Verkstan

Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

18 inlägg 10725 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Cruiser_no1  
#213383 Jag håller på att renovera eller rustar upp en gammal motorsvets, och jag har stött på lite patrull.
Jag tänkte byta lite packningar vid förgasaren så man kan justera lite bättre och göra den lite mer allmänt lättstartad!!

Men.... Fabrikatet på motorn är Intermotor/Lombardini IM359, så långt har jag kommit men när man googlar så får jag inte fram ett skit, inte på svenska sidor iallafall, och bara en ytterst liten del om motorn på utländska sidor. Frågan är om det ens går att få tag i grejor till denna motorn. Jag skulle gissa att den är från början av -90 talet.

Sen vidare till själva generatorn (som är nåt farsan köpte genom LUNA) så sitter det en voltmätare som jag skulle byta ut med pga av glaset har spruckit, men där är också problem att hitta nån liknande mätare, har plockat bort mätaren som sitter där och försökt få fram vad det kan vara för fabrikat på den men där finns inte en siffra el bokstav på den!!

Bifogar en bild på när jag avrostar lite plåtar genom elektrolys

Mattias




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

jonper  
#213388 häftigt projekt!

hur avrostar man med elektrolys och vad är det för en metod? förstår ju att det innefattar el.

Avatar Fallback

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213403 Rostborttagning med ström - elektrolys

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... elektrolys

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

machonisti  
#213406 Häftigt!

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

totte  
#213413 Skoj gammal grej. Om det bara är packningar du behöver så köp packninspapper och gör dom själv. Annars kan det nog vara knepigt att hitta delar till den.

Instrumentet kan vara gjort i fd Sovjet, har sett ryska mätare som ser ut exakt såhär. Importerades hit på 70-talet.

Har du kollat Elfa, finns nog inget exakt likadant men kanske nåt som passar någorlunda i hålet. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=10

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Cruiser_no1  
#213418
totte skrev:Skoj gammal grej. Om det bara är packningar du behöver så köp packninspapper och gör dom själv. Annars kan det nog vara knepigt att hitta delar till den.

Instrumentet kan vara gjort i fd Sovjet, har sett ryska mätare som ser ut exakt såhär. Importerades hit på 70-talet.

Har du kollat Elfa, finns nog inget exakt likadant men kanske nåt som passar någorlunda i hålet. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=10


Lombardini verkar ju vara jättestora på mindre dieselmotorer men sen är det väl så att intermotor som har byggt motorn är väl bara en liten del av lombardini, kanske därför det är så svårt att hitta grejor till dom.

Jag har med tänkt att knacka ut egna packningar, om jag inte hittar nåt. Ska kolla med Malte Månsson om dom kan hjälpa mig, dom har ju hand om Lombardini i sverige.

Mätaren är ju väldigt enkel och funkar faktiskt fortfarande fastän den ser ut som den gör. Kanske man kan fixa till den på nåt vis. Dom du visade totte var ju rätt dyra, tanken är att ja ska sälja den när jag har rustat upp den lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

totte  
#213422 Är nog tyvärr så att det finns bara dyra mätare numera om man skall ha visarinstrument. Men det borde väl gå att få i ett glas, skär till en plexiskiva som passar precis i sargen runt och sätt den med silikon, t ex.

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Cruiser_no1  
#213427 ja tanken slog mig när jag tog bprt den, att man kanske kan byta glaset på nåe vis :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213433 Intressant.

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

totte  
#213445 Kanhända går det med nåt vasst att göra lös frontramen från huset. Gissar att det är limmat, men det brukar gå att lirka upp. Sen är det ju enkelt att sätta i ett nyttglas, sätta ihop och limma om.

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213503 Limmade plastglas behöver värme, sätt den i en ugn eller värm med värmepistolen/hårtork.

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Cruiser_no1  
#213563 Jag lyckades fixa till mätaren idag. Det var faktiskt riktigt glas i mätaren och det var väldig lätt att dela den, så jag plockade ur skärvorna och gjorde ett nytt glas av nån plastskiva till svetshjälmen.
blev riktigt bra faktiskt. Jag har fått för mig att sånt plast skydd man har till hjälmen är lite motståndskraftigare än vanligt plexiglas. tyvärr fick jag ingen bild på den, men ska försöka få med den nästa gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

totte  
#213584 Förträffligt!

Avatar Fallback

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

rottnef9  
#214041 Har en likadan motorsvets som skurit om du är intresserad. (bor iVärmland)

Användarvisningsbild

Re: Renoverar Motorsvets! stött på patrull!

Cruiser_no1  
#214428
rottnef9 skrev:Har en likadan motorsvets som skurit om du är intresserad. (bor iVärmland)


Nja tackar som frågar men jag har nog med denna tycker jag, den skall ju säljas senare om den blir färdig nån gång.'

Kompressorn rök sönder igår så jag har inte kunnat göra så mycket nu, så jag har städat verkstan idag, tråkigt men nödvändigt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).