Föryngring

Vad göra av gamla rotvältor

8 inlägg 6238 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra av gamla rotvältor

BadCash  
#210336 Har nyss fått avverkat ett område med gran, där det i ena hörnet ligger ett plockepinn av gamla (5-10 år) rotvältor inom ett område på kanske 40x40m. Stammarna är ganska grova, ca 30-40cm i brösthöjdsdiameter. Tyvärr hann entreprenören klart och bort med maskinerna innan jag kom att tänka på det.

Nu är frågan vad man skall göra åt dessa torra och halvruttna stammar. Ska gallra i ett lövträdsbestånd precis intill inom de närmsta åren, är det kanske bäst att låta dem ligga tills dess och be dem forsla bort dem då? Alternativet är väl att kapa upp dem och få undan dem med traktorn, men då flyttar jag ju bara problemet... eller ska jag låta dem ligga och hoppas på att de multnar och att det kan komma upp något mellan dem? Har ej bestämt vad som ska planteras i just detta område, men antagligen löv av något slag.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

Skogsmange  
#210428 Låt det ligga!

Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210445 D SKA väl ligga kvar, det är döda träd som inte utgör nått hot för resten av skogen, snarare tvärt om.... om man nu ska tro på allt man lärt sej..;)

Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

Midgård  
#210631 Om du måste röja upp för framkomlihet eller av annan anledning, kan du sälja virket som energived.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

Risarvaren  
#210675 Bästa är väl annars att röja så man kommer fram men inte så mycket mer (såvida man inte skall markbereda och plantera), annars så är väl lågor som tappat barren för mer än ett år sedan perfekta för rovinsekter som mumsar just på granbarkborre och annat som lever på friska träd.

Ett problem idag är att många vill att det skall se "snyggt" ut i skogen men görs det av alla överallt så är det mumma för borren och hans kompisar...

Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210711 Naturmupparna kommer att älska dig om du låter det ligga. I värsta fall så kommer de så småningom att älska dig så mycket att de vill ta din skog ifrån dig.

Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

BadCash  
#211147 Ojdå, tackar för att så många tog sig tid att svara på en så "korkad" fråga från en nybörjare på dethär med skog :)

Låter ju bra att gamla vältor kan fungera som "motmedel" mot eventuella granbarkborrar och andra skadeinsekter, jag var lite orolig att det kunde vara tvärtom! De får ligga där de ligger tills vidare. Det har inget med utseendet att göra, utan jag är mest fundersam om att det kan bli problem att plantera i området.

Det forskas ju på det mesta nuförtiden, kanske finns någon som undersökt hur "plockepinn" påverkar plantor som planteras mellan stammarna? I värsta fall går det ju som sagt att kapa upp i hanterbara längder och flytta omkring med traktor/handkraft...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra av gamla rotvältor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211151 Problemet är väl att komma åt? Plantera runt det, så får det bli någon liten avsättningsdunge till naturvård.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).