Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 96858 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208390 En begagnad 606D på auktion;
http://www.kvd.se/sv/auktion/maskin-ent ... 62889.html

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#208416 Tydligen är de modeller före 2001 svår att hitta reservdelar till växellådan.
Men låg ju bra i pris. Kanske kan köpa en ny låda om den skulle rasa och bygga om.
Den där jag heller ingen riktig hytt utan mer som en störtbåge.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208580 Ska bli spännande att se vad den går för, 2223 timmar på 10 år blir ju bara 222 timmar per år. Det krävs nog en rejäl service och kanske några nya däck, sedan har man en maskin för många år.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#208600 Såg att det är den korta vimekkranen på den där.
Är ingen höjdare den. Ganska svag ute. Och kort 3,6.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208614 Ja, Vimek 362 kran är ju standard på 620/630, där passar den.
Om jag skulle köpa en 606 tror jag att jag skulle vilja ha en nyare maskin med riktig hytt och gärna Movi 2046 kranen eller åtminstone Vimeks 420 kran.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

snubblaren  
#208670 Varför har de satt en paralellförd kran på en skotare egentligen?

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#208673 Liten lätt billig?

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208678 Snål på olja

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

skogshasse  
#208840
snubblaren skrev:Varför har de satt en paralellförd kran på en skotare egentligen?

varför ska man inte göra det

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211088
OAS-forests skrev:En begagnad 606D på auktion;
http://www.kvd.se/sv/auktion/maskin-ent ... 62889.html

Priset blev ju ganska behagligt för köparen, undrar om det är någon på forumet som köpte?!

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213721 De nyare 606/608 maskinerna har ju en rejälare kran, borde det inte gå att sätta ett litet skördaraggregat på den kranen?

Tänker mig att man borde kunna använda samma maskin till att både skörda och skota;
1. först har man skördaraggregatet moterat för att hugga, kvista, aptera
2. man byter till en vanlig timmergrip och därefter skota ihop det och köra fram till bilväg

Eller är jag helt fel ute i mina tankar?

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

Hema  
#213756 Varför inte aptera det direkt i vagnen o sedan åka till avlägget o där byta så du lättare kan lasta av och sedan byta tillbaka. Men denna lösning kräver såklart att det går snabbt att byta, annars vinner väl ditt alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213771 Föreställer mig att det blir svårt att få bitarna direkt i vagnen, speciellt vid gallring. Ett skördaraggregat kan väl inte heller användas till att lasta med eller rätta till stockar som ligger lite fel.

Men om samma person hugger och sedan skotar så vet man ju precis var alla bitar ligger och det blir enkelt att lasta. En svaghet är kanske att kranen borde vara längre för att komma åt att gallra på ett bra sätt, det blir tätt med vägarna om kranen bara är 4,6 m fast det kanske inte gör så mycket om mansknen är smal, alternativt är ju att man fäller manuellt mellan körstråken så att man når med skördaraggregatet.

Avatar Fallback

Re: Vimek 606

mashun02  
#213773 606 har en mowi 2046 kran. Den lyfter bara 440 på fullt utlägg. Finns inga så små aggregat då att det blir hanterligt. Sen når man inte så långt bakom maskinen att det blir svårt att arbeta därbakom

Användarvisningsbild

Re: Vimek 606

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213777 Förstår att det blir osmidigt eftersom man måste backa in i beståndet. Men om man demonterar bankarna och sedan kunde korta av vagnen så skulle den blir mycket smidigare. Alternativt är att ha en runtomsvängande kran som kan nå framför hytten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).