Motorsåg och handhållet

Husqvarnas svärd

55 inlägg 26752 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarnas svärd

jesper-pohlin  
#210128 tänkte bara höra om det är någon mer än jag som upplever att husqvarnas svärd kan vara lite töga att få in vid instick, men bara till en början sen går det fint.

upplever inte samma sak med svärd från stihl. någon som vet varför de är så?

Mvh jesper



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210135 Vad har du för kedja på ditt svärd? Samma som på Stihl svärdet?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

jesper-pohlin  
#210148 har en pixelkedja .325 till husqvarna svärdet. nej olika kedjor beroende på vilket svärd.
till sthilen har jag en .325 kedja av sthil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Phantom  
#210150 Då tror jag att du märker skillnad pga kedjan och beroende på vilken motorsåg du har svärdet monterat på.
Om du provar ett annat svärd och kedja från Husqvarna/Oregon med .325 1,5mm, så tror jag du märker mindre skillnad.
Använd en 21BPX kedja istället så går det kanske lättare.
Vad har du för modell på sågarna?

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

jesper-pohlin  
#210151 har kört 550 och stihl 261 :)

men skall prova det :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210158 Man måste jämföra, det är helt rätt, men det är viktigt o jämföra rättvist o med samma grejer om så är möjligt.

Förtydligande: 22BPX (1,6) 21BPX (1,5) eller 20BPX (1,3) kan man prova med när det testas svärd så det blir samma tand o form fast du har olika svärd..

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Windsor  
#248171 Mitt tips är att inte köpa husqvarnas svärd. Hållbarheten på dem är inge vidare. Jag kör endast med oregons svärd och dem kör du inte slut på ett bra tag. 372:an går med 18 och 24" med utbytbar topptrissa, har enbart bytt topptrissan på 18" en gång under dessa 2 år. Likaså 550:in har avverkat ett 15" svärd under ett år. Så stihl och oregon är att satsa på enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248187 Eller varför inte något mer lokalt: Iggesund.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

traktorz  
#248203 Gillar Iggesund svärdet skarpt. Det har en litet tjockare profil, bra ytbeläggning, bra finish och precision, tål att användas som brytjärn med måtta. Kostar 200kr på Swedol för ett 13" till H25 kedja. Fungerar utmärkt till vår CS2150.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

kallen  
#248221
Windsor skrev:Mitt tips är att inte köpa husqvarnas svärd. Hållbarheten på dem är inge vidare. Jag kör endast med oregons svärd och dem kör du inte slut på ett bra tag. 372:an går med 18 och 24" med utbytbar topptrissa, har enbart bytt topptrissan på 18" en gång under dessa 2 år. Likaså 550:in har avverkat ett 15" svärd under ett år. Så stihl och oregon är att satsa på enligt mig.


Har precis motsatt uppfattning. Har tröttnat på Oregons svärd som det går ur bitar ur och noshjul som går i bitar. De husqvarna svärd jag haft har dubbla livslängden.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Phantom  
#248237 Oregon tillverkar Husqvarnas svärd, så det är bara märkningen som skiljer :-)
Men sen finns olika kvalitet på svärden. Från fritidshuggaren som använder såg ett par gånger om året till proffssvärd för yrkeshuggaren. Det styrs ju lite av budgeten vilken kvalitet man vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

traktorz  
#248238 Naturligtvis får man räkna med att en effektstark såg sliter ner svärden snabbare än en effektsvagare. Vi ser det tydligt på vår Stor-Stihl MS362 C-Q, vars 18" & 15" svärd måste gradas till oftare, än på de 50 cc Jonsered sågar vi också använder.

Alla våra Jonsered (535, CS2150, CS2152) har haft 13" svärd, samtliga "Made in Norway". Enbart CS2152 har den smalare drivlänken med H30 kedja.

På vår minsta såg, på Lill-Stihlen MS192 C-E skramlar noshjulet, kanske pga för hårt spänd kedja? Jag har även behövt grada av dess svärd, så visst slits svärd även på en motorsvag såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

stegmaster  
#248240
Phantom skrev:Oregon tillverkar Husqvarnas svärd, så det är bara märkningen som skiljer :-)
.

Er du säker på detta???

Senast jag kollade så tillverkades husqvarnas svärd i Norge. 8)


http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt/Arkiv/2011/Mars-2011/Produserer-1-8-millioner-sagsverd-aarlig/(language)/nor-NO

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas svärd

Nonkan  
#248440
stegmaster skrev:
Phantom skrev:Oregon tillverkar Husqvarnas svärd, så det är bara märkningen som skiljer :-)
.

Er du säker på detta???

Senast jag kollade så tillverkades husqvarnas svärd i Norge. 8)


http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt/Arkiv/2011/Mars-2011/Produserer-1-8-millioner-sagsverd-aarlig/(language)/nor-NO


Har för mig att över 18", eller om det är de med stora fästet, så är det Oregon, annars Norge. Specialsvärd som TechLite är norska.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas svärd

anersimyra  
#248477 Jag letar efter 28 tum 3/8 till min HVA 394, svärdet ska ha noshjul. Då detta i dag kostar några kronor vill jag ha riktigt bra kvalité, frågan är då vilket jag ska köpa ?
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).