Traktorer och processorer

Fram/back låda äldre traktor

19 inlägg 15045 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fram/back låda äldre traktor

kungsis  
#209756 Jag har en Fiat 680 81.a som jag brukar till snöröjning och skogskörning. Samtidigt har jag en gammal JD 4230 som extratraktor och ibland blir jag trött på fiaten efter att ha kört jd, som har powershift. Om man vill ha en liten (50-80hk) 4x4 traktor som samtidigt har powershift eller iaf kopplingsfri fram/back, vad finns det då att välja på. Och ett litet förtydligande kanske är på plats. Så gammalt och så billigt som möjligt är prioritet nr.1 = nya traktormodeller är ointressant.

M.v.h
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Fram/back låda äldre traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209778 Billigast med fram/back-spak är väl en 218 baklastare?
Det finns även gamla Ford traktorgrävare med konverter och därmed kopplingsfri fram/back
men jag vet ej prisläge och utbud av såna.
Eller en Ford Selectospeed från mitten av sextiotalet, de har väl helt kopplingsfritt har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209802 Valmet har ju någon modell med en kopplingsfri fram back 615?? kanske den heter mitten av 80 talet.Passa dig för fords selectospeed

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

kungsis  
#210043
Mr-Hemek skrev:Valmet har ju någon modell med en kopplingsfri fram back 615?? kanske den heter mitten av 80 talet.Passa dig för fords selectospeed


Jo, den modellen har jag sett, men alla dom verkar ju ha gått som industri/snöröjnigstraktorer = 10tusen timmar minst på mätaren :sad: . När fick dom "små" JD modellerna powershift? Fanns det kanske som tillval t.ex på 2140/2250?
Selectospeed är nog inte aktuellt direkt. När jag skrev gammalt och billigt så menade jag väl kanske inte hur gammalt som helst :wink: . Tänkte väl snarare på kanske tidigt 80tal.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210059 615 var en vanlig traktor hos kommunerna så därav timmarna

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

Tosca  
#210065
gnisten83 skrev:615 var en vanlig traktor hos kommunerna så därav timmarna

Många timmar men låg belastning menar du, eller är det bara ett illasinnat rykte?

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210077 Haha kanske de, snöröjning o sopmaskiner o flytta dittan o dattan de blir kanske många tomgångstimmar för att hålla värmen.....
Skämt o sido så brukar sånna maskiner bytas när dom blir 10 år eller för höga timmar

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

MB70  
#210129 Byt upp dig till en nyare Fiat (70-90) så har du fram-back även om den är kopplingsberoende. Vet att det var ganska vanligt med eftermonterad "knappkoppling" när det begav sig, kanske kan du hitta en så'n med lite tur. Senare årsmodeller av nämnd traktor fanns även med snabbväxel.

Användarvisningsbild

Re: Fram/back låda äldre traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210265 Den kom väl i mitten av åttitalet?
Det finns en 218 för 27 papp på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

kungsis  
#210746
Slurfi skrev:Den kom väl i mitten av åttitalet?
Det finns en 218 för 27 papp på Blocket.


Nu kanske jag inte fattar vad du menar, men när du skriver 218 så tänker jag baklastare. Det var ju inte riktigt det jag vill ha, då jag ju kör mycket i skogen med fiaten och även har den till mycket annat t.ex vedredskap och jordbearbetning. Och jag vill ju även ha 4X4. Skulle väl kunna kört med JD traktorn, men eftersom dieseln kostar som den gör, så är det inte att tänka på :sad: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

kungsis  
#210755
MB70 skrev:Byt upp dig till en nyare Fiat (70-90) så har du fram-back även om den är kopplingsberoende. Vet att det var ganska vanligt med eftermonterad "knappkoppling" när det begav sig, kanske kan du hitta en så'n med lite tur. Senare årsmodeller av nämnd traktor fanns även med snabbväxel.


Nja, det blir ju ingen större skillnad. Har iof för mig att om jag köper en ur 94serien så är det lite bättre. fast då är vi ju uppe på mitten av 90talet. Men nog fasiken borde det finnas något annat fabrikat/model som har någon powershiftliknande tidigare än det? JD hade det ju redan i mitten på 60talet på deras amerikatillverkade modeler, 3020/4020.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

Husqy346  
#210763 Du får köpa en IH 523 den har fram back växel dock är den nog inte kopplingsfri.
Annars om man går till baka till under 80 tal, så är det nog mest i stortraktor segmentet som som det finns traktorer som har fullpowerskiftlåda.
typ johndeeres 30 serie o uppåt Case vet jag inte eftersom de både hade gruppväxel samt powershift som skulle lira ihop.

Användarvisningsbild

Re: Fram/back låda äldre traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210811
kungsis skrev:
Slurfi skrev:Den kom väl i mitten av åttitalet?
Det finns en 218 för 27 papp på Blocket.


Nu kanske jag inte fattar vad du menar, men när du skriver 218 så tänker jag baklastare. Det var ju inte riktigt det jag vill ha, då jag ju kör mycket i skogen med fiaten och även har den till mycket annat t.ex vedredskap och jordbearbetning. Och jag vill ju även ha 4X4. Skulle väl kunna kört med JD traktorn, men eftersom dieseln kostar som den gör, så är det inte att tänka på :sad: .

M.v.h
Kungsis

Du skrev att du behövde fram/back för lastarjobb, då är en 218 baklastare det
billigaste och enligt mig det mest prisvärda alternativet.
Men om du har andra spec så fram med dem.
Mitt grundtips är nyare jordbrukstraktor än 1994 så den går 40kmh och har nästan alltid
fram/back-spak och 4wd.

Här är några riktigt billiga:
http://www.blocket.se/skaraborg/Traktor ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/New_ ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Traktor ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Traktor ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Trak ... ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/halland/New_Holla ... ca=1_8&w=3

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

Blivande snickare  
#210818 Hehe, verkar som om farbro blå vart på blocket igen :lol:
Riktigt fina trakorer för övrigt, alternativ två var riktigt frän!

Avatar Fallback

Re: Fram/back låda äldre traktor

Blivande snickare  
#210825 Lägger väl in bilderna på den för eftervärlden 8)
Frän liten maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).