Motorsåg och handhållet

Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

97 inlägg 71900 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

jonper  
#213178 får bli investeringar till nästa säsong då :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Lgard  
#213180 Såg nu att Jula varianten gick på ca 270SEK. Vet inte vad jonsered och dom tar för sina.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213184 Brukar oxå använda en massavedsax att dra ihop virke med, men har en känsla att det bara är vi trottoarbönder som gör så. De riktiga skogsmännen har en krok i varje hand och tar aldrig i virket med handen, vid huggning förvarar de krokarna i hölster på bältet.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#213189 Har en sax i bälthölstret.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

jonper  
#213191 hahaha trottoarbönder?

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

T Landström  
#213193 Det där med vad man använder kanske är en regional och/eller generations fråga... ;)

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Lgard  
#213194 Trottoarbonne passar spoton på mig ivf :grin:

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Blivande snickare  
#213196
T Landström skrev:Det där med vad man använder kanske är en regional och/eller generations fråga... ;)

Är ganska stor skillnad på machonistis ålder å min ;)
Avståndet är ganska långt det åxå.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213197
T Landström skrev:Det där med vad man använder kanske är en regional och/eller generations fråga... ;)

kanske det.. men nu har jag skaffat två vimekkrokar som känns lätta och smidiga.. ska bara fixa hölster.. vill testa detta med att inte ta i virket men handen.
Senast redigerad av OAS-forests ons 20 feb 2013, 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213198
jonper skrev:hahaha trottoarbönder?


Å sen har vi månskensbönder. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

totte  
#213205
jonper skrev:ok ok. så jag får med andra ord köpa en av varje för att testa själv vad jag vill jobba med. då kanske jag inte riktigt ännu stasta på dom dyrare verktygen, utan lägga mig på någon mellan prisklass för att det ändå ska hålla vid användning. tack för svaret


Om du skall använda enbart krok så behöver du två, du kan inte hantera några grövre bitar med bara en krok. Är en av för/nackdelarna med krokar, du blir tvungen att stå rakt framför och använda tvåhandsgrepp, det skonar ryggen. Med sax kan du skicka ut saxen snett åt sidan och dra till dig en bit med en arm, vridande belastning på ryggraden. Men mest är det en smaksak, det handlar sen om att jobba rätt, oavsett vilket man väljer.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

jonper  
#213345 vridande belastnig är ju inte så skonsamt för ryggen heller.
så man använder två krokar som en sax eller hugger man in dom i stocken änden?


kan ju lyssna/läsa på er och även kolla med min far vad han föredrar, vi är rätt så lika i det mesta.

men nu handlade ju denna tråden om kostnader igentligen så kanske får öppna en tråd om för å nackdelar med dessa verktyg

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#213392 Rubriken heter omdömen så visst passar frågan in här. Kan tyvärr inte hjälpa dig med krokanvändning eftersom jag är novis på dessa.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

jonper  
#213394 ne då skapar jag ingen ny tråd :wink:



om man har kontakter och kunskap. skulle det vara värt att tillverka sin egna krok?

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#213395 Tror att jag sett sådana hemma hos farsan. Hemsmidda beställda av farfar gissar på 60-tal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).