Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandsats på ATV och vagn efter

52 inlägg 30672 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Blivande snickare  
#211393 Kan vara bra så vi vetlitemer ;)

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211394 HA :grin: Nuså. Jag blir ju en riktig dator nörd :lol:
Nu vet både ni o jag lite mer :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211396 Nu vill jag veta lite till :grin:
Varja gång som nån skriver i en tråd jag skrivit i så får jag mail.
Om jag vill slippa de ska jag då trycka i nej-rutan under
"Meddela mig vid svar som standard:" ?
Blir ju en del att ränsa.
pga att jag e så sjötig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

totte  
#211415 Det skall du nog ta och göra ja, dvs trycka i "nej" ja, Hä bruk o bli lit tjötit i mejlbåxen annass.

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211424 Tackar. Nu e de gjort. E liksom inte så dator haj :)

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

totte  
#211426 Se det som en fördel, lär man sig mer inser man att det bara leder till att det finns så mycket mer att bli förvirrad av :D .

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

vetinte  
#211430 :lol: Ja de ligger en hel del i de. O nu har jag drat igång en gammal tråd om mobiltelefåner. Blir tvungen att byta :sad:
Så jag känner mig mer o mer hemma i namnet o tänker inte byta :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Jerrka  
#217004 Är det någon som upplevt att en 500 varit för svag med bandsats ? Hörde med en polaris åf som tyckte jag skulle upp till en 7 el 800 ! Men är sugen på en polaris 500 forest med servo. Kör mest ved och sladdar leder.

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

svampbob  
#217006 Jag kör med Grizzly 550 och det räcker huvudsaken att du har servo på hjulingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Qkeeper  
#217063 Känner fler som har 550 med bandsats och de tycker precis som svampbob att det räcker. Blir ju en helt annan utväxling med bandsatserna.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Yanmar 1502d  
#217088 En liten nyfikenhetsfråga: Hur är framkomligheten med en bandsats jämfört med skoter?

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

Jerrka  
#217094
Yanmar 1502d skrev:En liten nyfikenhetsfråga: Hur är framkomligheten med en bandsats jämfört med skoter?


Jag tycker de verkar ganska lika om man kollar på klippen på youtube, om man jämför med en arbetsskoter bredbandare..Inte hillclimbe maskinerna !...Kör man fast rakt ner är det som på skotern att man kommer oftast bakåt och då är det bara att ta om och backa till man kommer upp..Alt använda vinchen...Där emot tror jag det är svårare med atv än skoter där det lutar ganska mycket..Du bryter en skoter i sidled och "burkar" lättare med den, än med en atv..Sen finns det ju ingen atv som är lika smal som en skoter..Så smidigheten vinner skotern på !

Användarvisningsbild

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

traktorz  
#217102 Sommartid vinner fyr-bandaren.

Vintertid mer jämt skägg kanske. Vi har då inte haft några framkomlighetsproblem i vinter, förutom att vi fastnat på stubbar ute på hyggen. Skotrarna smäller emot dessa också och då i betydligt högre farter, med påföljden verkstadsbesök förstås.

Fast kör du i lös snö så går det inte så fort som med en skoter förstås och bensinförbrukningen på en ATV med band, ja du får tanka väldigt ofta. Har du en timmerkärra bakom eller en vägsladd av en trio med däck samt en passagerare baktill också, så kan man undra ibland om det inte är hål i tanken.

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

snowmanx  
#217509 En 450 räcker men det gäller att köpa servo till(annars får man stora överarmar som jag :grin: ). Har du kuperad terräng så vinner hjulingen överlägset beroende på att det går att krypa sig sakta igång.

Med en skoter så har du oftast ett lite högt inslags varv, å vipps så har du spunnit bort greppet. Du har en större anliggningsyta mot underlaget på 4-hjulingen och du kan på de flesta diffa axlarna vilket också talar till 4-hjulingen fördel. Jag har provat lite olika skotrar men ingen slår Mr. Grizzly.

Bjuder på en bild med start i backe. Ser inte så brant ut med kika på hur mycket det faller undan på ekipagets längd. Tveksamt om du startar här med en skoter och sedan har något packat spår kvar

2013-03-17_10-54-06_308.jpg

Avatar Fallback

Re: Bandsats på ATV och vagn efter

DrDamp  
#217520 Grymt =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).