Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50491 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

foton  
#214516 Har haft motorsåg sedan 59 och har fält många tusen träd, altid underskär först. Har alldrig använt något sikte på sågen, träden hamnar där jag vill utan kilar och brytjärn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#214517
foton skrev:Har haft motorsåg sedan 59 och har fält många tusen träd, altid underskär först. Har alldrig använt något sikte på sågen, träden hamnar där jag vill utan kilar och brytjärn.

Gäller det under alla förutsättningar? Kan du fälla dem mot vinden och mot deras naturliga lutning utan hjälpmedel vill även jag lära mig det.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Peteflamingstar  
#214519 Anekdotvarning här... hjälpte till på skogsstyrelsens kursgård i Ladvik för en massa år sen, fick då höra om en man som gått kurs där. Han tyckte själv inte det behövdes då han fällt ett träd hemma en gång, och det landade mitt i grindhålet som han tänkte. Sågade bara av trädet utan riktskär eller nåt... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#214523 Du menar såga först, planera sen?

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Peteflamingstar  
#214526 Vad? Mannen ifråga ville att trädet skulle landa mellan grindstolparna, sågade rakt av och vips så låg det där han ville. Alltså en fråga om tur snarare än planering...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#214527 Jojo uttryckte mig underligt, ursäkta!

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Peteflamingstar  
#214530 Lugnt! :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

Houthakker  
#218078 Under först eller sned först.... viktigast är väl att trädet hamnar ditt det ska? Har själv använd sned ner sätt ifrån den horisontella snittet när träd står på sluttningar. Lärde mig en gång i tiden med horisontell först och tror att de flesta som är halvgammal fick lära sig detta.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

JörgenO  
#218079
Flisaren skrev:Har även sett dom som lär ut att såga under säkra hörnet, själv fick man lära sig att såga snett ned.

Har inte testad den senare, nån annan som har?


Jag fick också lära mig såga snett neråt när jag sågade av det säkra hörnet. I det här klippet där eleverna tar B-kortet ser det ut som de sågar under. Vad är tanken bakom det undrar jag?
http://www.nsk.se/webbtv/2241981092001/mot-eleverna-som-tar-korkort-for-motorsag

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

rikard_e  
#218090
foton skrev:Har haft motorsåg sedan 59 och har fält många tusen träd, altid underskär först. Har alldrig använt något sikte på sågen, träden hamnar där jag vill utan kilar och brytjärn.



utan kilar och brytjärn?

Låter som du har en hel del att lära ut åt alla skogsarbetare i hela världen i så fall.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

rikard_e  
#218091 Enda skillnaden mellan att börja med underskär vid riktskäret är att det är nog svårare för nybörjare att lära sig.

Jag har lärt mig att börja med överskäret vid riktskär.


Vet att dom gör tvärt om i tyskland, det är väl där denne killen är och tävlar.

Och i tyskland så lägger dom även fällskäret över riktskäret i nivå.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

axwell  
#218096
vetinte skrev:Gammgubbarna som jag blivit "upplart" av sågar oxå nedre först.
O de har jag därmed oxå gjort.


Så har jag också gjort tidigare, trots att jag kvalar in bland "gammgubbar" sågar sedan före milleniumskiftet det övre sneda först.

Det går snabbare att se hur skären möts eftersom sikten finns hela tiden, mindre risk att något skär går för djupt.

Säkra hörnet: Speciellt de som använder brytjärn måste ju såga ytterligare längre än vinkelrätt mot riktskäret för att inte riskera att skada kedjan vid det sista kapet.
Om det kapet sätts något under det första så kan kilen/brytjärnet sättas där det ger optimal
verkan utan att man sågar sönder någonting, man vågar gå mycket närmare.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

vetinte  
#218111 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

576xp  
#219478 Så här är det. På VM finns det en hel del mått som är bestämda i förväg. Öppningsvinkeln på riktskäret ska vara mellan 45 och 55 grader så om man sågar en svärdsbredd in med underskäret och börjar med överskäret en bredd plus nån centimeter över och sågar ner blir öppningsvinkeln 50 grader. Djupet på riktskäret ska vara mellan 7 och 12 centimeter.
Det går också betydligt snabbare att rikta med underskäret och det är svårt att rikta med överskäret när vinkeln endast är 50 grader.

Normalt sett ska vi göra en större öppningsvinkel 70-80 grader och alltid börja med överskäret för att lättare få skären att mötas och minska risken att såga underskäret för djupt.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

superglue  
#219540
foton skrev:Har haft motorsåg sedan 59 och har fält många tusen träd, altid underskär först. Har alldrig använt något sikte på sågen, träden hamnar där jag vill utan kilar och brytjärn.



Låter fantastiskt? Hur gör du när trädet lutar tex mot ett hus, elledning väg eller annat som man helst ska låta bli att fälla över? Är du bara grymt stark kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).