Traktorer och processorer

hydraulproblem bm 650

16 inlägg 16146 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulproblem bm 650

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21036 skogsvagn på och kör med traktorns hydraulik. lassar på lasset och kör ut t upplägget, går ut och flyttar en stock av fel sort förhand. sätter mig igen, då bubblar det upp hydrauloljeskumm ur påfyllningslocket och ett annat ställe överst i hydraulen, när jag rör kran hela tiden så då går det bra men när jag har lassat färdigt och stänger av uttagen så fortsätter det bubbla. slutar när jag har åkt ca150 m därifrån, alltså kommer problemet oftast när traktorn står still
alla lass lika utom när oljan är kall, funkar då ok 2 lass.

har den största pumpen som bm erbjuder och undrar om inte oljan hinner med så den suger tjuvluft.
har tagit bort filtret i tanken så att oljan kan rinna fortare och då funkade det som det skulle ca 7-8 lass.
har fått för mej att lyftarmarnas höjd också påverkaren del ,, i vilken höjd skall armarna vara för att " sänka nivån " i tanken.
tacksam för hjälp



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

hydraulproblem bm 650

ww4w2000  
#21081 Släpper du ner lyftarmana lite gran så inte trycket ligger på, man hör när man har den i topp, sänck lite gran så hör du att trycket inte ligger på.
Filtret ska du nog akta dig fö att ta bort, kanske du behöver en tunnare olja

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21093 Har du fyllt på olja i den på senare tid?
För mycke olja i den?
Om du sänker hydraularmarna så sjunker nivån om det är samma hydraulsystem.
Är det någon avluftning på tanken? skitig å täppt?
Skulle pumpen suga luft så märks det för det rycker i hydruliken i så fall.
Filltret bör du montera tillbaka.

Det kan va så att när du kör med kranen så ökar å minskar olje mängden i tanken lite ju.
Har du sen parkerat kranen på vagnen så är det troligen störst volym i tanken, är då luftningen täppt så blir det tryck i tanken, när du sen kör iväg så vill ju trycket ut å skvalpar det lite så kan även olja följa med ut.

Men berätta mer. har den börjat med det på senare ti?
Gjort något annat med den på senare tid?

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21098 Returen, går den in över ytan så det kan skumma.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21151 kollar nivån nån gång i veckan som mest, och den är ca 20 cm från toppen,som jag gissar att det skall vara,
skall fixa dit ett nytt filter då det gamla var ganska igensatt, .
kollade i systemet idag när jag körde med processorn och då är nivån stabil , kör då endast med kraftuttaget,. dock så är det ett skummskikt ca 3 cm tjockt ovanpå oljan .
nog mycket möjligt att nivån sjunker om jag sänker armarna, har inte tänkt på det.
det räcker med att stanna kran i luften för att det skall börja bubbla upp.
när far min köpte traktorn så körde han 2 vintrar och upplevde då samma broblem som jag nu gör, dock ej på sommaren för någon av oss.

tror inte att returen går över ytan
har ej kört riktigt virke förut utan bara ved,. tar ju lite mera i gripen nu än när man körde veden, blir kanske mera tryck nu.
kanske skall ändra ordet bubblar, det är ungefär som att det ligger ganska högt tryck på oljan för det blir en hel del olja utanpå. öppnar man och kollar ner då så är det skumm överallt där nere och väller upp änndå mera olja

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21164 Börja med å byta oljan nu när du ändå ska montera ett nytt fillter. Skumm ska det inte bli om det är normalt.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21204 Vad använder du för hydralolja?
Vilken typ av hydral är de på traktorn, Terra Trol eller Terra Trol 2?
Skum kan de bli om pumpen lyckas suga in lite luft, men de verkar långsökt, rörelserna skulle hugga då.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21233 hydraulolja 46 . gissar att det är ett terratrol system.

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21279 Är växellådsoljan det som är hydrauloljan duger inte hydraulolja. Då måste det vara en kombiolja. Hur det är på BM 650 vet jag inte, om det är separat hydraulolja.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21290 är ej så

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21321 Terra trol sitter som en ryggsäck bak på traktorn och använder tryckstången för att avkänning för dragkraftsregleringen.
Terra trol 2 har bara en slät plåt bak och dragkraftsregleringen sker med lyftarmarna.

46 är en bra hydralolja är ska inte orsaka skummet.
Hydralsystemet är helt separat på en 650.
Hur hög nivå har du i tanken, det sitter väl 2 nivåglas i tanken?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21330 Hur ser returen ut i tanken?
Inte motkört eller strypt på något sätt?

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21392 har ej nivåglas i våran tank, har ej kört emot någonting med den, nivån ca 20-30 cm ner i tanken, lägst oljenivå då armarna är i högsta läget

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21394 har ej nivåglas i våran tank, har ej kört emot någonting med den, nivån ca 20-30 cm ner i tanken, lägst oljenivå då armarna är i högsta läget

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21433 Men vi pratar om orginaltanken som sitter vid höger fotsteg väl?
På min 79a satt 2 nivåglas tanken som markerade högsta o lägsta nivå i tanken och jag kan inte minnas att nivån var så låg.
Blir tanken full om hydralarmarna är nere och kranen med kolvarna ihopdragna?
Jag misstänker att pumpen suger luft iaf när nivån blir låg i tanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).