som här av "billig" skog i en lågkonjunktur.

Som sagt, bara några morgontankar. Jag säger inte att det är lätt, men... Allt är inte guld som glimmar.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

surjämten  
#215539 Bolaget okänt ??
Ja, här på forumet än så länge. Jag gissar att bolaget förblir okänt här så länge det har möjligheten att göra rätt för sig.
Tar man inte den chansen kommer man snabbt att avslöjas här och runt om i Sverige med allt vad det innebär.
Blir lite fundersam över vissas inställning till olovlig avverkning. För mig är det självklart att göra rätt för sig om man avverkat olovligt.
Tror också, till skillnad från några andra, att detta blir intressant att skriva eller berätta om i olika medier.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216064 Kul om man fick en input av skogsmylla. Om vad som händer?



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216093
zorran skrev:Kul om man fick en input av skogsmylla. Om vad som händer?

Några olika infallsvinklar omkring denna typ av fall.
- Informationsvärdet är betydande för oss omkring vad som händer för att lära.
- Inte minst bör eftertanke uppstå för hur undviks att bli utnyttjad, dels före (även om det är varit begränsat i detta fall) och sen tänka avvägt och klokt framåt i varje scen som uppstår.

- Vi som läser visar tecken på olika tålamod, kunskap, kanske även avvikande avsikt mm.
Följaktligen kan det inte begäras av trådskaparen att lämna uppgifter mot varje inriktning.

- Graden av sekretess bör också ifrågasättas. Medan fallet pågår bör inte motpart genom skrivning på tråd, få precis allt läsbart och kunna förbereda motåtgärd.
- Om dock avsikten är att just alla skall få insikt i självklara fel som motpart har gjort, må utformning av information styras av just dessa skäl.
Motpart kan dock "snedtända" och använda "tydligt" skrivet som "förevändning" för egna syften.
Genom "bulvaner" kan anklagande och mer eller mindre sanna påstående framföras på tråden åt motpart.

- Just osanningar är sådant som förekommer in i inledande framställningar vid tvist. Avsiktliga missuppfattningar är andra motdrag som kan komma från part som sitter illa till.
Bortförklaringar sen efter ovanstående påstående har utformning som aldrig slutar att överraska.

Detta är några tips till de flesta läsarna på denna tråd. En upplösning av tvist kretsar inte bara omkring rätt och fel. En motpart som sitter illa till reagerar inte alltid rationellt och ärligt.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

machonisti  
#216098 Skulle allt varit rationellt och ärligt hade grund till flertalet trådar på forumet inte funnits.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216113 Bertilsson har du några åtagande i detta, Har du erbjudit dina tjänster?
Ett ja eller nej funkar som svar och gärna ett ärligt svar.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216114
zorran skrev:Bertilsson har du några åtagande i detta, Har du erbjudit dina tjänster?
Ett ja eller nej funkar som svar och gärna ett ärligt svar.



Zorran en som tror på virkespriserna.
Nej.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216115 Skönt.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).