Socialt (mer om oss)

Grilltips

37 inlägg 12911 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grilltips

Thunborg  
#21563 Vad jag vet är vi skogsfolk ett grillande sällskap, själv grillar jag året runt.
Har nog grillat det mesta som går att grilla men oftast blir det kottlett , karre´ eller kyckling.
Lägg upp lite tips och trick så man får fart på fantasin 🧠
Själv kan jag börja frestelsen med att efter en god grillmiddag avsluta med att lägga ett par bananer fyllda med lite blockchoklad i glöden (slå in bananen i folie) servera med en glasskula mums :lol:
Bild

Bilden är tagen 23/2 , blir nog nya ikväll :wink:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21571 Vi grillar året runt med. Har nog inga nyheter men kan räkna upp lite vad vi hittar på...

Klar favorit är marinerad grishals (Karré kotletter).
På fisksidan så måste Abborre vara klar favorit!
Potatis, lök, Laxbitar, Baconlindad korv, rökt fläsk, fläsk, Kassler ja allt som normalt är på spisen funkar på grillen. Vill man ha det lite mer kokt än grillat så lindas det i folie, sen efter det är "kokt" så får det lite grill yta för ögats fröjd.
Hade ett tag även gryta för sås, men numer mest kalla såser.
Pinnbröd är klar favorit till allt grillat!
Bacon lindad kyclingfilé med ost i!!!!
Hopvikt fjärilskotlett med ost o bacon i!!!!

Mmmmmmums!

Midsommar vid å med kokt nypotatis o sill på eftermiddan o senare massor med grillat i alla former samt fiske hela dan o kväll ger en upplevelse som är svårslagen.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22186 Snart Lördag igen dags att fundera och längta.
Förra lördan blev det klyftpotatis och några skivor hjort endast salt och vitlökspeppar.mums

Bild

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22193 hej på er :) ni är ena riktiga gourmet / läckergommar :lol: .. jag kan säga att grillning är en av mina laster , men dock inte året runt , och tips kommer jag inte på några bra just nu.. ni har redan "full koll" :lol:

Avatar Fallback
Bucketman  
#22203 Åååh ni pratar så man får tårar i ögonen... nu blev ja riktigt hungrig! :lol:

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22207 Vi grillar också året runt, till allas stora förvåning tydligen, men varför ska man bara grilla på sommaren?

Favoriter är kycklingfilé eller helgrillad fläskfilé. Fläskfilén ska helst marineras i lämplig marinad i minst ett dygn innan för att smaken ska tränga in ordentligt i köttet. Grillas på lite svagare värme i ca 30-40 min. Blir mycket saftigt och gott.

Majskolvar som penslas med lite grillolja är också en riktig höjdare.

Till efterrätt smulpaj med bär, äpple eller annan frukt som man slår in i folie och lägger på glöden. Serveras med glass eller vanliljsås.

Ja det var några tips från oss.

// Lidde och Rebban (frugan) :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22209 känner igen konceptet med helgrillad fläskfile, svärfar i sörmland är guru på denna produkt :lol: som ovan skrivit en garanti på mörare , saftigare kött ... , nopp nu får ni ta och "tagga ner" jag får abstinens 8)

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#22231 Nu blev jag hungrig... Tur det snart är lunch... :wink:
Något som helt klart är underskattat är "vanlig" korvgrillning..

Ett annat tips är ju grillspett där man blandar kött med kryddiga korvar..

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22379 Det blev en grillning idag. Vanliga fläskkotletter med pommes till. Gott :D

// Lidde

Avatar Fallback
kjell62  
#22381
LiddeLidman skrev:Det blev en grillning idag. Vanliga fläskkotletter med pommes till. Gott :D

// Lidde


ska snart ut å sätta fyr på grillen
tändvätska diesel
kött fläskkotletter
och potatis gratäng
sås BEA sås
kjell

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22609 får väl försöka att sälla mig till sällskapet genom att söka igenom frysen efter en älgfransyska :D och sikta på nästa helg 8)

Avatar Fallback
Lantisen  
#22632 Vad som är gott är grillad falukorv med potatis, sweet chili sås och lite potatis sallad det brukar göras ett antal gånger per år

Avatar Fallback
Anton  
#23114 Instämmer väl egentligen med allt ovanstående 8)

Men annars brukar det bli....

Hemmagjord potatisgratäng, alt hasselbackare
Grönsallad med allt vad det innebär
När det kommer till köttet så brukar det mesta funka,
men för nåt år sedan blev jag invigd för det här med olika marinader..
En klar favvo nu är karrékotletter marinerade med "hickory-smoke" låt ligga nån timme, och grilla, pensla på lite till under tiden... muuums!..
Väldigt speciell smak, är nog en sån smak man antingen älskar eller hatar!..
Jag kan inte få nog! :lol:

Avatar Fallback
kjell62  
#23120
Anton skrev:Instämmer väl egentligen med allt ovanstående 8)

Men annars brukar det bli....

Hemmagjord potatisgratäng, alt hasselbackare
Grönsallad med allt vad det innebär
När det kommer till köttet så brukar det mesta funka,
men för nåt år sedan blev jag invigd för det här med olika marinader..
En klar favvo nu är karrékotletter marinerade med "hickory-smoke" låt ligga nån timme, och grilla, pensla på lite till under tiden... muuums!..
Väldigt speciell smak, är nog en sån smak man antingen älskar eller hatar!..
Jag kan inte få nog! :lol:



Jag brukar pensla köttet dagen före
tycker det blir mer smak då
och ett tips på BEA sås
Lomanders färdiga bea sås (super good )
men värm den inte den blir lätt som skirat smör
om den blir för varm
och grillad lök till är inte helt fel
men koka löken 5-7 minuter först
låt den kallna och pensla den med marinad
& sen grilla den
nu måste jag ut & tända grillen
mvh kjell

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Thunborg  
#48628 Väcker liv i en gamal tråd :surp: Har föresten tänt grillen ikväll med :lol: Det blir hjort som legat i en egenblandad marinad sen i går, till det blir det potatisgratäng :grin:
Men nu till min fråga :?: är det någon som har erfarenhet av att helgrilla en griskulting, är det lämpligast att lämna den på rökning innan eller går det att grilla den direkt, utan att den blir vidbränd.Vi tänkte prova nu fram i vårdagarna , men lite tips från kloka medlemar motages tacksamt :geek:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).