Traktorer och processorer

Frågor om MF35

31 inlägg 40638 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214816 Tack tack Slurfi

Jag har nu fått ihop en förstärkt krok. jag är lite fundersam på om det finns någon standard på dragöglors storlekar. kroken är ju lite sliten, krokens diameter på traktorn är idag 43mm.
jag har hittat en dragögla som är 50mm hål och 30mm gods i öglan. Är det standard?
( http://www.afsa.nu/dragogla-med-vridbar ... ton/1519-0 )
den förstärkta kroken gjorde jag 45mm tjock och med utrymme för 35mm tjockt gods i öglan. Man kan se på den sista fotot jag har tagit på kroken på traktorn att den är svetsad för den har gått av.
jag bifogar en bild på kroken men jag lägger inte ut pdf än för jag måste kontrollera kroken mot fästet innan jag lägger ut det. Jag gör ritningarna i A4 storlek för lättare utskrift. Kommer bli 2 blad för kroken för jag vill inte det ska bli för smått, det är många mått som ska få rum.
Förstärkt hitchkrok del 1.JPG

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214838 Jag kollade runt på nätet nu och på 10-tons dragöglorna så uppges 50-51-52 mm ID på öglan.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

vetinte  
#214841 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214893
Slurfi skrev:Jag kollade runt på nätet nu och på 10-tons dragöglorna så uppges 50-51-52 mm ID på öglan.


Bra tack för hjälpen, hmm... det får nog vara 45mm krok.

vetinte skrev:molnia
Mycket seriöst jobb du lägger ner på ritningarna.


jo det kommer bli en del tid nedlagt innan detta är klart, men det måste vara noggrant gjort för att det ska gå att tillverka en kopia. Det skulle vara mycket trevligt om någon väljer att göra en hitch och då visar det med bilder så man ser att det kom till nytta.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

vetinte  
#214903 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214908 tja vill du ta några bilder framförallt på kroken och fästet under, verkar vara där det slits mest. Om du har någon skada/lagning som vi inte har kan det ju vara intressant att se.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

vetinte  
#214910 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214923 okej det var inte samma modell, men bilder är intressant.

jag lägger upp en jpg bild på ritningar, för hjälp att kontrollera ifall jag missat något, stavat eller skrivit konstigt
jag har kommit på den geniala ide´n att lägga ihop alla PDF-sidorna till ett helt PDF-dokument. Så jag lägger ut det när allt är klart.
Instruktioner till ritning av hitch.JPG

Fästplatta krok.JPG

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#215169
materiallista, ritning på detaljer.JPG

Förstärkt hitchkrok del 2.JPG

i morgon borde det bli helt klart, eller senare idag snarare... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#215248 NU är pdf-dokumentet klart! :grin:
tyvärr så verkar det vara mkt begränsade filstorlekar tillåtna här på forumet.
har laddat upp det på ett annat forum.
Maskinisten.net

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 501#889501
Senast redigerad av molnia mån 03 jun 2013, 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215270 Jag har funderat lite, men jag förstår inte varför du inte bara har kedjor upp till lyftarmarna? Så är min hitch gjord.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

markalyckan  
#215287 Det skall inte vara något luftfilter på denna modell. Luften renas genom att den passerar genom oljan och smuts o damm stannar i oljan. Oljan skall bytas med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#215309
Mangan skrev:Jag har funderat lite, men jag förstår inte varför du inte bara har kedjor upp till lyftarmarna? Så är min hitch gjord.


Det är att det inte är jag som gjort detta tillbehör utan det är ett originaltillbehör från Massey Fergusson. Så exakt varför kan jag inte svara på.
20130224_1451R.JPG

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

Hema  
#236136 Det är bara att slänga sig på telefonen. :)
http://www.blocket.se/goteborg/Hitchkrok_Mf_35_49243610.htm?aw=1
Bild
Bild

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

Ratelle  
#246385 Hej Har en mf 35 från 1962 med 3 cylindrig motor undrar om någon vet hur stort oljeflöde pumpen ger och finns det ev större att montera dit?
Med vänlig hälsning Ratelle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).