Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna med ATV

65 inlägg 43063 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunna med ATV

Lampan10  
#211686 Undrar om det finns någon som lunnat med ATV? Vagn eller kälke? Funkar det bra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Nolltax AB  
#211714 http://www.carlmans.nu/?page_id=63
Funkar utmärkt förutom en detalj.
Svängradien är mindre än en ATV.
Ett helsike att backa med. Man lessnar till slut å kliver av hojen å lyfter vagnen på plats...
Kälke har jag inte provat.
Glasfiberpulka är ett billigt alternativ som funkar utmärkt.
Det bör dock vara snötäckt mark så man kan transportera den efter ATVn utan slitage..
En ATV har begränsat utrymme för last....

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#211756 Tack för infon, jag ska bygga en själv med Elvinsch så jag inte behöver backa ända fram hade jag tänkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

vetinte  
#211771 Kommer säkert att funka kanon.
O ska du bygga själv så finns där ju bilder på nätet som du kan luska på :grin:
O ta de du tycker e bäst för dig.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211773
Lampan10 skrev:Tack för infon, jag ska bygga en själv med Elvinsch så jag inte behöver backa ända fram hade jag tänkt.


Jag ser fram emot lite bilder men jag förstår att bygget kommer att ta en viss tid.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Lampan10  
#211779 Låter bra. Bilder kommer så fort ja är klar!:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Nolltax AB  
#211915 Man har en lunningskärra. Märke saknar betydelse.
Man surnar till. -Varför i grönheta vill du inte backa intill stockskräpet!
Man har några meter vajer. El eller ej saknar betydelse.
Det brinner innanför pannbenet. Ut med vajer å nu jämrans skall du på plats!
En lunningskärra väger mindre än en stock så kärran tippar så klart omkull å där fick Du gå tillbaka till ruta ett.....

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Nolltax AB  
#211928 Vet inte hur många gånger jag gjort det men tokbrinner envar gång.
Ibland tar man toksats å hoppas att hela ekipaget ska hoppa över stockskräpet...
Lunningskärra är ett utmärkt verktyg. Märk väl.
Blir man kompis med den så kan man även köra ut typ tio massabitar i ett lass.
Men man måste bli kompis med en lunningskärra, nota bene.
Eljest är den en fiende som vill ingen väl.....

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Nolltax AB  
#212122 Massabitar i en lunningskärra.
Man travar upp pyramid å spänner ihop med all kraft man öht har.
Åsså kör man några meter. Där måste man kliva av å spänna spännbandet ånyo.
Ty knippet med massaved rör sig å spännbandet sloknar.
Vem vill lasta stock tvenne gång?

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

strombom2  
#212141 Funkar bra lunnar med kätting släpandes efter, fungerar kanon när man inte vill hugga en stor väg i en plantering, lunnar dock aldrig hem till virkes högen något utan dit man kommer åt med maskin.
Lite bortskämd får man ju vara :)

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#212173 Jag har för det mesta använt mig av bara winchen och lunnat ut till väg. Dock inte då jag fällt timmer utan bara då det gäller veden. Men det påfrestar 4-hjulingen ganska så mycket att göra på detta sätt.

Nu har jag byggt en lunningsvagn enligt detta koncept http://www.clivus-lunning.se/ .

Jag har inte provat den än men den är tillverkad av 50x50x3 fyrkant profil och en stump travers balk som måg ämnet fick tag på. Jag har tänkt komplimentera denna med än hållare för winchen också. Vet inte än om jag ska sätta winchen på bågen eller framanför traversbalken.
Jag har läst att många tycker detta verkar som en dålig lösning här på forumet men inte sett eller hört någon som använt den i skarpt läge så det vore ju intressant att höra om någon har riktiga erfarenheter om vagnskonstruktionen.

Före lackering
2013-02-06_13-15-29_804.jpg

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

dwurg  
#212193 Har kikat lite på clivus, en kompis svetsade ramarna till dom eller om de var bara när dom tog fram prototypen minns inte riktigt. hur som helst så verkar den inte alls dum. Ut i skogen och testa nu så vi får betyg =) Dom köptes upp av logosol tror jag va ?

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#212196
dwurg skrev:Har kikat lite på clivus, en kompis svetsade ramarna till dom eller om de var bara när dom tog fram prototypen minns inte riktigt. hur som helst så verkar den inte alls dum. Ut i skogen och testa nu så vi får betyg =) Dom köptes upp av logosol tror jag va ?


Jaja jag ska, men det måste tina bort 70-80 cm snö först :grin:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

dwurg  
#212317 Haha de va en dålig ursäkt, du får väl skotta lite först då :grin:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#212331 Tänkte inte på de :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).