Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad

25 inlägg 25152 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

skogsjan695xl  
#79210
sam skrev:Skulle vara kul att få veta hur era avverkningspriser ligger på slutavverkning. Våra priser ligger på ca 42 kr fub för skördaren. Ökar något sakta sen vid klenare stammer. Skotaren börjar vid 28 kr fub ökar sedan ca 2 kr per 100 meter skotningsavstånd. Sågverken verkar ha fastnat med sina priser där.


Vilket bolag är det ni kör åt??

Vet inte exakt vad vi har på stora i slutavv men om jag inte missminner mig så. 32 på skördaren och 22 skotare.
Är dock inte helt säker på detta i skrivande stund, men ska kollas upp närmare.
Självklart är det medelstams beroende.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Beavern  
#135162 Här uppe i dalarna skulle en normalavverkning ca 0,25m3fub/träd och ca 100m skotning gå på 90-95kr exkl flytter och administrativ kostnader.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

sjohult  
#135166 I gallring har vi i en 0.10 skog 195 kr/m3. då gör vi åt södra i vätterbyggden.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Skogsmange  
#136043 56 kr fub?? Då får det gå undan...

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bemk  
#213484 Vad kan man debitera i en slutavverkning på igenväxt åkermark utan underröjning.
Mest risig björk och massor med vidje.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213549
skogsjan695xl skrev:
sam skrev:Skulle vara kul att få veta hur era avverkningspriser ligger på slutavverkning. Våra priser ligger på ca 42 kr fub för skördaren. Ökar något sakta sen vid klenare stammer. Skotaren börjar vid 28 kr fub ökar sedan ca 2 kr per 100 meter skotningsavstånd. Sågverken verkar ha fastnat med sina priser där.


Vilket bolag är det ni kör åt??

Vet inte exakt vad vi har på stora i slutavv men om jag inte missminner mig så. 32 på skördaren och 22 skotare.
Är dock inte helt säker på detta i skrivande stund, men ska kollas upp närmare.
Självklart är det medelstams beroende.

54:-/ fub????????????
Vilka jubelidioter går med på såna priser?? Blir mörkrädd faktiskt hur kåta folk kan vara för o sitta o skaka i en hytt ensam ute i skogen

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213636 Låter mer troligt att det är m3sk.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bemk  
#213690 Funderar på att ta 100:- fub p.g.a vrånga körförhållanden då ingen underröjning är gjord eller timtid.
vad kan man ta då 800:-/tim ?

Cat 580

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

ollonet  
#213742 Har du kört maskin länge. Om du kör på timme bör du vara varm i kläderna, i annat fall kan det bli oskäligt dyrt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bemk  
#213826 Vad jag kan se i tidigare inlägg är att det verkar vara underröjt i alla prislistor

cat580

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar