Små skogsmaskiner och övriga maskiner

MYRAN.

116 inlägg 92184 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

myran

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21012 Hej Rolle Jag har endast hydraulsystemet på lunnar myran som är betydligt mindre maskin.Där fungerar kran endast med reglaget i lågväxel läge Flödet går in i paketet på höger sida underst på den här som jag har.Flödet går via ventil för hög och låg till paketet vid låg.
Till klämmbanke vid drift.
mvh backman.

   TS
Avatar Fallback
Valmet Rollo  
#21213 :D
Tjena Mr Backman .
Tackar för inlägget.Har du också två sektioner på ventilpaketet.Som det ser ut på min tycker jag det verkar som att lilla paketet till vänster för sväng och lyft får sin olja från hög och låg paketet och att stora paketet får från fram back ventilen.
Sedan går det en retur från varje sektion till returröret kan detta stämma eller är ventilsektionerna sammankopplade sinsemellan och endast en retur.
mvh Rolle

Avatar Fallback

skogsmyran nr 12.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21299 Hej det sitter ett H.V.07 paket till kranen med 5 spakar en tryckledning och en retur från det paketet.Det går även en tryckledning till paketet för klämmbanken ett H.V.07 en spak från pump 1.
Pump 2 skickar olja till till styrpaketet ett H.V.07 en spak samt till drivning vid behov.
Ja nu tycker jag det är på tiden att ni hjälper mig skaffa fram min favorit SKOGSMYRAN som brukar kallas Lunnings Myran.
Tack på förhand hör av er.
mvh Backman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MYRAN.

masterchief  
#31706
backman skrev:Hej jag vill ha uppgifter eventuelt köpa oavsett skick.En liten maskin som tillverkades i Burträsk på slutet av sjuttiotalet och hette SKOGS MYRAN.
Den var utrustad med kran och klämbanke.
Hydraul drift kördes med en stång man gick före maskinen.

Här är kanske ett lämpligt objekt 8)
http://www.blocket.se/vi/17064886.htm?ca=14_s

Avatar Fallback

MYRAN

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31751 Hej och tack Ja nu har jag fått något att fundera på 80mil upp i landet.
Myran på bilden saknar Kran,rotator,grip,hydraulpaket och klämmbanke vad jag kan se.
Det byggdes ca 50 st myror på 70 talet Tar gärna emot flera tips.
mvh Åke.B

   TS
Avatar Fallback
LADBOL  
#35806
Famag skrev:Helt rätt, Televerket på sin tid hade en klippmyra med stolpresningsgrip på.
Den maskinen var 25 år före sin tid med tanke på klippning av sly.
Mins ej men undrar om BJM:s redskapsbärare hade något med klippmyran att göra.


Hej! Har just köpt en gammal linje/stolpmyra som kommer användas till att skota lite vindfäll och gräva lite dräneringsdiken, just nu väntar dock lite reparationer. Tycker den verkar kanon då den både kan skota ett par träd samt gräva! Har inte hunnit pröva än dock =). Jag har en massa dokumentation (kopplingsscheman/smörjpunkter/reservdelsbeteckningar mm) till Stolpmyran / Linjemyran om nån skulle vilja ha kopierat.
Mvh Calle G

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36786
masterchief skrev:
backman skrev:Hej jag vill ha uppgifter eventuelt köpa oavsett skick.En liten maskin som tillverkades i Burträsk på slutet av sjuttiotalet och hette SKOGS MYRAN.
Den var utrustad med kran och klämbanke.
Hydraul drift kördes med en stång man gick före maskinen.

Här är kanske ett lämpligt objekt 8)
http://www.blocket.se/vi/17064886.htm?ca=14_s


Det blev ingen affär ännu men intresset kvarstår. Har nu rustat min myra för älgtransport.Om jag kan lära mig mera om datorn skall jag skicka bilder på maskinen.Tacksam för tips lätta att förstå. Önskar alla en god jakt i vargskogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46877 Hej nu tror jag det är tid att visa Älg Myran det kommer flera bilder senare om detta är rätta platsen för det vet jag ej
Tar detta som ett prov. God fortsättning på er
Karins kamera 013.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48991 Ja så ser det ut när myran har klämmbanke och jag gallrar med min gamla HVA 242 som fungerar utmärkt med Aspen bensin när jag blandar själv får jag justera tommgången en aning.Hugger bara i motionssyfte och bestämmer takten själv inge stress.
Bild030.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49016 Vad är det för motor i en sådan? Tillverkade de kranen själva?

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49074 Som orginal satt det en 1cylindrig 487ccm intermotor på 12 hkr bensinare. Nu har jag en 510ccm Lombardini LDA510 diesel vet ej exakt hur stark den är men tuffar på bra i gångfart i skogen. Vad jag vet så tillverkades även kranen i Burträsk

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49205 Satt det klämbanke orginal eller är det något du har monterat? Var den gjord för skogsarbete från början,
var sitt spakarna till kranen? Det borde varit en dyr maskin när den var ny.

Användarvisningsbild

Re: MYRAN.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49212
backman skrev:Ja så ser det ut när myran har klämmbanke och jag gallrar med min gamla HVA 242 som fungerar utmärkt med Aspen bensin när jag blandar själv får jag justera tommgången en aning.Hugger bara i motionssyfte och bestämmer takten själv inge stress.

Verkar vara en trevlig maskin för självverksamma. Vad fick du ge för den?

Avatar Fallback

Re: MYRAN.

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49267 Den här maskinen är ombygd Kördes med stång man gick framför.Klämmbanken är orginal användes att lunna virke till stickväg i gallring i ställe för vinchning vilket var vanligt en period. Gripen är hemmbygge svängen drivs av en kolv så ett halvt varv är max sväng.Reglaget syns förhoppningsvis om jag lyckas få med bild.Priset 1977 har jag ej ännu, men motorn LDA510 kostade 15660 kr+moms och frakt år 1996.

   TS
Avatar Fallback

Re: MYRAN.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49476 OK, nu ser jag reglaget, jag antar att det satt där framme innan ombyggnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).