Motorsåg och handhållet

Husqvarna 339xp problem

23 inlägg 15396 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210299 Min husqvarna 339xp är svår att få upp i varv om man lägger den på sidan.Tex när man fäller, jag måste kippa på gasen 4-5 gånger för att överhuvudtaget få upp den i varv när den ligger på sidan. Jag har vart in till ÅF 2 gånger första gången trodde dom inte att den var inkörd nästa gång hittade dom inget fel och sa (du får nog leva med de) 😡 Jag funderar på om det kan behövas ny förgasare?? Har för mig att jag läst om nått liknande problem här på forumet?

Tack på förhand :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339xp problem

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210304 Hmm, på min går tomgången uop om jag lägger den på sidan. Årsmodell?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210307 ok där ser man, har för mig att jag läst att de hade lite bekymmer med förgasarna på dessa. tror min är från 2011. Vad har du för årsmodell?
Får jag inte ordning på denna så får det nog bli byte till en ms201

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 339xp problem

jhildeng  
#210348 Jeg har Hq 339xp kjøpt høsten 2012.Den måtte jeg skru L skruen 10 min opp,da stoppet den i begrenseren.Ellers bare stoppet den på tomgang.Den går litt fort på tomgang,men kjede går ikke rundt.
Sagen går litt saktere i fellestilling,men akselerasjonen er topp.For 14 dager siden var det -14grader
da låste gassspjeldet seg i halvstilling,måtte pirke spjellakselen løs og var grei etter det.Om det var is
eller treghet i spjellakselen vet jeg ikke.Brukte ikke vinterdeksel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

totte  
#210350 När en såg ändrar varv om man lägger den på sidan finns det risk att vevaxeltätningarna är dåliga. Det kan vara förgasarproblem också. Det viktiga är att en såg som beter sig så bör man inte köra med förrän problemet är utrett och åtgärdat. Är det dåliga tätningar så går sågen för magert, det leder till överhettning och ofta att den till slut skär.

Nu lät det ju som värmSkogs var rätt ny, eftersom dom misstänkte inkörningsproblem, och då är det ju mindre troligt att tätningarna är slut. Men i vilket fall bör den åtgärdas. Har du förresten provat med att bara skruva ut L-skruven ett kvarts varv?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

vetinte  
#210351 Annväner du Aspen eller vanlig besin ?
Jag har samma tendens på min o tänkte att jag skulle prova att köra på vanlig bensin o se om de gav nån förändring.
(Som jag alltid gjort på 55:an. Utan pråblem.)
Fick med 10l Aspen vid köp o säljaren sa att de var sååååå bra. :???:
"Jag skulle minsan byta även på min 55:a"
Provade (utan att skruva) men den blev slöare tyckte lag.
Så jag är frågande till Aspen ?
Kanske det gäller nya sågar som e anpassade ?
Eller garnti fråga ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

totte  
#210352 Vanligtvis behöver sågen justeras om när man byter soppa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

vetinte  
#210353
totte skrev:Vanligtvis behöver sågen justeras om när man byter soppa.


Jo "vet" det. Men efftersom jag kört på vanlig soppa så brydde jag mig inte.
Så de e ingen vetenskaplig test :lol:
Utan körde vidare med vanlig soppa i 55:an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210354
totte skrev:När en såg ändrar varv om man lägger den på sidan finns det risk att vevaxeltätningarna är dåliga. Det kan vara förgasarproblem också. Det viktiga är att en såg som beter sig så bör man inte köra med förrän problemet är utrett och åtgärdat. Är det dåliga tätningar så går sågen för magert, det leder till överhettning och ofta att den till slut skär.

Nu lät det ju som värmSkogs var rätt ny, eftersom dom misstänkte inkörningsproblem, och då är det ju mindre troligt att tätningarna är slut. Men i vilket fall bör den åtgärdas. Har du förresten provat med att bara skruva ut L-skruven ett kvarts varv?


Det stämmer Totte! Sågen har gått lika illa sedan den var ny, har varken blitt bättre eller sämre. Jo jag har skruvat lite på L-skruven även min ÅF provade att ställa om sågen när jag var in med den dock utan resultat. För ett par månader sedan så borrade jag bort begränsaren till L-skruven, efter det så kunde jag ställa in sågen så att den går bättre men långt ifrån lika bra som min kompis 339:a

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210356 Vet inte om det är av värde men när luftfiltret börjar bli lite tätt så går sågen mycke bättre i alla lägen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

vetinte  
#210359 Ja nu får vi se om min går bättre nästa gång den ska användas. Ska komma ihåg l-skruven.

Tråkigt annars. 339:an e en behändig såg.
Jag köpte den för att jag skulle orka lite mer än med 55:an.
Men de värkar lite som om vissa har pråblem o anndra inte.
Kvalitetsskilnader (monda, tisda..........) ?
Men nogg borde det gå att få ordning på dom oxå.
Annars får väll säljager ta tebax den ?
O HKV ta in alla eller göra nån slags bytte?
De gör man ju på bilar när man upptäcker nåt modellfel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

totte  
#210364
värmSkog skrev:Vet inte om det är av värde men när luftfiltret börjar bli lite tätt så går sågen mycke bättre i alla lägen


Då är det tveklöst att den går för magert, tror nog du skulle byta förgasare på den, det måste vara nåt galet med den. Alternativt finns där en luftläcka som funnits hela tiden, skulle inte nöja mig med en såg som inte går som den skall. Kan nog tycka att en återförsäljare som säger "du får nog leva med de" borde syssla med nåt annat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210369 Ok tack för hjälpen. Då får det bli till att beställa ny förgasare till veckan. Jo min husqvarna åf är tyvärr lite så, När det ska säljas nytt så är dom jätte trevliga, men när man behöver hjälp så är det VÄLDIGT svårt att få

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

totte  
#210376 Trist med såna ställen. Finns det ingen annan du kan gå till utan att köra land och rike kring? Dålig verkstad=dålig såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 339xp problem

värmSkog  
#210398 Ja det är träligt. Närmsta Husqvarna åf efter dom finns ca 4 mil bort så der är ju igentligen inga problem. Stihl finns även där jag bor men det hjälper ju inte denna gång 8)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).