Skogsarbete

Certifierat bemanningsföretag, intresse?

7 inlägg 5078 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Fredrik H  
#211552 Hej!
Eftersom att facket och dom stora
uppdragsgivarna slagit helt stopp för f-skattare i skogen så har jag
börjat spåna på att starta aktiebolag, certifiera det
och börja hyra ut mig själv i skogen mm.
Gör jag så ska facket inte ha något att säga till om,
som jag förstått ska det inte vara allt för besvärligt att certifiera enmans företag heller..

Men jag undrar hur stort intresse det finns för att ta in
extra personal vid sjukdom mm?

Timdebiteringen skulle inte bli hutlös utan ca vad en normal anställd kostar (300kr Tim).



   TS
Användarvisningsbild

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Camwood  
#211559 Varför kan du inte ha en firma med f-skatt i skogen :?: Den enda som kan ha någon åsikt om de är skatteverket ? Men driver du en firma långsiktigt och med flera kunder kan du inte nekas en f-skattsedel. Sen kan du inte ta betalt som en anställd skulle göra, du måste ha betalt för ditt arbete + för ditt arbete med firman , bokföring, fakturering försäkringar mm .

Användarvisningsbild

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

bodaedet  
#211563 Facket godtar bara enskilda företagare med anställda, de stora bolagen det samma förutom att de måste vara certifierade. Är du certifierad så måste du ha ett avtal med facket.

Avatar Fallback

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Fredrik H  
#211584 Ja Sca, holmen mfl godtar inte längre
f-skattare med enskild firma, och jag antar att det har att göra
med att de inte står under något kollektiv avtal och därför kan ha
För dåliga villkor..
Dom anser att en f-skattare som bara hyr ut sig själv lika gärna kan vara anställd..

Men skaffar man aktiebolag och certifierar sig går man runt det problemet..

Så frågan är bara om det finns entreprenörer som är intresserade av att hyra
in mig och vad dom skulle vara beredda att betala för det..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Camwood  
#211585 Vad menar du med enskilda företagare ? Enskildfirma ? Menar de att dom tar uppdrag om du har ab bolag och är ensam ?

Avatar Fallback

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211873 Var i landet finns du?

Användarvisningsbild

Re: Certifierat bemanningsföretag, intresse?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212623
Camwood skrev:Varför kan du inte ha en firma med f-skatt i skogen :?: Den enda som kan ha någon åsikt om de är skatteverket ? Men driver du en firma långsiktigt och med flera kunder kan du inte nekas en f-skattsedel. Sen kan du inte ta betalt som en anställd skulle göra, du måste ha betalt för ditt arbete + för ditt arbete med firman , bokföring, fakturering försäkringar mm .


Skogsfacket har nån gång fått in en paragraf om att ensamföretagare (alltså enskild firma utan anställda eller AB med bara en anställd) inte får anlitas eftersom det blir för anställningslika förhållanden, då ska bolagen istället anställa ensamföretagaren.
Det här är väl det enda som facket strider stenhårt för och vägrar acceptera att vissa människor faktiskt hellre har egen firma och kör ensamma istället för att bli tvångsanställda.
De har makten att stoppa enmansföretag om de känner för det, även om det är absurt då det inte finns några anställda :roll:

Det blir ju ett dilemma för alla som vill starta eget, man måste börja med att ha anställda från dag 1.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).