Skotare

JD 1410D vs Valmet 860.3

51 inlägg 19056 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20942 det e ju för att det finns mest gröna maskiner på marknaden :D och det e för att de är så populära och har ett bra rykte :D

Rottne skotare
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#20946
timberjack810c skrev:det e ju för att det finns mest gröna maskiner på marknaden :D och det e för att de är så populära och har ett bra rykte :D


håller helt med dej :D

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21039 Det finns bara ett riktigt märke PONSSE 8) 8)

Avatar Fallback
grotförare  
#21047
samuel skrev:Det finns bara ett riktigt märke PONSSE 8) 8)



aa de ska var ponsse! dom säger att dom tar marknads andelar varje dag!

Avatar Fallback
Ponsse dual  
#21054 Håller med fullständigt på det :D

Användarvisningsbild
kronos  
#21060 Märkes fixserade??

Avatar Fallback
tpmab  
#21078 Ang slangdragningen så finns det invändig slangdragning som extra utrustning till John Deer skotarna.
Tro att utskjutet skulle gå ganska tungt om det var hydraulrör som skulle följa rörelserna in & ut. :P Det är hyd.slang och går ganska bra att byta & håller länge.

Avatar Fallback
Ponsse  
#21134 Jag har testat alla dom där maskinerna ponsse,valmet,john deere.Och jag väljer lungt john deere,den är extremt stadig rätt rymmlig hytt.för ponssarna dom är jättte fina i hytt och så och kran men boggielådorna dom smäller och det far i dom och till slut sitter man i taket,valmet har skit trång hytt du får knappt plats med matväskan känns det som,sen loadfelxen håller jag med om att den är fin,men als tycker jag fungerar utmärkt den oxå,kan man bara köra als så går det bra för jag vet andra här på forumet som inte kunde köra 3 m längder :lol: :roll: 8)

Avatar Fallback
Agge_84  
#22901
Henrik K skrev:Om jag får säga så är det Valmeten som gäller.

Små hyttar på dom gröne.
Ingen fotmanövrerad fram/back knapp.
Otrevligt midjelås, det kan rycka till som attans.
inte kört 1410 men 1710 är ostadig å tror knappast att 1410 är stadigare.
Inga midje stopp som på valmet.



kan inte hålla med om att JD skulle vara ostadiga har själv kört 1410D med ALS som jag tycker är stadig oavsett utan eller med band sen. hytterna är små men det är det i valmet med du har bättre sikt i JD än valmet

Avatar Fallback
Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30151 tjenixen^^

jag har gått från en tj1410B till en 860.3 med loadflex... hade jag fått bestämma vilke maskin de skulle varit hade de tveklöst varit en ny jd men nu e man bara anställd... tycker hytten är mycke trevligare ochden e betydligt mer genomtänkt på serviicepunkterna kunna hissa hytten plant e dessutom guld efter som man kommer åt saker inne i hytten samtidigt som hytten e uppfälld, sen går 1410an mycke lugnare i terängen.... t.o.m en 810 går lugnare än 860in kan har blivit bättre nu när dom kommer med .4modellerna... någon som provkört dom???

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#30178
Henrik K skrev:Om jag får säga så är det Valmeten som gäller.

Små hyttar på dom gröne.
Ingen fotmanövrerad fram/back knapp.
Otrevligt midjelås, det kan rycka till som attans.
inte kört 1410 men 1710 är ostadig å tror knappast att 1410 är stadigare.
Inga midje stopp som på valmet.

Midje stopp 🧠 Ja lika bra att lägga hela skiten när man ändå håller på :wink:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30183
Timberjack74 skrev:
Henrik K skrev:Om jag får säga så är det Valmeten som gäller.

Små hyttar på dom gröne.
Ingen fotmanövrerad fram/back knapp.
Otrevligt midjelås, det kan rycka till som attans.
inte kört 1410 men 1710 är ostadig å tror knappast att 1410 är stadigare.
Inga midje stopp som på valmet.

Midje stopp 🧠 Ja lika bra att lägga hela skiten när man ändå håller på :wink:


Det där med midjestopp har jag funderat en del på då jag suttit och kört, jag tror att midjestoppen hållit maskinen på rätt köl många gånger då en grön en vickat. Det händer rätt ofta att man kör så det lutar mot stoppen men för att det då ska dra med sig hytt och allt krävs det väldigt väldigt mycket verkar det som iaf. SÅ jag tror då också att det är en fördel.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30188 Vilken maskin som är bäst vet jag inte, bägge är bra vill jag påstå. Men vad gäller stabilitet är Valmeten klart bäst. Vet inte en enda JD med lite timmar på räknaren som inte varit ikull, däremot vet jag många Valmetar som aldrig tippat. Kolla tråden "stabilitetsstatestik" eller i bildgalleriet.

Avatar Fallback
Martin_h_83  
#30217 ja har kört skotare i 5 år, först en 1410a som gick 17000timmar å john deere som vi har nu med als å drygt 9000timmar på klockan, visst man kanske har varit nära å tippa några gånger men det beror väl knappast på maskinen för den går då hur stabilt å bra som helst..det är väl oftast skit bakom spakarna om man tippar, man lär väl tänka lite hur man kör å inte bara gasa:)

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#30220
Martin_h_83 skrev:ja har kört skotare i 5 år, först en 1410a som gick 17000timmar å john deere som vi har nu med als å drygt 9000timmar på klockan, visst man kanske har varit nära å tippa några gånger men det beror väl knappast på maskinen för den går då hur stabilt å bra som helst..det är väl oftast skit bakom spakarna om man tippar, man lär väl tänka lite hur man kör å inte bara gasa:)

Ligger mycket i det du säger. Har kört i maskin lag med ösa timberjack o John deeres maskiner 13år och har varit med om 3 skotartippningar. Har ej tippat med nån skotare själv. men en Steber egs la jag en gång :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).