Traktorer och processorer

Hydraulvinsch BM 350 Boxer

10 inlägg 9297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulvinsch BM 350 Boxer

Kasebon  
#215450 Tjena tanter och Gubbar!
Är ny är på forumet och har en fråga som kanske besvarats i någon tidigare tråd, men min undran är kan man driva en hydraulisk lunningsvinsch med original hydraulpump på en BM 350 boxer? Hydraultrycket är väl max 120 på dom gamla trotjänarna. Dagens maskiner har väl minst 170!?!? Får man någon ork i vinschen? Antar att pumpen inte mår bra av att ställas upp, eller är det bara för att man inte ska lyfta för tungt i hydraularmarna som trycket är så pass lågt? Tacksam för svar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

ulfgustav  
#215491 Dragkraften blir ju proportionell mot hydraultrycket

Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

Kasebon  
#215556
ulfgustav skrev:Dragkraften blir ju proportionell mot hydraultrycket

Ja men precis, det var ju inte det jag ville ha svar på! :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215581 kolla tråden nedan ang att öka trycket på BM 350
viewtopic.php?f=8&t=6210#p70781

Användarvisningsbild

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

totte  
#215583
Kasebon skrev:
ulfgustav skrev:Dragkraften blir ju proportionell mot hydraultrycket

Ja men precis, det var ju inte det jag ville ha svar på! :surp:


Jo det var det. En fråga var just, "Får man någon ork i vinschen?", så om du utgår från 170 för en nyare traktor och 120 på din så blir dragkraften 120/170 = 0,7 av vad du skulle få med den nyare traktorn.

Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

Kasebon  
#265653 Någon som vet hur mycket man kan ställ upp trycket utan att pumpen skadas, skulle tro att trycket är anpassat för 110-120 bar eller vad det nu mäts i!?!??!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

ulfgustav  
#265747 Att ställa upp trycket utöver vad den var inställd på som original kan vara vanskligt, kontrollera först vilket tryck den ger, men att ställa upp mer än ca 20 bar skulle jag inte rekommendera, det är sannolikt en gammal Dowty pump på denna och de tål inte speciellt mycket

Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

Kasebon  
#265754 Nej jag har förstått det. Bara funderar på en del trådar bl.a. här på Skogsforum som menar på att det går att ställa upp redigt för att pumpen klarar 180 bar!?!?! Tveksamt tycker jag, men ca 20 bar till upp till ca 140 bar kan väl inte vara farligt!?!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

mbtrac  
#265757 angående ösa 101 f den tål en hel del bebrövad i svensk skogs näring i många år har sådan vinch på min mb trac , kom ihåg vid montering tryck, retur samt läckoljeledning till öppen retur.

Avatar Fallback

Re: Hydraulvinsch BM 350 Boxer

Kasebon  
#269535 Nu har jag ställt upp hydraultrycket i ventilpaketet och har ca 170 bar ut ur hydrauluttaget och hittills har det gått utmärkt. Jag resonerar som så att en separat hydraulpump med tank som man kör övet kraftuttaget kostar dubbelt så mycket som en ny kraftigare hydraulpump man ersätter den gamla med om den går sönder. Ergo: Jag kör så länge det håller och köper nytt om det rasar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).