Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips till en ATV-nybörjare...

22 inlägg 16177 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips till en ATV-nybörjare...

Oljönsgård  
#213182 Hej Alla!
Har tänkt skaffa en ATV med timmervagn för att ta rätt på vindfällen, mm.
Är tyvärr nybörjare och vet i princip inget om vad man ska tänka på vid val av maskin, hur stor motor, tillverkare och modell, osv.
Hjälp mig på traven med era samlade erfarenheter!!!

Hälsningar och tack
Anders



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

jonper  
#213188 beror ju på vad du ska använda den till efteråt, när alla vidfällorna är borta. du kanske ska kolla med oilka återförsäljare och se vad dom säger.

men ju större maskin ju mer orkar den ju, säger ju lite sig självt.

jag själv skulle satsat på en Yamaha Grissly 700cc med servo och direckt insprut. vass som satan och stark som en björn (höhö) men en mycket trevlig maskin.

men tycker du ska se helheten med den innan du springer å köper. dessutom kolla över terrängkörnings lagen också, finns massa dumt men bra att veta om den.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Simon.M  
#213195 Måste vara små vindfällen du ska köra med en atv tröttnar fort på att stå o handlasta stora träd kanske mer lämplig för gallring. Motorn spelar nog mindre roll har man för tungt lass så står maskinen där o studsar bara är vikten på maskinen som är för liten

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Qkeeper  
#213202 Här började det med en Yamaha Bruin 350 -05 fungerade bra till lite vedbehov och nåt vindfälle emellan åt byttes sedan ut mot en Yamaha Grizzly 700 -08 och Kranman vagn med vajerkran och kan ju bara säga att servon är guld i skogen samt att lågväxeln gör stor skillnad. Skall man lasta några enstaka grövre träd funkar vajerkranen med elvinsch bra.

Köp hellre en begagnad kvalitéts maskin med en bra vagn än nya kina grejer för då kommer du ändå ha en billigare lösning och mer tid för körning i slutändan-

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

snowmanx  
#214602 Jag kör med en Grizzly 450 och det funkar alldeles utmärkt. Det är inte kubiken som är begränsningen vid körning på barmark utan vikten på maskinen som Simon.M nämner ovan. Köp en kvalitetsmaskin med servo så tror jag att du blir nöjd.

På min maskin har jag även band men saknar servo vilket ger en jävulska armmuskler :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Rolfnilsson400  
#214604 Storlek på fyrhjuling är inte speciellt viktigt i skogen.
Det som behövs är låga växlar, du vill ha kraft trots att det går långsamt.
Jag har en billig 400 (kines) som fungerar bra.
Det stora lyftet för min del var när jag bytte till en vagn med drift. (Avesta)
Det är en ENORM skillnad på framkomlighet. Där jag hade problem att komma fram med tom vagn (fyrhjulingen slirar) kör jag idag utan problem med fullt lass. När det stannar är det bara att lägga i driften på vagnen och fortsätta. Körde i helgen i 15 cm gammal snö, kom 20 meter ut på en åker innan fyrhjulingen bara spann, i med vagnsdriften och åka vidare, inte så fort men utan problem.

Min rekommendation köp en billig fyrhjuling och lägg pengar på en vagn med drift.
Du får bättre framkomlighet med en tvåhjulsdriven fyrhjuling och driven vagn, än med den värsta fyrhjulingen med full diffspärr. Det är vikten på hjulen som driver som har betydelse för framkomligheten.
Det behövs normalt inte speciellt mycket kraft på vagnsdriften för att göra stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214606 Varför inte en liten jordbrukstraktor?
Givetvis bör man ju ha en av var sort, men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

vetinte  
#214607 En FOTON tex :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214613
Rolfnilsson400 skrev:Min rekommendation köp en billig fyrhjuling och lägg pengar på en vagn med drift.

Det behövs normalt inte speciellt mycket kraft på vagnsdriften för att göra stor skillnad.


Instämmer i detta.
Har kört länge med ATV nu, i huvudsak gallring. Både med och utan drift på vagn. Får du sen en massa pengar över kan du köpa band till fyrhjulingen, då fastnar du aldrig, någonsin. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Tassap  
#214631 Glöm inte störtbåge. Jag är förundrad över att störtbåge inte är ett lagkrav på dessa maskiner. En störtbåge hade kunnat förhindra att folk kläms ihjäl om ATV'n skulle slår runt.

Användarvisningsbild

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

vetinte  
#214635 nejndå blir dom ijälklämda undre stortbågen istället.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Sune77  
#214868
Rolfnilsson400 skrev:Min rekommendation köp en billig fyrhjuling och lägg pengar på en vagn med drift.
Du får bättre framkomlighet med en tvåhjulsdriven fyrhjuling och driven vagn, än med den värsta fyrhjulingen med full diffspärr. Det är vikten på hjulen som driver som har betydelse för framkomligheten.
Det behövs normalt inte speciellt mycket kraft på vagnsdriften för att göra stor skillnad.


Där har du sanningen från Rolf jag hade hemma en demo vagn med drift och provade ,
min 2 hjulsdrivna Linhai 260 med en skogskärra med drivning tog sig fram bättre än kompisens 4 hjulsdrivna Canam 500 med en skogskärra utan drivning.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Qkeeper  
#214871 Ligger säkert nåt i det där men de flesta av oss har ju en transport sträcka från skogen till gården och den sträckan skulle jag då inte vilja sitta och köra med drift.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Rolfnilsson400  
#214875 Det är oftast inte så dålig väg under transportsträckan att vagnsdriften behövs.
Jag anväder driften vid speciella passager t.ex. branta backar, kärr eller hala partier.
Står ekipaget i uppförsbake behövs ofta driften för att komma igång, sedan kopplar jag ur den efter det att backen har tagit slut.
Driften används bara när fyrhjulingen inte längre får fäste.
Jag har ca 7 km till min skog men den sträckan är det så bra väg att jag inte skulle få för mig att avnända drift :wink:
Senast redigerad av Rolfnilsson400 fre 01 mar 2013, 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips till en ATV-nybörjare...

Simon.M  
#214877 Vagnsdrift är nog bra att ha körde 7 år med min 4hjuling kawasaki 750 Lastade manuelt slet som ett djur körde fast fick lasta av sen köra fram sen gå o lasta på skiten igen :) köpte sen en traktor o har bara 4-hjulingen som transport i skogen när jag sågar sen hämtar jag med traktorn. funderade i ett år om jag skulle köpa en driven vagn till 4hjulingen ångrar inte att jag köpte traktorn o huggarvagn istället :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).