Bioenergi

Ekonomi i mindre bio värmeverk

24 inlägg 12647 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ekonomi i mindre bio värmeverk

Konsult  
#210859 Någon som har koll på om det går att tjäna pengar på att sälja värme från mindre flis eller pellets värmeverk.
Tanken är att uteslutande sälja värmen. Jag har ej spannmålstork, hönseri eller annat att förse med värme. Allt ska säljas till kommunal verksamhet.
Tyvärr så visar mina kalkyler att det enbart ger en årlig vinst på bara några tusen.
Värmeverket ska värma en skola, matsal, gymnastiksal, dagis och äldreboende med kulvert på ca 250m.Någon som har åsikter om detta eller rentav har erfarenhet av att driva liknande värmeverk?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

finskpinne  
#210867 Hur stor anläggning handlar det om då? Hur mycket flis/år handlar det om? Ska du flisa själv? Varifrån får du råvaran? Många värmeanläggningar har grundats här i området på sistone och det verkar nog gå rätt hyffsat för dom. Detta kan dels bero på att torvproduktionen har haft det svårt nu i flera år på rad pga det ofördelaktiga vädret.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

finskpinne  
#210875 Det som verkar va ganska avgörande är ju förståss hur dyrt det blir att bygga kulverten. Blir det för många meter kulvert/MWh man kan sälja så blir ju förståss nettot lidande.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

Konsult  
#210881 Kulvertkostnaden är för mig ca 300 000. Avskrivningstid 15 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

finskpinne  
#210886 Hur mycket har du räknat med att behöva ge för råvaran då?

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

volvo bm  
#210915 Intressant tråd! Då jag går i samma tankar, läs drömmar :P
Har stått en del i land lantbruk under fjolåret om just "gårdsvärmeverk" btw.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

axwell  
#210932
volvo bm skrev:Intressant tråd! Då jag går i samma tankar, läs drömmar :P
Har stått en del i land lantbruk under fjolåret om just "gårdsvärmeverk" btw.

Det står en hel del även i senaste Lantbruksbilagan, både små och skapligt stora, men inte JD-klass riktigt.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

Konsult  
#210944 600 Mwh ska levereras. Råvarukostnad ca 60000 kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

halvproffs  
#210979 Pm-a Famag. Han har haft ett 96KW dansk panna sedan 2002 och eldat med det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

finskpinne  
#211099 Tror du faktiskt att du kommer att få tag på råvaran så förmånligt!? Nu vet jag ju inte vilken typ av flisvirke du ska använda, är det rundvirke eller? Det gäller att torka virket riktigt bra om du ska klara dig med det där priset för råvaran. Eller är det lite konkurrens på området när det gäller anskaffningen av virket? Jag vet ju inte hur priserna ser ut där du bor men här i Österbotten i Finland har priserna stigit rätt mycket på energivirke på senaste tiden så dom flesta förväntar sig nog ett pris på runt 30 euro/kubik PÅ BARK. Men å andra sidan så är det ju inte så farligt mycket virke du ska ha per år heller så det kanske inte är omöjligt att få tag på råvaran till det priset. Inte har du väl räknat med en egen flistugg? Då kan jag förstå att det blir svårt att få det att gå ihop...

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211111 Gör en kontroll vad dina kunder är bered att betala för Kw:n.
Vet att här där jag bor finns en panncentral som har lyckats ta 0,98:- Kw inlk, moms.
Kommunen kan vara beredd att betala fult pris och lite till om vaktmästartimmarn minskar.
På 600 Mwh räcker kanske 100-120 Kw panna, vilket det är stort utbud av fabrikat av.
Energivedpriserna har fn sjunkit och det finns ett överskott i vissa områden.
En nackdelen med värmeförsäljning är att det måste nästan finnas reserv panna/brännare/inmatning.
Det ökar investeringskostnaderna.
Värmemätarna är det överkomligt pris på ca !500:-
Vid jämförelsepriser mellan olika former av eldning så kan man inte bara rätta sig efter det dyraste.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

volvo bm  
#211432 Famag: Säljer du "värme" eller vad man skall kalla det..? Till vilka i så fall? Hur lång tid räknar du med innan du fått igen investeringen? :)

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211459 Sålde till pastoratets byggnader tidigare men slutade för ett par år sedan.
Pannan betalade sig på 4,5 år, kulverten hade väl varit avskriven nu om jag fortsatt leverera.
Varje anläggning har olika förutsättningar, kulverten går till mitt eget hyreshus.
Därifrån fans befintlig kulvert till församlingshemmet osv.
Jag eldar spannmål så jag har väl inga djupare och aktuella kalkyler att efter tiotal år att bevisa något med.
Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att ta inkomst ifrån.
Pannan brinner medan jag är på jobbet.
Speciellt för mig är ju att värmekostnaderna i hyreshuset är låga vilket gör hyreshuset lönsammare.
Vid försäljning av värme måste man nästan ha någon form av back upp, så man kan leverera oavsett vad som händer. Betalar kunden fult pris är det inget snack om värme eller inte.
Vid värmekontrakt med kund, med pris som index-uppräknas var noga med att specificera vilket konsumentprisindex som ska användas.
Lika så vilka veckor som det är service på anläggningen.
Det ska vara papper på allt, även detaljer.


Är det mera frågor så är det bara att komma med dom !

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

volvo bm  
#211481 Ok, tacktack! :) Har inga mer frågor just nu men låt mig tänka så kommer det säkert inom kort! ;)

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i mindre bio värmeverk

Konsult  
#211510 Intressant famag,
Jag ska lägga ut kalkylen här på forumet så får ni vara djävulens advokat och säga om den håller eller inte.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).