Små skogsmaskiner och övriga maskiner

minigrävare

7 inlägg 5926 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

minigrävare

mrvimek  
#214656 Hejsan ja hittade inge tråd så vi gör en ny :)
NU är de så här att ja ha fundering på att köpa en 7 ton minigrävare att hyra ut o på vintertid ha den i min egna skog o gallra me o ha vagn kopplad till bladet och köra ut till närma väg o ha många fina vägar i skogen för traktor o vagn så va tycker ni ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: minigrävare

stegmaster  
#214664 I mitt tycke er en 7t grävare en MIDIgrävare, ingen minigrävare. :wink:
Har du någon aning om det finns en marknad för at hyra ut så "stora" maskiner??
Går vel inte hyra ut dessa til privatpersonar utan förarlicens (maskinförarbevis som man kaller det her i Norge), eller?
Aner ju inget om var du finns i Sverige, men du bör nok kolla lite på marknaden blandt grävmaskinentr. innan du rycker til med en handel, om då inte har tänkt at handla oavsett. :grin:

Er ju alltid kul med en grävare, hyra eller inte. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: minigrävare

mrvimek  
#214686 ha håller till i västernorrland o de är firmer som ska hyra den o o sen så är tanken att ha den i skogen sen o skörda o skota me .Hur funka de för dig stegmaster me hanix i skogen ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: minigrävare

stegmaster  
#214692
mrvimek skrev:.Hur funka de för dig stegmaster me hanix i skogen ?

Köpte Hanix`n nu i höstas, så er inte klar med jibben ennu, så den har fått vila nu i vintar.
Men til nästa höst/vintar så........ :grin:
Om du har et skapligt terräng utan för mycket sten, så bordet det funka fint.
Annars så går det ju at rydda undan lite med skopan först där man vil köra.

Va er det för 7t du vurderar??
Och hur tenkar du bruka den?? Skördaraggregat, skotare med huggarvagn/atv vagn????

Avatar Fallback

Re: minigrävare

mrvimek  
#214695 dossan solar 75 Ja hade planer att sätt drag på schaktbladet o en lämplig vagn efter när man ha skörda klart

   TS
Användarvisningsbild

Re: minigrävare

Peteflamingstar  
#214696 Hej! Du ska nog inte ta en mindre maskin än fem ton i alla fall. Vi hyrde in en tretons grävare med gummilarver vid en stängsling för ett par år sen. Fick larva den igenom en gallring och det var inte alldeles enkelt, ville gärna hänga sig o fastna. Krängde inga band som tur var. Men förvånansvärt smidig på hygget vi stängslade!

Avatar Fallback

Re: minigrävare

mrvimek  
#214704 precis :) men så ha ja kört grävare länge o så ska ja ha me mig krok eller skopa så man kan hjälpa sig fram :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).