Motorsåg och handhållet

trimma sågen

60 inlägg 36270 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trimma sågen

jonper  
#212979 Hallå i hatten!!
jag har sätt att det finns MASSA trådar om detta. jag har en "skit såg" eller hobbysåg en jonsered 2035 som jag för skojskull satte på ett öppetfillter på, sen så kollade jag lite på internet om hur man kan trimma sågen. och läste här om att man kan öppna upp ljuddämparen, så jag rev isär bröten och tog en mejsel å bände upp utloppen på dämparen lite och det verkade göra något. nu då till frågan, kan jag löda/svetsa igen dom och sätta in ett rör som är visat här på skogsforum eller ska jag ha kvar dom som dom är? och vad finns det mer man kan göra UTAN att börja trixa med portar, kolv och tändning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

totte  
#212985 Tja, löda igen och sätta i rör kan du förstås göra, men det är bara en skönhetsoperation, lär inte göra nån skillnad. Utan att ge sig på portar och annat, nej, finns inte mycket mer att göra och den där lilla sågskramlan tål nog inte mycket mer heller. Har du justerat om förgasaren sen du öppnade, den vill nog ha lite mer soppa nu.

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213024 haha joo sant... nej det har jag inte, men gjorde det dock innan och då kom den inte riktigt upp på full varv men nu varvar stackarn ur efter ingreppet på avgassystemet. får testa den i helgen och se om den orkar lite mer. annars är det väll bara fram med dremeln

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

totte  
#213027 Då skall du justera H-skruven. Det faktum att den varvar ut helt visar att den går för magert. Eftersom den andas mer luft när du öppnat dämparn så skall den ha mer soppa också.

När du varvar den fullt obelastad så skall den inte varva ut med ett tjut, utan "fyrtakta", dvs gå en aning orent, sen skall den dra jämnt och rent när du sätter den i trä. Går den för magert överhettar den och går åt fanders.

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213126 ok ok. innan jag "öppnade" dämparen så va jag hos en jonsereds återförsäljare och ställde den för jag inte fick bukt på det själv. och han fick den inte riktigt att varava ut han heller men bättre än mig. men när jag väl öppnade då så gick den bra och gör som du skriver att den tjuter lite och fyrtaktar. ska kanske kolla över sågen lite mer innan jag grejar för mycket med den. för under dom åren jag har haft den så har jag inte gjort någon större service på den

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

palbin  
#213130 Det finns lite olika meningar om detta med en ljuddämparmod -
kollar man på detta forum verkar tron vara ringa - kollar man på
AboristSite.com så är tron betydligt större - själv tror jag på dem
- men man måste mäta i "provbänk" typ för att fastställa det hela
- det kan vara lätt luras av att det låter häftigare ... .

Det finns professionella tvåtaktstrimningsfirmor (tex Ebos i Mal-
mö) som trimmar tvåtaktare med en helt annan kontroll på vad som
händer med maskinen jämfört hemtrimmare - de gör allt från enkla
moddar till tvåtakts-mc-dragsters som kör stripen på << sec.

MEN skall man börja hemtrimma är det definitivt bäst börja på ngt
billigt för att öva sig enl min ringa mening - då upptäcker man vad
man egentligen ville göra och gör detta senare på en dyrare maskin.

Inte för jag har ngn större erfarenhet dock - bara några filsosofiska
tankar som jag väldigt gärna tar emot synpunkter/kritik på ... .

Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

machonisti  
#213136 Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213138 håller med dig där. där av jag börjar på min "sämmre" såg för jag inte vill förstöra min partner.
men det verkar ju lite som att rycka pluggen på en moppe, principen borde vara den samma tycker jag.

och något borde det ha gjort på min såg i och med att den verkligen varvar ut nu. det har den aldrig gjort innan.

men ska man jämföra lite med att trimma en moped och en såg (tvåtakt som tvåtakt) kan man dreva sågen också eller blir det helt fel så med kjedian? bara brainstormar lite nu.

sen vill jag inte göra för mycket på sågen, för jag trivs ändå med den till att röja sly och lite mindre jobb. SÅ om jag ska trimma den mer vill jag ju att den ska hålla så man inte behöver meka ihjäl sig och lägga ut onödiga pengar för den går sönder stup i ett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

palbin  
#213142 Jo - det argumentet har jag oxå sett och håller nog med om
(från min iofs mkt begränsade erfarenhetsbakgrund) - är det
för "bruksanvändning" så är det bäst att använda sågen som
den är ... . Annars hade de nog gjort dem annorlunda :) .

Men det hindrar ju inte att man kan unna sig lite roligt med
lite moddar - själv har jag allvarliga funderingar lämna in en
3120xp för moddning från x till xx hp - bara för att de går
alltså :) .

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213143
machonisti skrev:Har alltid trott att det viktigaste på en motorsåg är vass kedja. Kan nån ge ett vettigt argument för trimmning för jag hänger inte med. Tänker ur synvinkel bränsleåtgång fub/liter.



den sågen jag pratar om nu är en jonsered 2035 "hobbysåg" som sagt. den orkar inte riktigt. när jag va klar med ett trä så hade mina bror börjat på sitt fjärde. vass kedja och bra sväd har jag på den men det hjälper inte... och tog jag ryttarna så blev det för bra och då blev den trött för att den såga "för mycket"... jag kanske är luddig hur jag menar men kan inte förklara bättre för varför jag vill trimma min såg. sen att det är alltid roligt å pilla med något :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

totte  
#213148
jonper skrev:håller med dig där. där av jag börjar på min "sämmre" såg för jag inte vill förstöra min partner.
men det verkar ju lite som att rycka pluggen på en moppe, principen borde vara den samma tycker jag.

och något borde det ha gjort på min såg i och med att den verkligen varvar ut nu. det har den aldrig gjort innan.

men ska man jämföra lite med att trimma en moped och en såg (tvåtakt som tvåtakt) kan man dreva sågen också eller blir det helt fel så med kjedian? bara brainstormar lite nu.

sen vill jag inte göra för mycket på sågen, för jag trivs ändå med den till att röja sly och lite mindre jobb. SÅ om jag ska trimma den mer vill jag ju att den ska hålla så man inte behöver meka ihjäl sig och lägga ut onödiga pengar för den går sönder stup i ett.


Varvar ut ja, men orkar den mer. Om du inte justerar den rätt så blir det bara varv och inget ork och så går den för magert. En rätt inställd såg skall inte varva ut ordentligt obelastad.

Man kan dreva sågar, men en 2035 klarar nog inte av större drev än original.

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213149 det får jag nu se till helgen då det ska prov köras. men bluddrade mer när den va obelastad (inte fyrtaktade) nu varvar den som min partner 510.

haha ne det gör den säkert inte, när den inte riktigt orkar med ett träd på 30cm i diameter.

MEN den har några år på nacken och har inte haft någon stor service under mina 5år, och jag köpte den beganad så... kan ju vara ett allternativ också att se över allt

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

totte  
#213152 Låter bra det. Skulle nog inte skada med en rejäl service. Kom bara ihåg att det är en liten såg, du får aldrig ut nån vidare kraft i den. Supervass kedja (utan nedfilade ryttare) och lätt handlag är vad som får den att prestera bäst.

Avatar Fallback

Re: trimma sågen

jonper  
#213155 smeka ner träden med andra ord. hahahaha. ne men låta sågen göra sitt jobb och kedjan tugga sig själv inåt med andra ord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimma sågen

totte  
#213203 Just det, ju svagare såg, ju mer kritiskt att ha absolut rätt filat, inte bara skärpan utan precis lagom vinkel för att den skall dra lagom in i träet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).