Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedmaskin ska man ha??

58 inlägg 47425 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Henrik Petersen  
#213078 Om Japaen är eldriven och bogserat tror jag att du får mer än 30kk incl. Är den fin skulle jag prova lägge den på blocket for 39+m. Det är ganske stor efterfrågan på små EL maskiner.

Henrik

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

RICKE3  
#213107 Får jag inte mer så behåller jag den.
Den är 1.5år gammal o har kört max 250kbm med den så den är ju i nyskick.
Den kan man dra efter bil (30km) och el.

Jag gav49+m och idag 53+m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#213128 Du kan du nog få ut 37-38 iallafall

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

calle336  
#213281 Jag har en pilkemaster evo.
Dock traktordriven men spelar ju ingen ang maskinens funktion.
Tycker den funkar bra, skulle jag ändra på nått så är det inmatningen. den funkar bra i klent och raka stockar. Men blir det lite dimension och de är lite krokiga funkar de inte bra alls. Kanske funkar bättre om man är 2 som kör Men det är ju inte tanken med maskinen.
Annars är den stark i klyven och resten funkar bra. Lyften är ju smidig men skall man stå på 1 ställe så är ju bord betydligt effektivare.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

salar  
#213308 Har också en Pilkemaster EVO 36,eldriven med hjulunderrede.Mycket smidig att flytta.Går att köra på 16A.Stark klyv.Snabb.Tycker inte att det är något större problem frammatningen av krokigt eller grovt virke.Finns det någon maskin som inte fungerar lite sämre med krokigt virke.Nu är det här första vedmaskinen jag äger,kanske inte är rätt man att uttala mig hur bra den är.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#213326 Tror dom flesta vadmaskiner har lite problem med krokigt,fast kanske inte kisa?

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

svampbob  
#213335 Jag håller nu på med vedtillverkning och jag blir ständigt irriterad på mig själv för att jag har dragit hem alla dessa krokiga björkar. Dom är besvärliga i alla led. Skapar oreda på vagnen vid lastning, oreda på vid avlastning och på vältan och när jag tar från vältan och lägger upp på bordet och som inte det är nog så jävlas dom när man ska klyva dom. Hanteringen av dom värsta krokarna tar säkert två till tre gånger så mycket tid som raka fina.

Nästa år ska jag bli hårdare redan i skogen och lämna dom värsta krokarna och rotslängarna kvar i skogen som mat åt insekterna.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Blivande snickare  
#213336
svampbob skrev:Nästa år ska jag bli hårdare redan i skogen och lämna dom värsta krokarna och rotslängarna kvar i skogen som mat åt insekterna.

Lycka till med det, är svårare än man tror när snåljåpen i en tar över ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#213358
vedförsäljan skrev:Tror dom flesta vadmaskiner har lite problem med krokigt,fast kanske inte kisa?

Nja, tror kisa har nog minst lika store problem som andre maskiner, mycket på grunn av den smala innmatningtrakten, en bredare trakt skulle funka bättre.
Annars underletter det om man kör med kort virke om det er krokigt, vilket vel Kisa`n er tenkt för, typ 3m virke.
Själv kör jag alt från 4-7m virke, och då kan krångla med krökt virke, men den breda innmatertrakten underletter något.
Det enda system som jag tror fungerar klockrent på all typ av virke er innmaterkloen som syns i videoen under, då det knappast slirar, och kan pendla om virket er krökt.
Tycker det er konstig at inte fler anvender detta system, even om nog kostar lite mer.
Man får ju 3 funks, i 1.
Matar inn, stockhållare, längdmätare.
Näckdel, kan vel vara at kan bli långsom vid klänt virke.
Svårt at få alt tyvärr. :wink:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G-AB1iJqzyY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

jonper  
#213360 tyckte min farbror hade en stor maskin men den här va ju något i hästväg. men ska det va så ska det va

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#213364
jonper skrev:tyckte min farbror hade en stor maskin men den här va ju något i hästväg. men ska det va så ska det va

Jo just denna maskinen er ju stor (och dyr), men prinsippet med innmatarklo kunne med fördel användas på mindre och enklare maskiner.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#213367
stegmaster skrev:
vedförsäljan skrev:Tror dom flesta vadmaskiner har lite problem med krokigt,fast kanske inte kisa?

Nja, tror kisa har nog minst lika store problem som andre maskiner, mycket på grunn av den smala innmatningtrakten, en bredare trakt skulle funka bättre.
Annars underletter det om man kör med kort virke om det er krokigt, vilket vel Kisa`n er tenkt för, typ 3m virke.
Själv kör jag alt från 4-7m virke, och då kan krångla med krökt virke, men den breda innmatertrakten underletter något.
Det enda system som jag tror fungerar klockrent på all typ av virke er innmaterkloen som syns i videoen under, då det knappast slirar, och kan pendla om virket er krökt.
Tycker det er konstig at inte fler anvender detta system, even om nog kostar lite mer.
Man får ju 3 funks, i 1.
Matar inn, stockhållare, längdmätare.
Näckdel, kan vel vara at kan bli långsom vid klänt virke.
Svårt at få alt tyvärr. :wink:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G-AB1iJqzyY[/youtube]



smardet så kostar det :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213369
Blivande snickare skrev:
svampbob skrev:Nästa år ska jag bli hårdare redan i skogen och lämna dom värsta krokarna och rotslängarna kvar i skogen som mat åt insekterna.

Lycka till med det, är svårare än man tror när snåljåpen i en tar över ;)

Precis så är det, jag vill lämna men sen lastar man på dem iaf, sen ångrar man sig vid kapen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#213373
vedförsäljan skrev:smardet så kostar det :sad:

jovisst, er det så, men fatter egantlig inte varför dette skulla kosta så veldigt mycket mer en vanlig innmatning med band och stockhållare.
Hydraulmotor som normalt driver bandet kunne ju drive kedjan för at köra gripen fram/tilbaka, cylinderen til den traditionella stochållaren kunne ju öppnå/ lukka gripen.
Skulle inte vara svårare en så. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedförsäljan  
#213375 Vad kostar den? Gissar att det inte finns nån i sverige som har den iallafall

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).