Gallring

Avestavagnen 4.2 h

36 inlägg 29528 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen 4.2 h

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174346
wrytter skrev:. Ang. att "steloperera" fyrhjulingar så hjälper det fullt tillräckligt att beställa eftermarknads fjädrar av din handlare(vi använder oss av Polaris). )


Nja, det kanske är det för dina behov men kör du med tung last regelbundet i medelsvår terräng så duger det inte alls med dessa fjädrar. Fjäderlåsningen löser däremot problemet, snabbt och enkelt. Det är förstås inget problem att ta av dem vid vanlig körning, tar ca 3-5 minuter. :smile:

Sen tror jag precis som du att en extra lång fyrhjuling gör livet lättare vid körning med tung vagn.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

wrytter  
#174350 Ja vet inte vad du riktigt menar med tung last, men rensade en väglinje som de aldrig bröt på kvarglömt virke, vart drygt 60m3 och som längst 1km skotväg. Då "maxade" man avestavagnen rätt rejält, 4,5-5,5m talltimmer och lasta det som går är rätt idiotiskt med tanke på att vagnen ej är gjord för denna vikt, hur som helst, XPS:en sjönk inte ihop något märkvärdigt, kanske 2cm vid körning i terräng.. Vet inte hur det är med andra märkens eftermarknadsfjädrar, men hårdaste fjädrarna till sexhjulingen är groteska, den blir tammefasiken stenhård i fjädringen.. Nästan för hård ifall man bara ska köra med 4hjulingen i terrängen. Jaså är det så snabbt med fjäderlåsningen? Har somsagt ingen erfarenhet av avestas "steloperation".

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen 4.2 h

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174351 Finns det så hårda fjädrar då kanske läget blir ett annat! Köpte en uppsättning HighLifters från Rindab till min förra ATV (Artic Cat 650). Det gjorde då knappast någon skillnad, därav mina tvärsäkra påståenden :oops:
(Tung last för mig är full kärra med 3-meters ved. Lastar inget mer på min, av just de skäl du säger. Vagnen har hållit i över 3 år nu och då har jag kört mycket och i slagig terräng.)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

wrytter  
#174353 Okej :) Nej Highlifters gör ju inte för fjädringens hårdhet, ska väl möjligen vara om de kan komprimera och därav spänna fjädern ytterst lite men jag tror det i sådana fall väldigt lite. Helt rätt, 3-3,5 meters är lämpligaste längderna :) Ibland på någong huggning har vi använt oss av vagnen då det varit 5 meters timmer, men då får huggaren inte köra mer än 1m3. Maxvikt av last för en avesta vagn är väl 1.5 ton om jag minns rätt?
Det enda som hänt på våran är somsagt boggielagret, men då har vi använt den varje dag från maj-sep under planteringssäsong samt kanske 15 dagar till om året med annan körning, typ ved eller virke, och detta i 5 år. Kan verkligen inte klaga på vagnen :)
Vågar påstå att det måste vara en av de bättre vagnarna som man kan köpa till en atv?

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen 4.2 h

anersimyra  
#215124
Uvskogen skrev:Finns det så hårda fjädrar då kanske läget blir ett annat! Köpte en uppsättning HighLifters från Rindab till min förra ATV (Artic Cat 650). Det gjorde då knappast någon skillnad, därav mina tvärsäkra påståenden :oops:
(Tung last för mig är full kärra med 3-meters ved. Lastar inget mer på min, av just de skäl du säger. Vagnen har hållit i över 3 år nu och då har jag kört mycket och i slagig terräng.)
Gammal tråd men lyfter den ändå. Jo dom där gula "kraftpaketen" från Rindab gjorde inte mycket nytta bak i vart fall. Det blev som sagt att steloperera hjulingen bak, fram funkar det med Avestas mindre 6,5 HP aggregat, med det största vore det kanske läge att operera hjulingen fram också. Angående behovet av flyttbar boggie så lastar jag min Avesta 4'2 H en bit över bankarna med vårhuggen Björk på 4'5 meter utan problem med för lågt kultryck, boggien är i sitt bakersta läge, maskinen är en mycket välutrustad (tung som fan) 800 potät. Nu ska kommunen jag kör åt upphandla skogstjänsterna och kommer inte upphandla maskiner med lägre kapacitet än en Alstor, jag har därför tänkt byta till en MS 48, lastkapacitet och räckvidd på kranen borde matcha Alstorn beroende på modell av Alstor, vad gäller framkomlighet, särskilt vid backning får ju hjulingen stryk med hästlängder. Vid lite längre transporter slår hjulingen Alstorn med "hjulinglängder" :grin: . Håll nu tummarna gott folk att jag får ett bra pris för min 4,2 gentemot MS48:an

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

skogsbonne  
#215125 en 4hjuling och en alstor är som att jamföre en traktor och en skotare fast model mycket mindre :) har inte fått hem 4.5 m björken än men jag tror inte det blir problem med trycket

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

Ercen  
#298438 Jag funderar på att köpa en Avestavagn. Vad kostar vagnen i service/reservdelar om man slår ut det per timme? Måste få ihop en budget innan inköpet!

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

skogsbonne  
#298470 Ingen aning då inget har gått sönder på den förutom en slang som en kompis pressa ihop en ny.

Bytt olja en gång och det kostar inte många slantar.

Kört bra mycket med den och det är inga smålass heller... Svensk kvalité

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

Ercen  
#298472
skogsbonne skrev:Ingen aning då inget har gått sönder på den förutom en slang som en kompis pressa ihop en ny.

Bytt olja en gång och det kostar inte många slantar.

Kört bra mycket med den och det är inga smålass heller... Svensk kvalité


Låter kanon det! Hur länge har du haft kärran?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

skogsbonne  
#298473 3 år i februari

Kört ca 600 m3 ved och ca 200 fub massa och timmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen 4.2 h

anersimyra  
#298481 Service på vagnen är i stort sett " gratis," den stora servicekostnaden ligger på hjulingen. Med serviceintervall var hundrade timma kan man ju lätt räkna ut vad det kostar vid körning heltid.. :surp: :surp: :surp: :surp: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

Blivande snickare  
#298483 Varför ska dom ha service så ofta? :surp:
Vad är det som byts/kollas?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

skogsbonne  
#298490 Olja i motor, växellåda och diffarna, div filter, kontroll/justering av ventiler

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen 4.2 h

skogsbonne  
#298491 Blir dock inte så många h per dag även om man är ute hela dagen för jag brukar stänga av när jag lastar och lastar av

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen 4.2 h

anersimyra  
#298492
Blivande snickare skrev:Varför ska dom ha service så ofta? :surp:
Vad är det som byts/kollas?
Alla oljor ska bytas. Den enskilt viktigaste oljan att byta på t.e.x Polaris är demandoljan i framaxeln, endast få timmar körda över intervallet kan få 4 WD att sluta fungera. Man byter / rengör luftfilter, byter tändstift, kontrollerar och justerar vid behov ventilspelet om dessa ej är självjusterande, en punkt det fuskas våldsamt med. Maskinens " leder " och kardan ska smörjas, variator och rem ska kontrolleras och rengöras vid behov, många skruvförband ska kontrolleras, särskilt viktigt på A armarna. Är maskinen ny MÅSTE service utföras av auktoriserad verkstad med tanke på garantin. Når man inte serviceintervall enligt körda timmar ska ändock årlig service göras. En " hundratimmars " går i regel på 2500-3500 kronor beroende på maskin. Vid heltidskörning blir det alltså nära två servicar per månad.. :surp: Att lära sig serva efter garantitidens utgång är därför bra.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).