Skotare

Matte har fått ihop det med en Blondin..

22 inlägg 16897 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matte har fått ihop det med en Blondin..

matte57128  
#214246 ... och hustrun är naturligtvis inte så glad över detta. Tanken är att skönheten (hmm...?) skall anlända nu på Torsdag, och jag ser fram emot många härliga stunder tillsammans.

RottneBlondin2.jpg


Jag återkommer med fler bilder och en liten provkörningsrapport när hon kommit till gården.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Skogsfrost  
#214258 Rottne är fina grejor! :grin:

Avatar Fallback

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214262 Däck ca 50% stod det i annonsen, va? :-)

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Mäki  
#214263 Det beror väl på var man räknar att dom är 0% :wink:

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

matte57128  
#214267
Mangan skrev:Däck ca 50% stod det i annonsen, va? :-)


He, he, he, den har faktiskt aldrig annonserats ut - jag hörde ryktesvägen att den skulle säljas och skyndade mig "lite" att klippa till innan ägaren skulle komma till skott med annonsering.

Men 50% däck? Nä, snarare 0-15% sett runtom :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

totte  
#214309 Bra med en egen tråd, det förtjänar en fin gammal trotjänare!

Avatar Fallback

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Tosca  
#214318
matte57128 skrev:... och hustrun är naturligtvis inte så glad över detta.

totte skrev: det förtjänar en fin gammal trotjänare!

Även om hon upplever Blondinen som en konkurrent och kanske älskarinna får du göra jämförelsen med en hund istället.
Trofast, behöver motioneras ganska ofta och håller igång husses utomhusaktiviteter.
Inte nog med att den håller husse sysselsatt, när han kommer in från kylan så uppskattar han den varma och kärleksfulla famnen desto mer... förslagsvis efter lämplig tvagning.

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214337 Helt rätt med egen tråd om skönheten.

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Skogshuggarninorr35  
#214357
Tosca skrev:
matte57128 skrev:... och hustrun är naturligtvis inte så glad över detta.

totte skrev: det förtjänar en fin gammal trotjänare!

Även om hon upplever Blondinen som en konkurrent och kanske älskarinna får du göra jämförelsen med en hund istället.
Trofast, behöver motioneras ganska ofta och håller igång husses utomhusaktiviteter.
Inte nog med att den håller husse sysselsatt, när han kommer in från kylan så uppskattar han den varma och kärleksfulla famnen desto mer... förslagsvis efter lämplig tvagning.



Dessutom kan gnisslet och oljudet stängas av med nyckel vid behov :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

halleby  
#214409
Tosca skrev:
matte57128 skrev:... och hustrun är naturligtvis inte så glad över detta.

totte skrev: det förtjänar en fin gammal trotjänare!

Även om hon upplever Blondinen som en konkurrent och kanske älskarinna får du göra jämförelsen med en hund istället.
Trofast, behöver motioneras ganska ofta och håller igång husses utomhusaktiviteter.
Inte nog med att den håller husse sysselsatt, när han kommer in från kylan så uppskattar han den varma och kärleksfulla famnen desto mer... förslagsvis efter lämplig tvagning.


I början på 80 talet när jag jag startade min skogskariär körde jag en Blondin. När jag skulle hälsa på min flickvän (för övrigt min fru sen 25 år tillbaks)för första gången, kan säja att hon är blond också. Rottne hade en slogan då GÖR DET I SKOGEN MED EN BLONDIN. En sån Klisterdekal hade jag på ovan sidan av fram rutan på min första bil , en blå Opel Ascona A. Den första som såg mej ,min bil och DEKALEN när jag svängde upp till villan var svärmor :oops: Hon undrade nog vad jag var för en filur.
Senast redigerad av halleby lör 02 mar 2013, 23:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

totte  
#214434 Hehe! Ni vet väl varför den heter Blondin? med risk för att de flesta redan vet: När Lars Bruun byggde sin första skotare så blev det ju Bruun 1 - Brunett. Så "Blondin" blev helt enkelt Rottnes svar när dom kom med sin första skotare.

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

matte57128  
#214740 Äntligen är skönheten :lol: hemma!
Jag hjulade sista två kilometrarna hem, då maskintransporten var lite för stor för min gårdsplan. Jag har ju testat henne en hel del innan, så det var inga direkta överraskningar, utan färden förflöt tämligen odramatiskt.

Imorgon tänkte jag ta henne till skogen och dra ihop lite ris, så då blir det säkert lite fler bilder här.

Håll tillgodo med dessa så länge:
DSC_0785.JPG


Dsc_0786.jpg


DSC_0787.JPG


DSC_0788.JPG


DSC_0789.JPG


Dsc_0791.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

matte57128  
#214741 ... och förresten; tack för alla glada tillrop, skämt och anekdoter kring Blondiner!
Jag tycker vi medlemmar på Skogsforum kan sträcka på oss lite för den trevliga atmosfär vi har och ser till att vi fortsätter att ha här på forumet.

Ha det bra, alla!
Matte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

totte  
#214743 Trevligt, finns väl inget som slår lite blondinskämt :mrgreen:

Bra att kedjorna är i fin form, däcken verkade ju ha bra glid. Lite eljobb ser det ju ut att vara, men Blondinen är ju guskelov en sån maskin som inte vägrar gå bara för att en kabel har lite glappkontakt. Skall bli kul att höra hur det gick i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Matte har fått ihop det med en Blondin..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214758 Kul med bilder, mitt råd om elsystemet, byt alla bananhängsäkringar till flatstiftshängsäkringar, kanske kostar nån hundring men sparar enormt med felsökningsarbete den dag det blir knas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).