Verkstan

Uppgradering till europakontakt.

21 inlägg 21604 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

Skogstomte  
#177540
th skrev:
Skogstomte skrev:Ja, detta faller under kategorin dumsnålt, men kan ändå vara motiverat i undantagsfall. Jag vet en gång jag satte 4-pol europadon till en gödselpump som inte behövde nolla. Var bra att kunna koppla loss hela härligheten när det strulade därför ingen fast anslutning. Och bonden slapp pröjsa en lång och grov 5-ledarkabel.

Om någon inte har råd att kosta på sig säg 50m 4X2,5+2,5 EKKJ eller 5x2,5 EKLK för en nödvändig funktion i sin verksamhet så borde han/hon väl byta byta yrke?


Var iofs 6mm² kabel och det var mycket krångel med själva förläggningen också. Dessutom var det bara gödselpumpen som användes där, ingen som vill klyva ved i 1dm djup skit :ymsick:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

Dennis_stavre  
#210406 Även att spika fram kabel eller slang kräver behörighet! Byt alla gammla 3fas uttag på era gårdar men ring en elektriker som monterar en jordfelsbrytare samtidigt. Billigt brandskydd!

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

opekka  
#210517 Med god kontakt (!?) med en behörig elektriker går det att få hjälp och materiel som man, under handledning, kan montera själv. Helt ok enligt bestämmelserna och fastighetsägarens ansvar. Men börja inte att uppfinna och klura själv utifrån icke-kunnande.

Kan en behörig elektriker få ta betalt för sin kunskap är mycket sparat i montagepengar bara man inte ställer den behörige inför faktumet "titta vad bra jag kan".

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

Dennis_stavre  
#211109 Ofta när någon försökt själv är det dom elektriker bara att riva o göra om rätt. Vissa saker ska man inte ge sig på själv.
El och vatten är sådana saker.

Avatar Fallback

Re: Uppgradering till europakontakt.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211690 Ni glömmer väl inte att all installation med uttag på en jordbruksfastighet ska skyddas med 30mA som personskydd jordfelsbrytare om de görs nytt.Övrig installation ska skyddas av 300mA jordfelsbrytare som brandskydd.
Efter snart 30 år i yrket håller jag bara med att de brukar se ut som f-n när folk ska spika upp kabel själva och tror att jag ska koppla ihop de sen, bara att vända i dörren!

Användarvisningsbild

Re: Uppgradering till europakontakt.

traktorz  
#211693 Exempel på ful-el ser man tyvärr alltför ofta:

Ref:
http://www.eio.se/Media/Nyheter/Documen ... kerhet.pdf

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).