Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köntys

31 inlägg 16922 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köntys

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212893 Hittade denna film tuben är det någon som vet något om dessa vagnar och hur drivning och boggien fungerar




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Köntys

totte  
#212897 Ser ju ut att sitta en banjoaxel till bakre boggihjulen.

Avatar Fallback

Re: Köntys

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212907 Det där var en värstingvagn.
Om den är fyrhjulsdriven är tveksamt. Går inte att se drivningen på första axeln.
Men det är då en differentialklump på sista axeln, med drivning från kraftuttaget.
Det verkar som det är horisontalpändling på sista axeln också. Med krängningshämmare.
Vid 44 sek, ser det ut som bakre axeln pendlar, synvilla?

Avatar Fallback

Re: Köntys

Torbjörn Pettersson  
#212911

Användarvisningsbild

Re: Köntys

machonisti  
#212939 Läste genom den finska förklaringen men funktion framgår inte tydligt från beskrivningen. Verkar från bild och skrift vara ett hopkok av både boggi och pendelaxel. Sista axeln är drivande och dess centrumlinje ligger under framaxelns centrum vilken inte är drivande. Famag nämner krängningshämmare, verkar ligga i symbios med boggi funktion på nåt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Köntys

totte  
#212950 Syns tydligt i filmen vid 0:40 och en bit framåt att det bara är den bakre axeln som driver.
Krängningshämmare vet jag inte om det kan kallas, ser ut som ett sidostag, syns tydligt vid exakt 2:00.

Avatar Fallback

Re: Köntys

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212958 Det jag snappade upp var att det är mekanisk drivning med en vanlig stel axel på som det ser ut standard boggiaxlar som sitter på dom flesta skogs vagnar.
Jag är nyfiken på att se hur det fungerar med stag boggi och axel .
Om man kunde klura ut hur det rör sig kunde man kanske bygga en egen drivning till en vagn.
Stela axlar finns det en uppsjö att välja på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köntys

machonisti  
#212967 Ser man efter väldigt noga märker man att det just är detta som inte syns, inte heller i finska texten uppkommer gratis information.

Avatar Fallback

Re: Köntys

eqlazer  
#212969 Detta klippet har nog cirkulerat på forumet tidigare. Och om jag inte minns fel var det någon som skrev att vagnen har en automatlåda monterad.
Man ser också att kraftuttaget snurrar trots att inte traktorn rör på sig, så en lösning som lämpar sig för de utan drivhjulsberoende uttag.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wn57oSIPao8[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Köntys

finskpinne  
#212974 Jo det stämmer. Enligt den finska hemsidan så får man denna vagn med automatväxellåda som drivs utav kraftuttaget. Men den fås även med vanlig mekanisk drift. På filmen som "eqlazer" länkade till så ser ni i början att dom backar med traktorn men kärran driver framåt med ganska bra kraft. När han sedan kör uppför backen har han inte ens i växeln på traktorn utan det är bara kärran som driver. Boggieaxeln är placerad längre ner än navet så det främre hjulet ska klättra upp på hinder lättare. Även diffspärr finns... Bromsar är standardutrustning. Sedan hur hela boggiesystemet är uppbyggt får ni klura ut själv...

Användarvisningsbild

Re: Köntys

machonisti  
#212976 Så menar dom i reklamen att kärran trycker mer än en liten traktor.

Användarvisningsbild

Re: Köntys

ss0803  
#213071 Tvåhjulsdrift på en vagn räcker väldigt långt, särskilt som i filmen med kedjor på drivhjulen eller ännu hellre med boggi-band då skillnaden mot fyrhjulsdrift blir marginell.

Jag är också nyfiken på hur driften är konstruerad. Pendlande stel axel till bakre hjulen ser det ut att vara och sedan traditionella boggivaggor, det är inte helt givet hur de fått den kombination att lira på ett bra sätt.

Boggins ledpunkt syns tydligt i filmen och sitter traditionellt ungefär mitt mellan hjulen, förmodligen något längre bak för klätteregenskaperna.

Avatar Fallback

Re: Köntys

OlaE  
#213093
machonisti skrev:Så menar dom i reklamen att kärran trycker mer än en liten traktor.


En fullastad vagn väger mycket mer än traktorn, så det är väl inte så konstigt?
Och med mekanisk drift får du bra kraftöverföring.

Användarvisningsbild

Re: Köntys

machonisti  
#213098
ss0803 skrev:Boggins ledpunkt syns tydligt i filmen och sitter traditionellt ungefär mitt mellan hjulen, förmodligen något längre bak för klätteregenskaperna.

Man menar att boggins ledpunkt är lägre än hjulnaven så trycket på drivhjulet ökar. Hur konstruktionen är fixad ses dåligt. Tror att främre hjulparet sitter som traditionell boggi hur boggin är fäst i den drivande bakaxeln är????? Tror inte att axeln är fäst på annan plats än boggin. Hur lederna är konstruerade för att inte bli skrot på kort tid är????
På en annan tubeplats kan man läsa finsk kommentar att en entreprenör kört sin köntys 14 år i yrkesbruk. Allt på internet är inte sant, men nästan.

Avatar Fallback

Re: Köntys

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213108 Kika på en Volvo dumper. Boggi - stela axlar.

MVH
MN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).