Avverkning (slutavverkning)

Kontraktsbrott vid avverkning

5 inlägg 4750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kontraktsbrott vid avverkning

Svorsken  
#214384 Vad kan man säga vara en skälig ersättning för skog som av "misstag" slutavverkats istället gallring, som var avtalt? Av 1.6 ha skulle 0.4 enbart gallras, men nu finns inget kvar. En väldigt gammal gran jag var noga med som skulle stå kvar är nu borta. Har ingen erfarenhet av detta och behöver råd! :shock:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kontraktsbrott vid avverkning

towes  
#214416 Vad har du för kontraktsunderlag?
Vad för typ av virkesköpare/entreprenör handlar det om? Du behöver inte namnge någon men gärna ge lite mer underlag.

Det kan vara en väldig skillnad på om du har ett skrivet papper gentemot någon skogsfirma eller om du bara "bett grannen om hjälp". Med tanke på den lilla storleken kan jag gissa att det lutar år det senare, eller?

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott vid avverkning

Svorsken  
#214425 Jag har två kontrakt på avverkningsrätt som löper över tre år, ett på gallring och ett på slutavverkning. Kartor var uppritade och jag gick själv med virkesuppköparen och såg på skogen och gjorde markeringar. Det är ett stort bolag. Tror inte de försöker lura mig, de har ju själva "krupit till korset", men de vill veta vad jag vill ha i ersättning och jag har ju ingen aning vad som är skäligt. Men med tanke på den något ringa storleken tycker jag det är märkligt att man lyckas göra så fel!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kontraktsbrott vid avverkning

towes  
#214512 Jag hade tänkt vänta in mer erfarna råd från mer erfarna läsare, men det tycks utebli...?

Det finns en snarlik tråd i ämnet, visseligen större volymer och med en komplex ägarstruktur, men du kan ju läsa vad man tycker där.
viewtopic.php?f=1&t=15723&st=0&sk=t&sd=a

Du har alltså väldigt torrt på fötterna då felet är tydligt och papper finns, det är bra.
Visst hade gallringsskogen säkert kunnat ge bra tillväxt många år till, men då arealen är så liten så hade jag inte gapat jättemycket. Pris på det felaktigt avverkade virket har du väl redan i och med att du redan har ett annat kontrakt på slutavverkning på fastigheten, så någorlunda skäligt betalt för volymen får du förhoppningsvis ändå. Säg att de återplanterar "gallringen" gratis med bra plantor och att du får några tusen extra för vardera "gammelgranen" och utebliven framtida timmerandel?
Trist när det blir så men dålig kommunikation från köpare till entreprenör är tyvärr inget nytt, även om det är mycket dåligt.

Det är så svårt detta med mjuka värden. Hur känner du själv? Hur viktig var gammelgranen för dig? Tror det är mycket upp till dig att förklara och motivera för köparen vad du vill ha och varför.

Avatar Fallback

Re: Kontraktsbrott vid avverkning

Svorsken  
#214657 Det var ungefär vad jag hade tänkt mig faktiskt. Bra att få lite inspel bara.... Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).