Motorsåg och handhållet

STIHL MS 200

36 inlägg 30406 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 200

Axl  
#209702 Vad kan en ny båge till 200an kosta? Rykte till när det började nypa och då sprack den...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#209730 Skrållade tråden som snabbast. Hur är det med erfarenheten av 201 är den bättre eller .....än 200:an. Har 2 st ms 200 med två års mellanrum, men oljekorken gick sönder på den nya.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 200

haqvor  
#210248 Oljelocket gav upp på min 200:a också, Det var inte så dyrt med ett nytt.

Jag är lite kluven till Stihls bajonettfattning det funkar bra när det funkar men kan vara lite pilligt att få det rätt ibland. Nån gång har jag trott att det suttit på ordentligt men har ramlat av när jag lyft upp sågen. Skruvlock är det inga tveksamheter med men kan å andra sidan nypa ganska bra och vara svåra att få av.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#210255
haqvor skrev:Oljelocket gav upp på min 200:a också, Det var inte så dyrt med ett nytt.

Jag är lite kluven till Stihls bajonettfattning det funkar bra när det funkar men kan vara lite pilligt att få det rätt ibland. Nån gång har jag trott att det suttit på ordentligt men har ramlat av när jag lyft upp sågen. Skruvlock är det inga tveksamheter med men kan å andra sidan nypa ganska bra och vara svåra att få av.

Har samma erfarenhet av stihls skruvlock. Annars är jag nöjd med sågen!

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 200

haqvor  
#210258 Jag är också väldigt nöjd med sågen och rekommenderar den gärna om man ska ha en såg för klenare gallring och kvistning men som även kan ta sig an lite större jobb om det kniper.

Min personliga erfarenhet är att jag sågar med lite större precision med HVA 357 än med MS 200, förmodligen för att Husqvarnans ergonomi passar mig lite bättre. Med Stihlen så får jag titta lite noggrannare innan jag sågar men med Husqvarnan så blir det rätt mer automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#210616 Måste nog ge dig rätt angående precision. Mindre träd upp till 20 cm bhd kan kontrolleras med stihlen sedan krävs väldig skärpa.
Enstaka stammar grovt inga problem med stihlen. Sen har jag en jonsered 2159.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210624 Tror det är mer vana än såg relaterat.
Det är lätt o "köra in sig" så man blir van på viss dimension till viss såg.
De som inte har alternativ eller enbart kör allt med en såg upplever nog ingen skillnad i diameter.

Vet inte hur jag bäst sätter ord på det...

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210630
machonisti skrev:Skrållade tråden som snabbast. Hur är det med erfarenheten av 201 är den bättre eller .....än 200:an. Har 2 st ms 200 med två års mellanrum, men oljekorken gick sönder på den nya.

Stihls oljelock är kass! Har pajat på min såg också.
Fyll bara oljetanken till 3/4 då är det lättare att få på locket.
Men likaväl en värderlös konstruktion :sad:

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#210698
Mange skrev:Tror det är mer vana än såg relaterat.
Det är lätt o "köra in sig" så man blir van på viss dimension till viss såg.
De som inte har alternativ eller enbart kör allt med en såg upplever nog ingen skillnad i diameter.

Vet inte hur jag bäst sätter ord på det...

Du kanske har rätt men kort svärdlängd och avsaknad av råstyrka är ett hinder vid riktfällning av grova träd tycker jag. Testade idag på stockträd kanske klantade jag men riktfällningen kastade med 15 - 20 grader jämfört med klenare stammar

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

palbin  
#210794 Stihls nya lock inger kvalitetskänsla MEN de är svårare att få
rena från grums som man inte vill skall hamna i tankarna än
tex Hva-lock och ävenledes Stihls tidigare lock av läskflaske-
typ ... tycker jag i vart fall. Inte för jag vet mkt dock ... .

En liten Stihl MS200 eller 020 med skarp kedja är märkvärdigt
duktig ... så pass bra sågar görs väl inte längre?

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#211011 Omstihlat oljelock.
Bild0133.jpg

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

värmSkog  
#211017 Och det funkar bra? :smile:
Ska bli kul att se hur ms 201 går med den nya cylindern, om det blir någon märkbar skillnad

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

machonisti  
#211018 Blev en snabb reparation i juletid. Kört åtskilliga tankar sen dess. Har du investerat i 201?

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 200

värmSkog  
#211019 Alla sätt är bra utom dom dåliga. Nej men jag har tänkt att göra det, vill bara få bekräftat från stihl att det finns en med ny större cylinder. Stämmer det så ska jag köpa en

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 200

Vildkatten  
#293409 Hej är det någon som har erfarenhet av att använda ett 14 tum svärd på en Stihl MS 200 istället för standarden på 12 tum?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).