tor 07 mar 2013, 11:00#215812
Ursäkta om jag tänker lite högt här.
Sedan något år tillbaka börjar man se körskador som ett miljöproblem. Det anser jag är illavarslande. Det innebär att kontrollen över körskadorna inte längre är skogsägaren vars mark körs sönder för att få ut hans/hennes virke. Som ni vet är det förbjudet att framföra motorfond på barmark, om det inte är för skogsbrukets behov. Sen har det blivit mer och mer tabu att köra över vattendrag, och nu är det tydligen på gång att skogsägaren själv inte får göra avvägning mellan körskador, kostnad och intäkter. I miljöns namn flyttas detta till några organisationer som skogsäganre inte har något inflytande i. Man undrar när det är alls förbudet att köra motorfordon i skogen. Tidsfråga?
Som skogsägare skulle jag vilja säga, "kör det blir för jävligt men vi får fixa det, virket måste ut" eller "nix, inge körning nu, virket får stanna där det är" eller "vi risar och lägger ut kavelbro". Givetvis då att skogsägaren tar den ekonomiska vinsten/förlusten från detta val.
Hur ställer sig entreprenörerna, är det bra att skogsstyrelsen bestämmer körskadornans nivå, eller vill ni att markägaren skall bestämma eller kanske ni själva?
Och så en öppen fråga: Är det bättre för miljön att bygga fler vägar i skogen, vägar som tål 24 meter lastbil året runt?
Kanske hamnar vi i rokons lösning. Löser ju probelmet med "bristen" på maskinförare. Vill gärna se ekonomisk analys först bara.
Självvald väg i egen skog