Verkstan

husqvarna 238sg

12 inlägg 9364 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 238sg

snuffis  
#214242 Tjenare!

sist jag var ute och gallrade så stannade sågen helt plötsligt och den går knappt att få igång, om jag mot förmodan får igång den så går den tills jag trycker på gasen då stendör sågen och det går att starta den om jag häller bensin rakt i förgasaren också.

jag gjorde rent förgasaren och det blev ingen större skillnad, så någon som har någon idé vad det kan vara?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

brum brum  
#214245 dålig tändspole, skuren i cylindern, lossar du ljuddämparen så ser du om kolven ser fin ut. får den tillräckligt med bensin, e stiftet blött stopp i bränsle filter sprucken bränsleslang. ´238an e ju en såg som går bra så jag hoppas du får fart på den lycka till

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 238sg

totte  
#214285 Börja med att kolla alla slangar, även den inuti tanken. Kolla också att membranen är hela och mjuka och fina. Om det inte hjälper så återkom. Tändningen är troligen OK, eftersom den tänder på en sup är det med stor sannolikhet bränslerelaterat.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214288 ja du har helt rätt totte! jag har varit ute i garaget nu en stund och kom fram till att det var bränsleslangen som var helt av, så den måste bytas, men går det att sätta dit en vanlig bräsnelslang? en sån man köper på macken alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 238sg

totte  
#214296 Trodde nästan det eftersom det hände så plötsligt. Brukar inte ha så klena dimensioner på macken, har dom så funkar det, annars får du gå till en såghandlare, funkar bra med deras metervara. Bra bildelsfirmor kan ha ibland också, men försäkra dig om att det är slang som tål bensin, annars har du snart förgasaren proppad av upplöst gummi. Passa på att byta slangen inuti tanken också eller utvändigt beroende på vilken som var sönder.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214297 okej jag tog isär hela sågen och tog ur hela slangen, jag har en bensinbeständig lite klenare slang som passar perfekt i hålet, ska nog ta och prova med den :) men kan den inte bli för styv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 238sg

totte  
#214300 Om tanklodet ramlar runt som det skall i tanken och om det inte blir veck på den i böjarna så går det bra.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214307 oki, tror nog att vanlig bränsleslang blir lite stel då..

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214423 nu är slangen bytt, men sågen går på ett fruktansvärt högt tomgångsvarv i några sekunder sen dör den, vad kan det vara för fel? måste jag göra om förgasarinställningarna efter jag har bytt slang och gjort ren förgasaren? sågen g¨år utan svärd och kedja kan det påverka så mycket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 238sg

totte  
#214432 Tja, inte så lätt att säga, men du kan ju ha fått goja i munstyckena, eller så är justerskruvarna helt ur läge. Utan kedja och svärd påverkar något men inte till den graden.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214433 Okej, då ska jag prova att ta bort förgasaren och göra rent alltihop igen :P jag tycker också som om att det borde vara förgasaren som strular :) tack så mycket för hjälpen totte :)

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 238sg

snuffis  
#214565 nu så har jag provat att göra rent hela balletten igen och jag kan på sin höjd få sågen att gå i några sekunder men sen är det godnatt, tröttnade och inhandlade en ny likadan såg för 1000:- som jag hoppas ska hålla lite längre,

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).