Traktorer och processorer

Gallringsprocessor- en djungel?

11 inlägg 14589 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsprocessor- en djungel?

mejg  
#214071 Tankar har för mig uppkommit kring att skaffa en gallringsprocessor, men jag hittar inte mycket information.
Min plan är att använda den till just gallringar och jag tänker mig att utan längdmätning och kran har jag inte tillräckligt stor nytta för en eventuell investering, i övrigt känner jag mig ganska tom (rent kunskapsmässigt).
Hur ska man tänka och vad ska man välja?
Nytt eller begagnat?
Vad säger ni?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214101 Vad har du för budget?

Hur ser din skog ut, är det mest unga klena träd som ska gå igenom processorn eller är det som hos de flesta grövre gallringsskog?

Vad har du för traktor att hänga järnklumpen i?

Vad är det som gör att du tror att du behöver en kran?

Längdmätning är bra och ha om man ska köra något annat än 3 m massa.

Kan nog vara svårt att hitta en bra begagnade, det som kommer ut på blocket som inte kostar som en ny blir lätt sålda efter bara någon dag. Om du har mycket tid över och kan åka runt i Sveriges alla hörn och titta på det begagnade som kommer ut är det väl värt det. Annars vet du ju bättre vad du får för en ny och kan börja hugga på en gång :)

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

mejg  
#214166 Skogen som är i gallringsfas är uppdelat 60-40 (klent-grovt) men tanken är att en eventuell gallringsprocessor ska kunna användas under många år framöver.
Traktorn som är tänkt att användas är en Zetor 7341 med lastare.
Jag har tittat på lite filmer på youtube och utifrån det jag har kunnat se där verkar en kran vara bra.
Precis min tanke, som det ser ut idag när jag sågar manuellt blir det mer än 3m massaved :)

Någon specifik budget är inte satt, utan jag tänker mer utifrån hänseendet att jag vill ha så mycket jag kan för de investerade pengar, det vill säga jag är inte beredd att betala 100k mer för något som bara är lite bättre.

Ja, begagnatmarknaden verkar vara tämligen omättad, för de jag har sett komma ut, försvinner lika fort om de inte, precis som du säger, kostar som nya.

Vad är bästa vals- eller stegmatad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

loppan  
#214187 Det finns i dag tre märken värda namnet gallringsprocessor.Hypro,Kesla och Niab(Gröna)
Det klart bästa och dyraste är Hypro,
300 om du vill köra förstagallring med snabb maskin och långt mellan stickvägarna med vinch.
Klarar upp till 25 cm i brösthöjd.
Om du gillar att skruva kan möjligen en Vimek g 30 vara ett alt till hypro 300,
men den kommer att krångla.

Är du rik ska du skaffa en 450 xl med 6 m kran.
Den klarar allt från första till klen slutavverkning men är nog för tung för en Zetor.

Kessla 40 lf är en mångsidig maskin lämplig för allt från vindfällen till halvgrov skog,har en själv.
Klarar att köra båda sidor på en gång men bör sitta på en kärra tycker jag.
Är lite långsam eftersom det är en stegmatare men billig.(127000:- ny)

Den gröna Niaben är lite dyr begagnad,är inte riktigt bra på något men funkar att köra det mesta med.
Kommer till sin rätt bäst i en andragallring.

Jag har själv ägt en Vimek G30,svarta niaben och nu kesla/patu.
Har lånat en grön Niab ett tag och alltid drömt om Hypro....

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

OlaE  
#214243 Grannen har en Hypro 450 (men inte XL) men med den har vi kört mindre stormhyggen efter Per och i den grövsta skogen fick grannen kapa första stocken, sen kunde han köra resten i maskinen. Som bärare har han en Valmet 805.

Det är inte mycket vi har skruvat på den. :P

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

mejg  
#214552 Tackar för svaren!

Hur ligger de olika alternativen till begagnat rent prismässigt? Såg en Niab 5-15 med längdmätning(vad skiljer den från 5-15 b?) som var annonserad för 80 k+ moms, den försvann samma dag så det måste varit billigt.
När det gäller Kesslan, har den längdmätning? Använder du den på vagn, Loppan, eller hängande i trepunkten?
Går den att utrusta med wire eller är det alltid kranmatning som gäller?

Vad säger ni om gamla processorer likt den här (http://www.blocket.se/kronoberg/Vimek_T ... ?ca=21&w=2) är det mer skruva än köra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214584 Niab säljs som ny i två modeller, B och C. Båda har längdmätning men C har också diametermätning och förinställt apteringsval. Använd valfri sökmomtor så hittar du mer info.

Den för 80k måste ha varit den äldre svarta modellen som Loppan nämnde. Har själv ingen erfarenhet av den.

Niab 5-15 B ligger runt 150-200k + moms och C runt 200-250 + moms som begagnad om min höft får bestämma.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

loppan  
#214592 Jag har min på kärra.

Mer om Kessla,här står allt du undrar.
viewtopic.php?f=8&t=15252

Och här.
viewtopic.php?f=9&t=6484&st=0&sk=t&sd=a&hilit=patu+stegmatare

Mer om Niab 5-15
viewtopic.php?f=8&t=3763

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

Qkeeper  
#214615 Kanske redan sett den här men iaf en begagnad kesla stegmatare

http://www.blocket.se/ostergotland/Steg ... m?ca=7&w=3

Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

mejg  
#214727 Tack för länkarna och svaren!
@David S: Det var faktiskt grön men den försvann som sagt på bara en halv dag.
@QKeeper: Sett den, håller koll på Blocket, finns även en närmare mig för ungefär samma pengar (dock inte hos handlare).
Keslas stegmatare känns lockande, den problematik jag kan skönja för egen del är att min traktor inte har vändbar stol, varför det kan finna fördelar med att stå ute istället.
Utifrån vad jag har läst mig till känns det som att oavsett vilken man väljer kommer det bli en kompromiss, bortsett från Hypro 450 Xl men där har vi den pengamässiga aspekten.

När det gäller de här maskinerna begagnat är det något speciellt man ska vara uppmärksam på? Vad ska man se som detaljer som behöver bytas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsprocessor- en djungel?

Danne  
#214808 Vimeken funkar fint. Iochmed att den är driven direkt på kraftuttaget är matningen stark som en oxe. Självklart är det ingen hypro med finesser som dubbelmidja och separerad kran från bordet men som sagts tidigare stor pris skillnad.

Lite reparationer är det på alla maskiner nån kedja, länköra och lite svets på kranen. I övrigt en mycket trevlig maskin som sparar en från det tråkiga kvistandet :grin:

En länk till tuben där vi kör, lite bättre fart är trädrunkarna :lol:


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).