Traktorn i skogen

Extra stag till vajerkran

5 inlägg 4803 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra stag till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214669 Jag har sett att man kan ha extra stag från toppen av vajerkranen till toppen av hytten/buren. på traktorn. Idag sitter kranen i trepunkten, tar man bort toppstången i så fall? Infästningen i kranen ser lite vek ut för de övre stagen, typ hål med M12 bult. Men hur lyfter man annars kranen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra stag till vajerkran

vetinte  
#214702 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Extra stag till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214719 Jo, jag hittade några fästen i verkstan, och fick med några bitar när jag köpte reservdelskranen. Men tar man allyså bort toppstången på trepunkten? Skulle underlätta om man vågade det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra stag till vajerkran

eqlazer  
#214725 Stag mellan hytt och kran har vi på vår MF35.
Kranen vilar på plattan som håller draget, två bult förhindrar att den flyttar sig. Sen sitter det två stag, ett i varje bakre hörn av störtbågen och går snett in och upp mot toppen av kranen.
Då får man hydraularmar och drag fria till annat.

När kranen inte är monterad så viker vi bara in stagen mot varandra, de kan ses på taket i bilden: viewtopic.php?f=8&t=30&start=855#p212655

Avatar Fallback

Re: Extra stag till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256266
Mangan skrev:Jo, jag hittade några fästen i verkstan, och fick med några bitar när jag köpte reservdelskranen. Men tar man allyså bort toppstången på trepunkten? Skulle underlätta om man vågade det.


En liten uppdatering, det vågade man. Nu så kommer man även åt att flytta spaken från vänster till höger sidan utan att ta av den. Så här sitter stagen från hytten till kranen:

Bild


Mycket stabilare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).