Avverkning (slutavverkning)

En avverkning, får man ta av d sedan

13 inlägg 6852 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En avverkning, får man ta av d sedan

izvek  
#212519 Har gjort en avverkning där det skotas upp till vägen, kan jag nu som beställt denna avverkning, tag igen lite av massaveden till mitt egen värme behov? eller blir skogbolaget sur?


Som jag fattar det så borde bara jag egentligen drabbas av det genom dyrare avverkningskostnad. För mätningen borde väl inte göras fören det kommer till sågverket eller dit det nu ska?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Skogshuggarninorr35  
#212524 Du bör meddela att du ska ta virke så bolaget vet varför det fattas volym, och att den som avverkat får betalt för sitt arbete.
Vi har råkat ut för markägare som varit och hämtat "ved" utan våran vetskap och då blir det fel på flera ställen.

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

izvek  
#212535 Jo kom på att det mäts ju säkert redan oxo när skördare styckar upp träden, så då märks det kanske.

Om man meddelar så är det okey då? eller är dom stingsliga bolaget för det?`

Betalt får dom väl endå? eller vadå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Skogshuggarninorr35  
#212536 det brukar vara ok att ta ved, bara det meddelas innan.
bäst är väl att skotaren lägger en egen hög som du vill ha som ved, då vet dom hur många m3 som du eller bolaget ska betala avverkningen på

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

wrytter  
#212540 Du MÅSTE rådgöra med det köparen av virket innan du tar något. Så fort virket är stämplat är det köparens. Som skogshuggareinorr säger, tar du virke ur högen utan att meddela riskerar entreprenören att ej få betalt för detta, och du, om det uppdagas kan blir åtalad och dömd för stöld.

Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212541 Bara man talar om det i förväg så ska det inte vara några problem. Är det redan anmält till Industri då kan det bli lite tetit. Det har vi märkt när om man skall köpa in ved råvara nånstans.

När vi hugger i egen skog så har vi tagit reda på björk-och barrmassa o energived utan problem.

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

izvek  
#212651 Oj TACK för alla snabba svar. Ska ringa direkt imorgon å meddela så skotaren tillåmed kanske kan lägg en separat hög för det .

   TS
Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Peteflamingstar  
#212653 Skotarföraren ska väl rapportera till SDC hur mycket denne kört ut efter varje skift, om det sen försvinner ur högen stämmer det ju inte varken när åkaren hämtar virket eller när det mäts in. Dessutom har väl kontraktet på avverkningen skrivits på en viss volym (som virkesköparen/inspektorn oftast "höftar"), men det blir ju en slags stöld om markägaren "tar tillbaka" virke som sålts utan att tala om det. Således bör vedsoritment göras upp innan kontraktsskrivningen, eller i alla fall innan skotningen. Men ring o kolla du, går säkert att lösa!

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Marcus_J  
#212684 Som markägare bör du väl få ta din egen skog till ved om du vill det så länge det är ett avverkningsuppdrag och inte en stämplad rotpost för då får du köpa tillbaka din ved. Som entreprenör vill man ha betalt för de m3 man huggt sen kvittar det om det går till industrin eller till din vedbacke.

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212731 DET ÄR otroligt viktigt att anmäla till inköparen att man ska ha egen ved, Hos oss SKA det stå på traktdirektiv att markägaren ska ha egen ved, en vi körde åt tog en hel timmer bil med släp utan att meddela innan... Hans avverkning blev RIKTIGT dyr eftersom medelstammen förändras å ger helt annan avverknings kostnad, skotarföraren förlorade 40X50kr ca... INTE OK!!!

Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

Peteflamingstar  
#212735
Marcus_J skrev:Som markägare bör du väl få ta din egen skog till ved om du vill det så länge det är ett avverkningsuppdrag och inte en stämplad rotpost för då får du köpa tillbaka din ved. Som entreprenör vill man ha betalt för de m3 man huggt sen kvittar det om det går till industrin eller till din vedbacke.


Ja och nej... i ett avverkningsuppdrag köper ju egentligen sågverket/massaindustrin virket av dig och "köparen" förmedlar ju bara affären. Men återigen har markägare och förmedlare kommit överens om volymen, som ju då inte stämmer om markägaren "tar" ved utan att säga till. Dessutom brukar köparen kunna betala ut skapliga förskott på den överenskomna volymen.
Entreprenörens betalning är en annan sak, även om det är som nutte säger att avverkningskostnaden/m3fub blir ju missvisande om det fattas virke vid inmätningen.

Avatar Fallback

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

izvek  
#212823 Ringde idag och språkade, detta var inga problem enligt skogsbolaget jag lejjt. Han ville förstås veta hur mycket jag skulle ta och jo klart jag vet ungeför, men inte så lätt å mäta sådär för mig när jag inte är super kunnig på att få ut någon exakt siffra. Så då frågade jag om skotaren kan mäta det, d kunde den ju tydligen både väga å så sa han, Men det blev bestämt att han skulle lägga en separat hög till mig. så blir perfekt. Kanske jag slipper hugga ved på 2 år, nur när vi ska få ett till barn nu hösten =)

Tack för hjälpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En avverkning, får man ta av d sedan

loppan  
#212830 Vid en avverkning/gallring så faller det ju alltid ut sekunda virke som lämpar sig till brännved.
Meddela detta innan skotningen påbörjas så sorterar man ut det som kanske annars vrakats i massahögen.

Sen kan man ju alltid krydda upp den med lite björk och annat.
På detta vis så kostar den veden dig nästan ingenting i förlorat virkesvärde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).