Före och efter jobbet

börja gymnasie

9 inlägg 4343 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

börja gymnasie

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2049 ska börja gymnnasiet imorgon(naturbruksgymnasium) men vet inte om jag ska välja att gå lantbruk eller om jag ska välja skog och däribland få lära mig köra skotare

hur svårt är det å lära sig skotare om man har intresse för skog? hur äre me jobb om man har gymnasie utbildning?



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Fredrik  
#2050 Hej pgo_jim,
Det är ju svårt att veta om man kommer få jobb eller inte, men är man driftig och gillar det man ska jobba med brukar det lösa sig.
Väljer du inriktning skog och får lära dig i skolan hur man kör skotare så kommer detta med högsta sannolikhet underlätta om du senare vill skota proffesionellt.

Lycka till med skolan!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2052 Som jag upplever det är det mycket stor efterfrågan på duktiga maskinförare, men det kan väl kanske variera en del över landet.
Duktig innebär att man kan köra maskinen, är noggrann men ändå effektiv, och kör inte sönder grejerna. Det är också bra om man kan klara en del mekande själv.
Det är klart att från början är väl ingen fullfjädrad, så det gäller att få in en fot någonstans, lära sig undan för undan och göra ett bra jobb.
Det som är mycket viktigt - och som det är stora problem med idag nästan oavsett yrke - är plikttrogenheten. Det gäller att passa tider, komma varje dag, stanna hemma endast om man har en verklig anledning och i så fall höra av sig i så god tid som möjligt.
Är du intresserad, ambitiös och pålitlig kommer du långt!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2057 det där me å meka kan ja inget

men jag e plikttrogen jag passar alltid tider,
även om jag inte gillade högstadiet så kom jag alltid i tid, var hemma ett par gånger då jag hadde feber

under mina sommarjobb så har jag alltid kommit i tid och aldrig sjukanmält mig (har aldrig varit sjuk så)

så plikttrogenhet är inget problem, sen äre bara dom grejjerna att kunna köra en skotare

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#2106 att kunna köra är ju bland det lättaste med att "Köra skotare" det är ju när det börjar luta och terrängen blir eländig det är då man lära sig att köra skotare,vem som helst kan väl lasta då det är ett salsgolv man kör på,effektiviteten kommer ju efter ett tag,men som sagt det är lite halvsvårt att komma in sig,ett bra sätt är att kanske köra åt nån som har ett litet företag och lite gamlare maskiner och lära sig,för det komer att gå sönder i början dvs slangar och liknande små saker,så hoppa inte på ett arbets lag med ett snabbt tempo i början om man inte är väldigt duktig då!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2143 salsgolv?

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#2144 salsgolv= platt och fin terräng

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2149 Ja, jag har ofta funderat på hur f-n skotarna klarar att köra där de gör med fulla lass???
När man vinglar fram med traktor och huggarvagn gör man ju sitt bästa att undvika lutningar och större stenar och stubbar för att inte stjälpa lasset.
Men en fullastad skotare med kranen uppå måste ju ha ganska hög tyngdpunkt men verkar obekymrat lufsa fram nästan överallt och i bland nästan sikta på de brantaste partierna.
Hur funkar det, välter ni ibland, eller är det grymt stabila maskiner?

/Björken

Avatar Fallback
Ellingsson  
#2153 jag har inte kört så länge men nog har det varit nära nån gång,men dom kan nog nästan gå på 2 hjul innan dom välter och de känns verkligen innan man ska till att välta,om det är så att man tror det ska välta kan man ju bara lägga ut kranen fullt med timmer det gör stor skillnad+att man kan ju sikta på nån stubbe eler nåt så det lutar åt motsatt håll en sten eller liknande

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).