Inomgårdsmaskiner

Ännu ett inlägg om snöslungor...

63 inlägg 63027 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#204324 Men vad trevligt då :-bd ! Grundproblemet kan jag nog gissa var kombinationen av fel brytaravstånd, rostiga poler och svänghjul och eventuellt fel polavstånd. Det blir en svag gnista vid fel tidpunkt och då går det inte. Kan ju också varit en kortis nånstans förstås.

Då väntar vi bara på snö och provkörningsrapport, gärna med film om du har möjlighet :grin:

Trejon
Avatar Fallback

köpa beg, snöslunga.

jorsm  
#213306 Är i behov av snöslunga har ca 220 kvadrat plan gårdsplan (grus)och en framfartsväg drygt 3m bred och 85 m lång. Har ev en ariens 8 hk av äldre modell men välskött och väl servad för 3000:- har annars funderat på lite nyare typ AL-KO snow line 620e 6995:_ eller en Mtd me 61 har en på gång för 5000:- men osäker om det är något att ha. Bor mellan vänern och vättern så några enorma snömängder kommer ju inte så ofta. Tacksam för tipps :smile: Jorsm

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213318 Om det var jag skulle jag köpa Ariens, det är en maskin med bättre grundkvalitet har jag fått för mig. Förutsätter då förstås att den är i just så fint skick som du säger. Är det Briggs&Stratton på den? Vilken årsmodell?

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213353 Håller med totte, är Ariensen i bra skick så är det ett bättre köp än en kinaslunga. MTDn är misstänkt lik slungorna som säljs på bla blocket under olika namn och färg, förmodligen en kinaprodukt det också. De är helt ok men med 85 meter väg tror jag att den snabbt blir sliten.
MTD har väl varit av bra kvalitet förut men vet inte om det är så längre.

Ariens är bra slungor, de äldre är byggda som pansarvagnar, på gott och ont!

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213415 MTD görs nog fortfarande i USA, men kvaliteten är nog inte mycket bättre än kina-grejorna numera. Det är där som de flesta av våra "svenska" slungor tillverkas.

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#213582 http://213.132.112.105/images_full/73/7345039070.jpg

Vågar man köpa en sådan här maskin. är det ett bättre val än typ MTD och AL-KO även om dom är nya men man vill ju ha en maskin som håller i alla lägen, mej gör det inget om det är en äldre lite tyngre maskin bara det är bra grejer :wink:
Glömde skriva att det är en ny 13 hk motor på den och priset är 5000:- annars vet jag inget mera om den än...

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213585 Är det den Ariens du snackat om? Bara att köpa! Klart bästa val jämfört med dom andra, särskilt om du får loss den för 3000. Ser ut som den hade Tecumseh motor. Noga med oljan, rätt mängd och kvalitet så går den.

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213595 Motorn är från Kina, vet du vilket märke det är?

Just motorer verkar inte vara nåt bekymmer även när de är från Kina, de både kopierar välkända märken och licenstillverkar "riktiga" motorer och verkar göra det rätt bra.

I övrigt är det där en bra slunga, det finns delar att köpa om nåt skulle gå sönder. Absolut ett bättre val än en ny billig slunga.

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213604
Palms skrev:Motorn är från Kina, vet du vilket märke det är?


Är du säker på det Palms? Jag trodde det var en Tecumseh, men kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213607 Tror inte att Tecumseh har bara en mutter till ventilkåpan.

Googla på Lifan 13hp, de är rätt lika.
Ganska lik Honda också ifs, förutom ventilkåpan då.

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213667 Jag tror dig. Har själv bara joxat med B&S så jag är dåligt inläst på hur dom andra ser ut. Men tror som du att kinamotorerna som regel går minst lika bra som amrisarna av senare datum.

Ja, jag har förstås en 4 hk "Stiga"-motor på klipparn, det är garanterat en kines. Den går bra.

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#213768 Tyvärr Totte så var det inte den Ariens jag först frågade om den försvann medans jag sökte tipps här, den här kostar 2000:- spänn till :x alltså 5000:- men är allt övrigt typ drivning och sådana grejer ok så känns det ju väldigt intresseant och 13 hk motor är ju inte fel :smile:

Avatar Fallback

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

jorsm  
#213812 http://212.112.179.20/images_full/59/5936320236.jpg

Är det en sådan här maskin man ska slå till på ??? verkar ju fin på bilden iaf :???: begärt pris 5500:- är det ett bra pris för en sådan maskin ??

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

viktor meck  
#213828 köper du den så blir du riktigt nöjd. pruta 500kr

Användarvisningsbild

Re: Ännu ett inlägg om snöslungor...

totte  
#213849
jorsm skrev:http://212.112.179.20/images_full/59/5936320236.jpg

Är det en sådan här maskin man ska slå till på ??? verkar ju fin på bilden iaf :???: begärt pris 5500:- är det ett bra pris för en sådan maskin ??


Japp, instämmer med Mecken, det är bra grejor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).