Den uppfattning jag fått om skicket på maskinerna är att det ibland syns att svenska skogsbolag äger egna maskiner, då sköter ju oftast märkesverkstaden om servicen på maskinen. Men i finland så äger inte skogsbolagen några maskiner utan alla maskiner ägs av entreprenörer, och då finns det alltid såna entreprenörer som fixar saker med silvertejp å sånt!! Men å andra sidan så finns det ju såna entreprenörer som sköter om sina maskiner som om dom vore deras egna barn, men såna exemplar är få till antalet. Men jag tycker inte att man kan säga något allmänt om finska maskiners skick, det finns bra och dåligt skötta maskiner. Det finns det säkert också i sverige.
Men det känns lite som att vi finnar är sämre på "förebyggande service". Vi kör tills det brakar ihop, sen svetsar vi det och kör lite till tills vi slutligen ger oss och byter ut delarna. Kollar man på svenska annonser så har ofta pumpar och sånt bytts ut i förebyggande syfte. Maskintillverkarna försöker med olika kampanjer få oss finnar att förstå att det blir mycket billigare i längden om man gör lite förebyggande service. Verkstäderna kämpar dessutom med sin planering eftersom deras verksamhet främst består av "akutservice".
Angående utrustningsnivå så kan man väl säga att allt nödvändigt finns väl på en finsk maskin, men någon extra "lyx" finns sällan. Som t.ex. plandämpare, matdosvärmare, boggielyft, häftiga lastutrymmen som tiltar och rör på sig . Men en sak är nästan regel i finland, skotarna har 10 meters kran. Oberoende om det är en 10 eller 18 tonnare. Och som nämndes tidigare så finns väldigt sällan automatisk brandsläckningsutrustning....