Öppna kategorin

Handhållen GPS

7 inlägg 9902 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handhållen GPS

Laggen  
#214508 Funderar på att köpa en handhållen GPS För att leta upp dåliga rågångar i skogen
Någon som har erfarenhet av detta Vilken GPS är bäst Köper man lösa kartor till den
Hur exakt är den Vad kostar en bra GPS+karta Tacksam för svar



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Handhållen GPS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214511 Den är exaktare än de kartor man kan köpa till. :-) Jag tycker du skall börja med att skaffa alla akter från lantmäteriet.
Så vet du hur gränsen går, och hur den skall vara markerad.

GPS ger kanske +/-5 m. Ekonomiska kartan kan vara fler 10-tals meter fel. Det blir en bred rågång. Finns några trådar om detta redan.

Användarvisningsbild

Re: Handhållen GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215346 Bra frilufts-GPS kostar ca 2000-5000 kr. Fastighetskartor kostar 300-2000 kr styck beroende på täckningsområdets storlek.

Garmin Oregon 600-serien ser intressant ut. Ska komma ut nu i mars.

Notera att +/-5 meter gäller öppen mark. Inne i skogen är noggrannheten klart sämre.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Handhållen GPS

Amatörhuggare 62  
#215355 Hej jag har en Magellan explorist XL. Med fastighetskartan 5 x 5 mil. Den är en god hjälp
att hitta rågångar när dom glömt att snitsla in rågångar. Närgränsen är nere på 3 m ibland.
Då kan man hitta gamla lämningar av gränsen. Men man ska inte enbart lita på gps en.
Kartorna från Lantmäteriet som näms är ochså ett måste.

Gps en 4000 kr kartan 2500 kr.

Avatar Fallback

Re: Handhållen GPS

nordtravare  
#215371 inte hela värden med20 m fel i fastighetskartan har själv en med en del rågångar så fel .Har man några kända stenar vet man ju felet ochkan kompensera för det.och hitta dom flesta stenarna och sedan får man sikta o röja råån.Gpsen är ett stöd o hjäkp men inte slutgiltig.

Användarvisningsbild

Re: Handhållen GPS

JörgenO  
#215377 Norrskog har ett erbjudande med kartor etc och en Magellan GPS.
Det märket är stort i US men känns som ett uddamärke här.
Någon som utnyttjat Norrskogs rabatterbjudande och har feedback kring kvalitet etc?

Avatar Fallback

Re: Handhållen GPS

nordtravare  
#215471 en kompis köpte norrskogs paket och jag tror han är nöjd ,Enligt lokal "expert " är magellan svårare än garmin men när man kan den lättare .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).