Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BM Bamse

15 inlägg 12388 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM Bamse

PEA  
#200915 HEJ Är det någon som vet var man kan hitta en reparationshandbok till en röd bamse.Hadde tänkt börja lite smått med projektet.Saknar en bakfälg är det någon som har något tips om någon som har en fälg.
mvhpea



   TS
Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Volvopv-65  
#200937 Fan,en till som har en Bamse,och jag som är utan.
Lite lätt avundsjuk kan jag erkänna.
Skall hjälpa dig leta efter litteratur.
/Tomas

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

mal_en  
#214774 hej har ni hittat nått läsvärt för min vill inte svänga men svag broms

Användarvisningsbild

Re: BM Bamse

Peteflamingstar  
#214780 Mycket borde väl stå i handboken till BM Victor, som Bamsen byggdes på!?

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

grävarbengt  
#214781 Kolla på maskinisten där finns mycke böcker under fliken downlods kolla efter BM Volvo

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

j-eg63  
#214786 Hej mal_en Om din bamse svänger dåligt får du undersöka om styrlamellerna frikopplar ordentligt o justera bromsbackarna eventuellt byta bromsband

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Volvopv-65  
#215617 Jag har instruktionsbok nu om det är av intresse :roll:
/Tomas

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Volvopv-65  
#216219 Instruktionsbok skickad via mail

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

PEA  
#219467 Har skruvat isär bromstrumma ifrån lamellpaketet från vänster sida- funkade!. Men höger sida satt fastrostat totalt. Söker nu hjälp här med att hitta en ny. :x
Mvh Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: BM Bamse

PEA  
#228748 Hej finns det någon bamsevänn här på forumet som har lagat en trasig bromstrumma? Centrummet lossnade ifrån trumman.Finns det några erfarenheter här ute som ni kan dela.Mvh en bamse vänn !

   TS
Avatar Fallback

Re: BM Bamse

lillepe  
#246148 Hej har du en instruktionsbok till bamse ?

Är intreserad ?

Med vänlig hälsning Petter Holter

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

lillepe  
#268913
lillepe skrev:Hej har du en instruktionsbok till bamse ?

Är intreserad ?

Har fått tag på till den Gröna men saknar den Röda ?

Med vänlig hälsning Petter Holter

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Volvopv-65  
#269360
lillepe skrev:
lillepe skrev:Hej har du en instruktionsbok till bamse ?

Är intreserad ?

Har fått tag på till den Gröna men saknar den Röda ?

Med vänlig hälsning Petter Holter

OJ,förlåt Petter.
Jag har missat ditt inlägg.
Till den gröna har jag bok digitalt.
Till den röda har jag bara en riktig bok (i nyskick)som EJ är till salu.
Jag jobbar på att digitalisera den för fullt just nu,om du inte har jättebråttom kan vi höras lite längre fram va?
Mvh/Tomas

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Volvopv-65  
#276247
Volvopv-65 skrev:
lillepe skrev:
lillepe skrev:Hej har du en instruktionsbok till bamse ?

Är intreserad ?

Har fått tag på till den Gröna men saknar den Röda ?

Med vänlig hälsning Petter Holter

OJ,förlåt Petter.
Jag har missat ditt inlägg.
Till den gröna har jag bok digitalt.
Till den röda har jag bara en riktig bok (i nyskick)som EJ är till salu.
Jag jobbar på att digitalisera den för fullt just nu,om du inte har jättebråttom kan vi höras lite längre fram va?
Mvh/Tomas

PM skickat till dig Petter

Avatar Fallback

Re: BM Bamse

Lars Bd  
#284333
PEA skrev:Hej finns det någon bamsevänn här på forumet som har lagat en trasig bromstrumma? Centrummet lossnade ifrån trumman.Finns det några erfarenheter här ute som ni kan dela.Mvh en bamse vänn !

Ett lite sent svar men har du löst problemet redan kanske någon annan kan ha nytta av detta. Jag har gjort ett försök att svetsa ihop en trasig trumma (som förmodligen såg ut exakt som din). Då gaveln hade ändrat form till en platt pyramid konstaterades att det inte var gjutjärn i trumman och efter att gaveln pressats tillbaka till ursprungsutseende och en jigg konstruerats där det 2 delarna fixerades svetsades med Esab 48.00. Detta visade sig vara ett stort misstag då trumman var tillverkad av något gjutgods med högt kolinnehåll (segjärn?). Kolet gjorde att smältan blev härdbar och då svetsen svalnade härdade fogen vilken gjorde att svetsen sprack. Lärdomen av detta var att man förmodligen ska använda en svetselektrod avsedd för gjutgods istället.
Gaveln blev förstörd och jag tillverkade då ett nytt nav med gavel (två delar som svetsades ihop) som sedan skruvades fast radiellt med ett 20-tal M6 insexskruvar, den reparationen är nu omkring 25 år gammal men fungerar fortfarande bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).