Uppvärmning

Hur mycket ved gör ni av med ??

64 inlägg 68350 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208676 Nånstans mellan 20 till 30 kubik, men denna säsong är första med säckad ved så
när eldningen är klar så ska jag räkna tomsäckarna och därigenom få lite bättre koll.
Nåt år när jag värmt garaget mkt så gick det nog närmar 50 kubik.
Norra Lappland.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

vetinte  
#208679 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208682 Kostar att vara på topp.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

vetinte  
#208688 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Dennis_stavre  
#210018 Jag har ingen aning då jag tycker det är svårt att uppskatta hur många kubik jag hugger och klyver.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210050 Inget alls, jag föreldade mig. Köpte lvp istället.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

vetinte  
#210096 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

halvproffs  
#210099 Mellan 10 och 20 kubik helt beroende på hur vintrarna är. Nu har vi haft fyra tuffa vintrar i rad och det märks bra på förbrukningen.I vinter har jag eldat enbart tall o gran och det märks tydligt att det inte är samma energiinnehåll som i björk. Huset är på 160kvm boyta. I verkstan kör jag 9Kw elfläkt iom att jag inte tillbringar så mycket tid där längre. Värmer upp den på en timme.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

vetinte  
#210101 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

halvproffs  
#210108 Elkostnaden är försumbar i mitt fall iom att jag inte tillbringar så mycket tid där längre. Mest underhåll an motor o röjsågar.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210112 12 så här långt, blir nog runt 16 innan jag slutar elda för säsongen (runt maj). Har haft cirka 25% björk i år och det har märkts.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210121 Hittills har jag nog förbrukat 3 m3 i kaminen och det är mest skräpved, dvs det som blir över när jag sålt björkveden.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

smygern  
#215531 vi eldar från september till maj i runda slängar, sommarn kör vi luft/vattenpump. men under den tiden vi eldar går det åt knappt 30m2 blandved ca 150m2 boyta +hel källare och 3 boende, bor mitt i värmand.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

skogshasse  
#215543 jag eldar året runt och förbrukar ca 60-70 kubik långved mätt på timmerbil travat vilket blir ca 30-35 fub kubik per år och jag eldar mot en tank på 4,5 kubik som jag tar både värme och varmvatten ur elpatron har kanske varit i drift 5-10 dagar totalt på 20 år huset är på 170 kvadrat per våning och är från slutet av 1800 talet (timmerstomme)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ved gör ni av med ??

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215546 Det var lite (30-35 m3) för att värma upp 170+170 m2 för ett timmerhus. Du kan inte bo i Norrland antar jag. Timmerhus brukar man inte isolera speciellt mycket heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).