Traktorer och processorer

Thermostart Zetor

3 inlägg 4053 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Thermostart Zetor

hala  
#214358 En del Zetortraktorer är utrustade med thermostart bestående av ett glödstift som antänder lite diesel i insugningsröret. Hela arrangemanget styrs av ett relä som är anslutet till glödstiftet, kontrollampan och en magnetventil som öppnar dieseltillförseln från matarpumpen. Är det någon som vet hur detta relä arbetar och i vilken ordning. Tänkte koppla ihop en motsvarighet då detta inte verkar gå att få tag i till vettigt pris. En del traktorer verkar inte ha någon automatik kopplad men verkar då arbeta med dieselflöde från returledningen till tanken, om det har någon betydelse?
Hazze



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Thermostart Zetor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214364
Bild


http://richardleroy.pagesperso-orange.f ... ostart.htm

Där står det tydligt hur det funkar, iofs på franska men bilderna är glasklara.

Avatar Fallback

Re: Thermostart Zetor

hala  
#214367 Tack för Ditt svar

Exakt som Du beskriver det fungerar min MF265. På Zetor är glödstiftet kopplat direkt från matarpumpen via en magnetventil. Allt verkar styras av nämnda relä. Jag levde i tron att det alltid fungerade som Du beskriver men försöker få klarhet i varför det avviker på Zetorn. Det bör komma mer diesel om glödstiftet matas från matarpumpen och det är detta som bekymrar mig när jag skall bygga om min 4340. Kanske relät stänger magnetventilen efter en kort tid och begränsar flödet. Ett alternativ är ju att bygga systemet som Du beskriver vilket borde fungera.

Hazze

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).