Verkstan

Ferguson 135 laddning

34 inlägg 32264 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211346 Vissa poäng ger jag bort med flit.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211350
Slurfi skrev:issa poäng ger jag bort med flit.


Jag vet, generöst !

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Valfridsson  
#211360 Det som behövdes göras om då vi bytte generator var som sagt att ta bort laddrelät och amperemetern, byta tändningslås från ett med två startlägen och ett förvärmningsläge (som jag antar du har nu) till ett med förvärmning, start, och tändningsläge som kopplas vi laddlampan och till generatorn, samt att göra om fästet för generatorn och skaffa en längre fläktrem. Det är ganska enkelt, det enda som var lite problem med var att få plats med fästet och generatorn mellan motorn och lastaren men det gick.
Men får du bara igång likströmaren så ska väl den hålla ett tag till och smörja den är ju ett hett tips jag kan ge så du slipper lära av misstagen som vi gjorde!

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

halvproffs  
#211366 Hej! I överskriften skriver du 135 och i första inlägget har det blivit en 165-a :???:
Hade själv en 165 för många år sedan som laddade dåligt så var jag till skroten och inhandlade en vw golfgenerator med relä som jag monterade på den. Vad jag minns så var det inga problem alls. Fick göra ett nytt spårfäste det var nog allt. Iom att det är lite trångt så tog jag den generatorn för att den var liten. Blev ett par hundringar.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211545 Tack alla snälla, härligt se så många tips, jag har inte kollat med testinstrument än, vilket jag måste först då jag redan lagt ner en tusenlapp på generatorn, gamla gubbar handlar först o tänker sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211562
Georg skrev: gamla gubbar handlar först o tänker sen.


"Efter sig själv känner man andra", sägs det men i så fall skulle det ha varit i motsatt ordning.
Bytte själv på en 135:a -67 och skrothandlaren menade att äldre fordbilar hade vx-generatorer som i formatet påminner om de långsmala likströmmarna.

Inte speciellt komplicerat med det elektriska,det mesta sitter ju integrerat i vx-gen, kan scanna in kopplingsschema om du inte har något sådant.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211573 Tack gärna om det inte är för stort problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211660




Ser att jag skrivit 4 W på laddningslampan som behövs, 5W är mer standard=bättre.
Regulatorn/laddrelä blir överflödigt om du väljer en generator med inbyggd spänningsregl. i kolhållarmodulen.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211665 Det ser värre ut än det är.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

vetinte  
#211672
Slurfi skrev:Det ser värre ut än det är.

Ja mycket värre.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211673
vetinte skrev: Slurfi skrev:Det ser värre ut än det är.


Ja mycket värre.


Nej då, det är bara en del tampar som kan uteslutas, mindre att hålla reda på.

Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 laddning

vetinte  
#211675 Jo jag gjorde de ju på Grållen så de e inga stora ingräpp.
Men ett el skema E tuft att se om man inte e van.
Jag får fortfarande panik varje gång :lol:

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Valfridsson  
#211704 Just det här tycker inte jag är så farligt. Jag vet i och för sig inte hur van du är men ett tips är att skriva ut bilderna och ta med ut tilltraktorn, det ju gå lättare om man kan se det som står på pappret i verkligheten. Sen vill jag minnas att alla delar är märkta med ett nummer och en nummerförklaring till höger på bilderna och kablarna är märkta med ett nummer både på traktorn och i elschemat, det är ju visserligen inte allt för stora sifror men kan ju vara till hjälp om man lyckas läsa dom (även om det verkade svårt på bilderna).

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

axwell  
#211710
Valfridsson skrev:elschemat, det är ju visserligen inte allt för stora sifror men kan ju vara till hjälp om man lyckas läsa dom (även om det verkade svårt på bilderna).


Förstora genom att klicka på bilden, förstora ytterligare genom att klicka på kvadraten med pil snett uppåt, om det inte räcker använd "Ctrl och +" gång på gång.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 laddning

Georg  
#211772 Tack för allt, jag har kopierat bilderna, får se hur långt ett gammalt huvud räcker, jag är väl kanske inte helt bakvänd men elektriska är en sak för sig. Tackar än en gång för all vänlighet mot en gammal man. Återkommer om hur det avlöpt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).