Bioenergi

Flis Ekonomi

22 inlägg 34802 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210921 Vilka siffror är det du tvekar på?

Här är en länk till en tugg som har en sån kapacitet. http://www.allanbruks.se/files/CBI_8400_SWE.pdf

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210923 Men ska man ha så höga energivärden/ton så är det stubbar som gäller... Inte plaskvåta helträd...

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

T Landström  
#210930 Räknar man om det till sek...så blir det en rätt bra timpeng och bra förtjänst om man drar av drivmedleskostnaden från timpengen...

Och visst det tillkommer ju kostnader för maskiner som skall serva tuggen med material...

Jag är lite trött...så jag kan ha gjort någon tanke vurpa när jag satt och räknade på det...

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

finskpinne  
#210933 Det är en jäkla bra business för dom som har möjlighet att satsa på såna maskiner. Detta beror ju på att det inte är så många som har möjligheten att köpa såna maskiner. Är ju inte precis vilken bank som helst som lånar ut en miljon euro till en som just har grundat sitt företag och har noll euro från förr. Detta är den enda länken i kedjan som fortfarande är riktigt lönsam. Det är rätt svårt att tro på men så är det... Lite avundsjuk blir man ju lite ibland när man sitter där i sin skördare och sliter för att få ihop till ett hyffsat netto. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Flis Ekonomi

T Landström  
#210936 Mmm...måste vara det...

Och om jag räknade rätt så med full beläggning på maskinen skulle man ju lätt kunna räkna hem en sådan maskin ganska snabbt...men det är ju i de bästa av världar...och det är ju inte i en sådan man lever ;)

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

Stendunken  
#243899 Jag bumpar denna tråd, vi har avverkat en hel del ekskog där det har blivit i runda slänga 2000 m3 ris som skall flisas. Det är tämligen rejäla stammar som utgör rishögen så gissar att det hamnar någonstans kring de volymerna även flisat.

Vi skall sälja det som det ligger då vi ej har några skogsmaskiner annat än en hjuling vilket man inte kommer långt med :)

Är det någon som har något prisförslag på vad man kan räkna med att få betalt per m3 flis? Försökte ringa Derome igår men var 2/3 var lediga och den tredje vägrade svara. Hade varit intressant att ha lite kött på benen innan man ger sig in i förhandling med köparen..

//Stendunken

Avatar Fallback

Re: Flis Ekonomi

norrskog  
#243926
T Landström skrev:Mmm...måste vara det...

Och om jag räknade rätt så med full beläggning på maskinen skulle man ju lätt kunna räkna hem en sådan maskin ganska snabbt...men det är ju i de bästa av världar...och det är ju inte i en sådan man lever ;)


Finns ett företag i Älmhult som flisar tre olika material och verkar tjäna bra på det. Metall, bildäck och trä. Folk och företag lämnar in sina möbler, sin metallskrot, sina bildäck helt kostnadsfritt - Företag som Ikea kör dit sina trasiga sj pallar och företaget flisar nästan dygnet runt med två maskiner som denna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).