Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny wire till vinschen?

71 inlägg 67268 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

hlb  
#197509 Vad kostar 50 m 8mm dynnemalina? Hur är det med töjning (fjäderverkan)? Kommer trädet som en raket in i processorn när det släpper från en sten?
Hlb

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

anersimyra  
#197520 Dynneman finns i olika varianter, platt eller rund. Den runda är stenhård och kan användas med en spänngroda, linorna är helt stumma. Tyvärr är det inga billiga linor. 20 meter på Hornbach kostar runt 600 kronor.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#197587
anersimyra skrev:Eller häng på 8 mm Dynnemalina, mjukt, fint smidigt och bättre dragstyrka än vire, tyvärr lite dyr bara.


Hittar 12mm av den linan, tål 14,5t innan brott! Kostar inte mer än 125 pix per meter, 50 meter kostar då 6250:- hos Skogma... 50m väger inte mer än 12,5 kg! :grin:

8mm förtätad vajer klarar ca 6 400 kg men kostar bara 1 895:- och den väger 18kg

10mm förtätad vajer klarar 9 500 kg och kostar 2 185:-, vikten är 26,5 kg


Polyforce klarar mycket hög last i förhållande till sin vikt, 35% mer är 10mm förtätad och väger inte ens hälften... Haken är priset som är 3 gånger så högt. Man kan även undra hur känslig den är för stenar, vassa kanter på traktorn samt hur det ligger till med UV-beständigheten.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

sveje  
#197590 Skogma har lite väl saftiga priser tycker jag.
Kolla dragkraften på vinschen, man behöver väl inte ha en lina som klarar 9500 kg om vinschen bara orkar dra 2000 kg? (Vet inte /orkar inte kolla vilken vinsch du ska ha den till.)

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#197592
hlb skrev:Jag kör sedan 20 år med skogsvårdsstyrelsens glasfiberpulka som även är bra efter fyrhjulingen. Den håller även under svåra förhållande till Hyprons dragkraft på 2 ton. Kraftigare wire än 8 mm (3200kg)är bara dumt eftersom den blir tung och osmidig. Nästa steg är en gammal stridsvagnsbärgare.
Hlb


Hmm, en lunningspulka kan nog vara bra att ha.
Vad gäller vajern så slutar det nog ändå med en 10mm förtätad vajer. Den tål 1100 kg mer än standard 12mm och är betydligt lättare. Förtätad vajer är kompaktare och rullar upp sig mycket bättre på spolen. Eftersom helstam skall dras fram och vinschen klarar uppemot 5,5 ton så vill jag inte dra av vajern det första jag gör och det får förmodligen bli en 10mm ändå. :???:

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#197594
sveje skrev:Skogma har lite väl saftiga priser tycker jag.
Kolla dragkraften på vinschen, man behöver väl inte ha en lina som klarar 9500 kg om vinschen bara orkar dra 2000 kg? (Vet inte /orkar inte kolla vilken vinsch du ska ha den till.)


Helt riktigt,
vinschen är en Ösa101 och tillåten dragkraft med 12mm lina som är helt utrullad är 5 300 kp vilket borde vara detsamma i kg. Detta enligt ÖSA:s manual.

Jag tolkar även texten så att detta är högsta tillåtna dragkraft under dessa förutsättningar och att vinschen faktiskt kan prestera mer.

Med denna dragkraft så borde en förtätad 10mm med 9500 för brott ha viss säkerhetsmarginal??

Jag misstänker dessutom att en 12mm vajer 1965 då denna Boxer med vinsch var ny inte alls hade samma hållfasthet som dagens vajrar.

Vad gäller Skogmas priser så kan jag inte annat än hålla med. Frågan är vem som tillverkar förtätad vajer...

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#197637 Jag intresserade mig lite för Dyneema och sökte runt en del på nätet för att förstå bättre, Dyneema marknadsförs som den starkaste fibern på marknaden, 6-8 ggr starkare än stål. (http://www.dyneema.com/emea/)
Dyneema är ett varumärke för själva fibern och den levereras till ett antal tillverkare av rep som kan marknadsföras under diverse olika namn, normalt nämns dock Dyneema tätt kopplat med produkten eftersom detta är det säljande argumentet.

Ytterligare information man kan hitta är att den är just extremt stark men tämligen känslig för nötning! Någon som vet mer eller har praktisk erfarenhet från skogsanvändning???

Den här nätsidan visar lite analyser av brustna linor i samband med vinschning av terrängbilar, inte så olikt att vinscha fram stock. Vikten är nog ganska lika demn med eftersom stockar inte har hjul eller kan vara helstam med mycket friktion

http://www.stu-offroad.com/recovery/win ... line-6.htm

…använd någon form av linskydd om du riskerar att linan ligger mot träd eller stenar, detta skadar garanterat linan ganska snabbt. Vid de två fall som nämns på sidan så har linan gått vid första eller andra gången!

En stor producent av syntetiska vinschrep är Marlow.
http://www.marlowropes.com/products/winch-lines.html

Jag tror att detta är intressant men kräver att vinschen och vinschinfästningen i sig är anpassade för en sådan här lina, detta för att undvika skav och nötning. Man måste vara mer observant hur linan ligger under vinschmomentet.
En stor fördel verkar vara att själva linan är ganska ofarlig när den brister medan eventuella sling för brytblock och liknande är lika farliga som tidigare.

Syntetrep för vinschar kunde nästan bli en egen tråd för att infoga råd och dåd i ämnet till de som vill prova.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#197804
hlb skrev:BOLE säljer 50 m 8 mm med 244 trådar för under 600:- + m (900 med moms och frakt)
HYPRO säljer suveränt bra löpkrok och ögla med kil för ett vettigt pris.
Hlb


Hmmm, BOLE, vad är det för firma? Jag känner inte igen namnet. Hypros sida har jag varit inne på men inte hittat sådana här småprylar. Är det sådant man får ringa och fråga om mån de?

Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

hlb  
#197839 BOLE ligger i nordvästra Skåne och liknar NIMA i produktsortiment. Ring till HYPRO de är trevliga. Du kanske köper en processor också.
Jag har kollat dynatechlina 8 mm 6500 kg brottlast. Säljs av Westerbergs repslageri i Norrköping. Töjningen var extremt liten (2%). Jag talade med Tore som själv jobbade i skogen. Han var tveksam till slitstyrkan mot stenar och priset var 44:- /m (min 200m)
Så jag fortsätter med BOLEs 244 trådiga som fungerar bra.

Hlb

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#198067 Jag skall höra med HYPRO!

Mmmmm, jag tycker att den info jag sett runt om på nätet vittnar om en enorm styrka i syntetiska vischrep men att de är känsliga för skavning och vassa kanter. En vass kniv t.ex skär av det fina repet bums medan en stålvajer med lägre brottstyrka lätt klarar både en hel del nötning såväl som vassa plåtkanter m.m. (allt inom rimliga gränser naturligtvis).
Jag känner även jag att jag inte är redo att ta steget till syntetrep ännu. Det blir vajer, skall ta en sista funderare över helgen om vilken typ innan jag går åstad och beställer på måndag!

Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

Skogstomte  
#198079 Ett tips är Jula, de har faktiskt Gunnebos wire till hyfsat pris, mycket bra för ändamålet.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#198082
Skogstomte skrev:Ett tips är Jula, de har faktiskt Gunnebos wire till hyfsat pris, mycket bra för ändamålet.


Jodå, jag har varit där ikväll. 40m 8mm vajer från Gunnebo Fastening till priset av 799:- är definitivt bra!
Granngården tar 1205:- för 50m av samma dimension.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Risarvaren  
#199110 Hmmm, man funderar och funderar utan att komma till beslut och inser att tiden springer iväg. Bestämde mig hux flux och det blev 75 meter 10 mm vajer plus en snarkedja.

Skall till posten och hämta ut det hela alldeles nu! :|


Nu är vajern hämtad! :grin: Känns bra när jag ser den. Den skall nog klara av att släpa fram helstam av både tall och fur!!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211183
hlb skrev:BOLE säljer 50 m 8 mm med 244 trådar för under 600:- + m (900 med moms och frakt)


Här är länken :-):
http://www.bole-produkter.se/Hem/Produk ... -50-m.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Simon.M  
#324835 Någon av er som vet om denna är något att ha står ingen info men billig är den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).