Brorsan har "fixat" det problemet med att borra ett litet hål i tanklocket, men nu med nackdelen i stället att det läcker bensin från sågen.
Hur skall vi göra? Räcker det med att rengöra alternativt byta ut nämnda komponenter, eller ska vi bygga om sågen till den implementation av tankventilation som de senare årsmodellerna av Jonsered CS2152/Husqvarna 353 fick? Vilket bättre råd ger Jonsered/Husqvarna än den snabba fix vi själva var tvungen att tillgripa?
Ursprunglig Tankventilationen på vår gamla CS2152 består av artiklarna:
503 60 04-01 Plugg
501 62 98-01 Ventilplugg Vyon
Nyare modeller av CS2152 med omgjord tankventilation:
544 32 49-20 Bränsleslang 120mm
537 35 95-01 Tankluftning
Jag ställde först frågan till Jonsered i ett mejl, men de hänvisar den här typen av frågor till serviceverkstäderna ute på fältet. Nästa steg blir således att kontakta lämplig verkstad med frågan.
Kan samtidigt passa på att höra om andras erfarenheter med att bygga om tankventilationen på dessa sågmodeller, från en Vyon-plugg till en avluftningsslang fastsatt på insugningskröken hos förgasaren. Vilka erfarenheter har ni av sågar med den gamla typen? Vilka erfarenheter har ni av de nyare årsmodellerna av HVA353/Jonsered CS2152 m.a.p. tankluftningen, fungerar den helt klanderfritt?
Ref:
- Husqvarna 353
- HVA 346 XP
- Jonsered CS 2152
- Startar inte när den är varm!!
- Hva 353, går sådär...
- Husqvarna 353 problem oljesmörjning
- Tankavluftning hva 346xpg
- Vilken Jonsered?
- Luftfilterfråga
- drivhjul 8 tänder
- 2152 går dåligt i kyla
- Hjälp med Husqvarna modell och renovering
- tankluftning 346xpg
- Sågen går dåligt
- Tankluftning - Jonsered CS2152
- Är Jonsered / Husqvarna samma såg?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto